"ה-IT בנתב"ג עוטף את הנוסעים והמזוודות"

"הטכנולוגיה מסייעת לנו לטפל בהיקפי הנוסעים", כך לפי מיכאל רוף, סמנכ''ל התקשוב של רשות שדות התעופה ● מבט אל אחורי הקלעים של ה-IT שמלווה אותנו כל הדרך לטיסה

מיכאל רוף, סמנכ''ל התקשוב של רשות שדות התעופה. צילום: קובי קנטור ז"ל

"ה-IT בנמל התעופה בן גוריון, כמו גם בשאר שדות התעופה ומעברי הגבול היבשתיים, מהווה חלק בלתי נפרד בכל פרויקט ובכל פעילות של הרשות. בדרך זו אנו מסוגלים לספק שירותים טובים יותר ללקוחות – חברות התעופה והנוסעים", כך אמר אל"מ (מיל') מיכאל רוף, סמנכ"ל התקשוב של רשות שדות התעופה.

רוף פתח סיור שערכו חברי מועדון C3 מבית אנשים ומחשבים. הסיור נערך היום (ה') בנתב"ג שם הם נחשפו למערך ה-IT העומד מאחורי הקלעים של פעילויות השדה השונות.

רשות שדות התעופה, אמר רוף, היא תאגיד ססטוטורי, שהוקם על פי חוק האחראי להפעלה, לפיתוח ולניהול שדות התעופה ומעברי הגבול היבשתיים במדינה, וכן לפיקוח על התעבורה האווירית האזרחית.

חטיבת התקשוב ברשות הוקמה לפני כשנתיים וייעודה לספק פתרונות ושירותים ללקוחות הרשות – העובדים, הנוסעים וחברות התעופה. החטיבה מונה 160 איש, רובם במיקור-חוץ. תחת רוף עובד אלון ג'וס, ראש אגף פתרונות תקשוב, המכונה "בית החרושת" לפיתוחים ותשתיות של חטיבת התקשוב. ג'וס הוא שאירח את חברי פורום C3. לצידו בחטיבה – מחלקת תכנון ובקרה, אגף סייבר שהוקם לפני שנה וחצי ו-CTO.

אלון ג'וס, ראש אגף פתרונות תקשוב ברשות שדות התעופה

אלון ג'וס, ראש אגף פתרונות תקשוב ברשות שדות התעופה

רוף הציג את הפרויקטים המרכזיים בהם מעורבת חטיבת התקשוב: תכנון והקמת ה-IT בשדה התעופה הדרומי ע"ש אילן ואסף רמון; הקמת זרוע רביעית ("שרוול") נוספת בנתב"ג, בשל הגידול בהיקף הנוסעים מדי שנה בשדה, נתון העומד השנה על 17 מיליון; חידוש הפעילות בטרמינל 1 החל מ-2017; וכן שיפור השירות לנוסעים.

"הטכנולוגיה מסייעת לנו לטפל בהיקפי הנוסעים", אמר רוף. "אנו תומכים בהיבטים התפעוליים של השדה. אנו משולבים בפרויקטים רבים, ומקפידים שה-IT ישולב בהם כבר משלב הייזום ההתחלתי".

רוף הציג כמה ממערכות ה-IT הפועלות בשדה. האחת, מחשוב תהליכי פיקוח הטיסה עבור הפקחים, שעברו מ-"סטריפ" מנייר לזה אלקטרוני. "מטרת המערכת היא לשפר את השליטה על התעבורה האווירית וניהולה. הפחתנו את העבודה הפקידותית שלהם כדי שיוכלו להתמקד בפיקוח".

כמעט לא לחשוב

פרויקט נוסף, ציין, הוא הקמת סימולטור לפקחים, "השקענו בתחום רבות, כי רוב הזמן המטוסים ממריאים ונוחתים בצורה תקינה, אבל מה שנדרש הוא תפקוד מעולה של הפקחים במצב חירום, שעלול להיווצר תוך שניות ספורות. פקח צריך לעשות דברים צורה אוטומטית – וכמעט לא לחשוב".

