צה"ל העלה מודול משאבי אנוש ב-ERP בפרויקט במיליוני שקלים

"הפרויקט הנוכחי מהווה המשך של מימוש התפיסה שהונחלה בפרויקט הקודם, עם שדרוגים טכנולוגיים מתבקשים, בשל השינויים שחלו בעולם הטכנולוגי במהלך העשור", כך לדברי אל''מ עומר דגן, מפקד יחידת מצפן שבלוט''ם, אגף התקשוב

אל"מ עומר דגן, מפקד יחידת מצפן, לוטם, אגף התקשוב. צילום: ניב קנטור

אנשי אגף התקשוב בצה"ל עובדים בימים אלה על העלאת מודל HR, משאבי אנוש, במערכת ה-ERP הצה"לית, מבוססת סאפ (SAP), כך נודע לאנשים ומחשבים.

הפרויקט החל לפני שנה וחצי, וצפוי להסתיים בקיץ 2017. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על מיליוני שקלים.

מודול משאבי אנוש, המכונה "יסודות המשא"ן", יחליף את הרישום האישי, מערכת מחשוב ישנה אשר פותחה בשנות ה-70' של המאה הקודמת.

לצד אלפי המשתמשים אותם תשרת המערכת – אלפי מנהלי ומנהלות משאבי אנוש ביחידות הצבא השונות – ממומשת בצבא תפיסה חדשה, לפיה הלקוחות הם החיילים והחיילות, ואלה יקבלו גישה חלקית למערכת, לטובת עדכון פרטים באופן עצמאי. מתחילים להביא לאנשים עצמם יכולות לעדכן פרטים.

אנשי מצפ"ן שביחידת לוט"ם שבאגף התקשוב הם שהובילו את מימוש הפרויקט, והוא מבוצע בשיתוף פעולה של התעשייה האזרחית.

פרויקט HR הגדול בעולם

הפרויקט הנוכחי הוא ההמשך התפיסתי של פרויקט שהחל בעשור הקודם ואשר שלב ראשון ומרכזי שלו עלה לאוויר בשנת 2011. אז צה"ל העלה לאוויר את השלב הראשון בפרויקט משאבי אנוש ענק המתבסס על מודול ה-HR של סאפ, ואשר נחשב לגדול בתחומו בעולם.

היקפו הכספי של הפרויקט, שארך כמה שנים ובוצע בשלבים, נאמד בעשרות רבות של מיליוני שקלים. הפרויקט כונה מרו"ם (מערכות מידע רשומות וניהול משאבי אנוש) ובוצע בשיתוף ענף מערכות מידע באגף כוח אדם, ו-מיטב (הגוף שנולד מאיחוד בקו"ם ומנהל גיוס).

המערכת שירתה אלפי משתמשים ישירים, קרי גורמי כוח האדם בזרועות, ביחידות ובאגף משאבי אנוש בצבא. לצידם היו גם משתמשים אחרים, חיצוניים לכוח האדם בצבא, שצפו במידע בלא ממשקים – מזרוע היבשה, אגף התכנון, אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה ועוד.

משתמשים נוספים הם חיצוניים לצה"ל, המקבלים ומעבירים נתונים ומידע אל ומהצבא, כגון משרדי הפנים, החינוך, העבודה והבריאות, משטרת ישראל והשב"כ, הסוכנות היהודית ועוד.

תקלות בשל חוסר יציבות

המערכת החליפה שלוש מערכות מורשת ישנות, שהיה חשש שהמשך השימוש בהן יביא לתקלות בשל חוסר יציבות. לצד ההיבט הטכנולוגי, בהיבט הארגוני, נוצרו בצבא צרכים לממש תהליכים חדשים, כגון איחוד בין הבקו"ם ומנהל גיוס, שעל בסיסו קמה יחידת מיטב.

בשל מורכבות הפרויקט, הוא חולק לשלושה שלבים עיקריים. בשלב הראשון, שהסתיים ב-2011, העלו לאוויר את מודול ה-HR, לצד מערכות IT נוספות מבוססות סאפ, וכן מוצרים המשלימים לסאפ. אלה מטפלים בתהליכי המיון של המועמדים לגיוס, ולאחריהם תהליכי הגיוס עצמו ושיבוץ החיילים.

בשלב השני, שהסתיים ב-2013, טופלו נושאים המכונים "עולם הפרט", משמע היבטים חשבונאיים, תנאי שירות, פרישה וטיפול באזרחים עובדי צה"ל. בשלב השלישי, שהחל ב-2013 וממנו נולד הפרויקט הנוכחי – הוחלפו כלל המערכות הליבתיות בצה"ל בנושא כוח אדם, לצד מערכות ליבה של רישומת צה"לית ומערכות שכר.