דבר חדש שעשינו, אמר רוף, "הוא במסגרת מעבר העולם לדיגיטל. אנו מנסים להחליף את השיחות בקשר בין מגדל הפיקוח לטייס, הקמנו תשתית Data Link, המאפשרת תקשורת טקסטואלית בין הפקח לטייס. כך ניתן להתגבר על בעיות תקשורת וחוסר הבנה של מבטאים שונים".

הוא ציין כי הציבור צורך את אפליקציית שדה התעופה (TLV ) עם אלפי שימושים ביום ויותר ממיליון הפעלות בשנה. לאתר האינטרנט, הוסיף, יש מאות אלפי גישות בחודש. פרויקט נוסף שהוטמע הוא מערכת ניהול משמרת בודקים, "אשר מתכננת ומנטרת את המשמרות, על בסיס אלגוריתם מורכב לניהול המשמרת, עם המון אופטימיזציה, השפעות וזיקות בין נתונים".

עוד הציג רוף את מערכת השליטה על המטענים, המטפלת במעברי הגבול היבשתיים בכ-100 אלף משאיות בשנה. מאפייני ה-IT בשדה, אמר רוף, "הם בהיותו ארגון העובד סביב השעון; עולם התעופה הוא עולם נישה, אין עבורו הרבה פתרונות מדף, כמו שיש לדוגמה, עבור העולם הפיננסי; כל מערכת היא משולבת גם חומרה וגם תוכנה והיא מורכבת; יש המון תחומים בהם אנו מטפלים – מניהול עיר עד דברים ספציפיים לתעופה, תוך הלימה לרגולציה; ה-IT נדרש לתת מענה לגוף מורכב בהיבט ניהול המשאב האנושי".

לשפר את השירות בטרם צצה התקלה

בהיבט הטכנולוגי, ציין, "מערך המחשוב מתבסס על AS400, והמערכות החדשות מבוססות מיקרוסופט (Microsoft) ו-Linux". הוא הוסיף כי במהלך 2017, במסגרת היערכות ל-DR, יועבר אחד מחדרי המחשב לאירוח בהר חוצבים. עוד באחריות החטיבה הלפ-דסק תקשובי ללקוחות, "בשנה האחרונה קפצנו מדרגה, הפכנו לפרואקטיביים, על מנת לשפר את השירות עוד בטרם צצה התקלה".

האתגר של ה-IT, סיכם רוף, "הוא בהבאת כמה שיותר פתרונות טכנולוגיים, אשר יאפשרו את ההתמודדות עם הגידול בהיקפי הנוסעים והמטען. השקעה בתשתיות תעופה היא מאוד יקרה, והטכנולוגיה מהווה גשר עבורה – עדיף להשקיע בטכנולוגיה. אנו פועלים להבאת ערך לארגון – הן עסקי וגם תפיסתי".

"בנוסף, אנו לא נלחמים באיי מחשוב שצצים בארגון – אלא מראים לאותם משתמשים את הערך המוסף ב-IT שלנו. בשנים הקרובות, על בסיס התוכנית האסטרטגית שלנו, נוביל 11 פרויקטים עיקריים – משיפור אפליקציות לנוסעים, העברת מערכות למובייל ועד מערכות תפעוליות. נחליף את מערכות הליבה המנהלתיות במערכת ERP. נמשיך לפתח מערכות ניהול, נשקיע ב-BI".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ליאור שנן

    זכורה לי אותה ישיבה עוד ב- 2012, בה אמרתי שחייבים, בסופו של דבר, לעבור ל- ERP ולא לשמר את איי המידע והמערכות השונות. אמירה זו עוררה צחוקים אז. אני שמח שבסופו של דבר הגיעו למסקנה הנכונה.

אירועים קרובים