מטרת פרויקט ה-ERP בעולם ה-HR היא לענות על צורכי ניהול כוח האדם בכלל הצבא, תוך יישום טכנולוגיות של מערכות מדף ושילובן בתהליכי כוח האדם בצבא, באופן חוצה ארגון.

יעדי הפרויקט היו בין השאר, החלפת כלל מערכות הליבה הקיימות בעולם כוח האדם הצה"לי, ובמקומן – הטמעת פלטפורמה אחת; ביטול התיק האישי הפיזי של החיילים, ביטול הממשקים הרבים הקיימים בין המערכות הרבות כיום, וצמצום התלות בכלים ישנים ולא סטנדרטיים הקיימים כיום בעולם ה-IT של כוח האדם הצבאי.

הפרויקט נועד לענות על הצורך להכניס את עולם משאבי האנוש הצבאי לעידן החדש של מערכות ה-IT.

השאיפה היא למערכת ERP אחת

אל"מ עומר דגן, מפקד יחידת מצפן שבלוט"ם, אמר בראיון לאנשים ומחשבים כי "הפרויקט הנוכחי מהווה המשך של מימוש התפיסה שהונחלה בפרויקט הקודם, עם שדרוגים טכנולוגיים מתבקשים, בשל השינויים שחלו בעולם הטכנולוגי במהלך העשור".

לדברי אל"מ דגן, "בפרויקט נעשה שימוש בטכנולוגיות החדשות של סאפ, לרבות In memory של HANA, הטמעת רכיבים ומערכות BI, בניית ממשק משתמש מתקדם ועוד".

עוד אמר אל"מ דגן כי "לתכנית 2020, המבוצעת במצפ"ן, יש שתי מטרות: האחת, שדרוג מערכות וגריטת מערכות ישנות. השניה, איחוד של המערכות, כך שתהיה מערכת ERP אחת, כלל-צהלית".

"חלקים נרחבים מפרויקט ענק זה צפויים להסתיים עד סוף העשור. בשלב זה טרם ברור מה יעלה בגורלן של שלוש מערכות ERP של אורקל (Oracle), המצויות בחיל האוויר ובשתי יחידות נוספות. השאיפה היא למערכת ERP אחת".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל ביתן

    כל הכבוד לפרויקט של צה"ל, הייתה לי הזכות להשתתף כיועץ בחלק הראשון של הפרויקט. גיליתי אנשי מקצוע מצוינים עם קצינים וחיילים מלאי חזון ורמת למידה וביצוע גבוהה. שמח לראות שמה שתוכנן מבוצע באופן מדויק. עלו והצליחו. תגשימו את כל החלומות צבא אחד מערכת אחת.

  2. רועי

    "מפקדים" \ מנהלים לא יוצלחים מעבירים עוד ועוד תקציבים לחברות אזרחיות ואז בגיל 40 עוברים לשם לקריירה שניה ומדושנת. די לשחיתות, פעם בצה"ל ובממר"ם ידעו לפתח. החיילים המבריקים עוד שם ירצו או לא, מהקצינים נשארים רק המושחתים והגרועים ביותר

  3. אבי

    לא הבנתי מה הגאווה מיליוני שקלים ... צה"ל ממשיך לבזבז בלי הרף. צה"ל ממשיך להחזיק מערכות ויחידות כפולות ומיותרות שעושות אותה עבודה . כל זרוע עם המערכת שלה ... כאילו שמדובר בצבא הסיני. כמובן שחס וחלילה לעשות קונסלידציה זה הרי יצמצם תקנים ויחסוך כסף... ואז באים לאצור ובוכים שאין כסף... גופים אחרים כולל בממשלה עושים אותו דבר כמו צה"ל בעשירית מחיר ובהצלחות לא פחות גדולות עם לא יותר אבל צה"ל לא ,יקח" מאחרים פתרונות זה לא מתאים לכל הרמ"דים והרע"נים שלא יהיה להם פרנסה. אז כל כמה חודשים עומד איזה קצין ומספר סיפור מעשיות על הצלחה יחודית שמזמן כבר עשו כמותה עשרות בשוק הישראלי. אבל בצה"ל המבולבל זו הצלחה כי רוב פרוייקטי התוכנה בצבא לא עומדים בזמנים בעלויות ובמפרט הראשוני אם הוא בכלל קיים. הרבה פרויקטים פשוט נכשלים רק בבלגאן ששורר במערכת הבטחון זה נקבר באיזה בית קברות ללא מצבה כ"אלמוני". בלי אב ואז אין אשמים אין תיחקור וממשיכים לבזבז הרי אנחנו האזרחים נמשיך לשלם מיסים אז מה הבעיה..

אירועים קרובים