יורם כהן: "ה-IT – חלק מאמצעי הלחימה הסודיים שלנו בסיכול הטרור"

ראש השב"כ חשף בטקס מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים שכרבע מעובדי השירות הם אנשים בעלי רקע טכנולוגי ● כהן אמר: "הנהלת הארגון נותנת חשיבות רבה למחשוב; ה-IT מהווה מכפיל כוח, הוא מאפשר לנתח איומים ולסכל איומי טרור"

יורם כהן, לשעבר ראש השב"כ וחבר בוועדה המייעצת של Safe-T. צילום: קובי קנטור

"ה-IT מהווה חלק מאמצעי הלחימה הסודיים שלנו המשמשים לסיכול הטרור. הנהלת שירות הביטחון הכללי רואה חשיבות רבה במחשוב. טכנולוגיית המידע מהווה מכפיל כוח, היא מאפשרת לנתח איומים ולסכל איומי טרור", כך אמר יורם כהן, ראש השב"כ, בהופעה פומבית נדירה, שהתקיימה בתחרות מצטייני המחשוב IT Awards 2015 של אנשים ומחשבים.

האירוע נערך היום (ד') באולם האירועים לאגו בראשון לציון, זו השנה ה-13 ברציפות. השתתפו בו מאות מנמ"רים, מקצועני IT בכירים ומנכ"לי ספקיות המחשוב בארץ, והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים. בטקס הוענק אות הוקרה מיוחד לאגף מערכות המידע בשירות, וכהן קיבל את האות בשם אנשי האגף.

צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס

לדברי כהן, "השב"כ הוא גוף מודיעין מסכל. תפקידו הוא לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל, למנוע טרור ולסכל ריגול ממדינות אחרות. זהו ארגון מבוסס טכנולוגיות מידע מתקדמות". להמחשת עובדה זו אמר ראש השב"כ כי "יותר מ-25% מעובדי השירות הם עובדים בעלי רקע טכנולוגי. לגוף ה-IT יש חלק נכבד מהיכולות המוגדרות אצלנו כאמצעי לחימה סודי. מערכות ה-IT משולבות באופן עמוק בכל פעילות הארגון".

מהפכת המחשוב בשב"כ

"בשנות ה-90' התחלנו להבין כי אין די בשמירת ובאחסון המידע, ובשליפתו בעת הצורך", אמר כהן. "הבנו שאנחנו צריכים מערכות מחשוב וטכנולוגיות מתקדמות, שיסייעו לנו למיצוי המידע ולקבלת תובנות. אגף מערכות מידע גיבש תפיסת מחשוב מתקדמת. תוצרי התפיסה הזו הביאו לבניית מערך IT מודרני בעמל רב, עם פתרונות יצירתיים וייחודיים. ביצענו מהפכה מחשובית שחוללה את השינוי המיוחל".

לדבריו, "אין כמעט פעולת מניעה, סיכול או מבצע שלצד שימוש ביכולות יומינט – מודיעין אנושי – וסיגינט – מודיעין אותות אלקטרוניים – משולבות בהן יכולות IT. מערכות המידע החכמות שלנו מתריעות ומסכלות פיגועים".

כריית מידע בעולם ה-Big Data

כהן ציין כי תחום נוסף בו פועל אגף מערכות מידע בשירות הוא עולם ה-Big Data. "הטכנולוגיות בתחום מסייעות לנו להתמודד עם התפוצצות המידע שמגיע ממקורות רבים. אנחנו מתמודדים עם הבעיה של הצורך בקבלת תשובה לשאלה ממוקדת, מתוך מטרה להגיע לנתון רלוונטי מתוך מיליארדי הנתונים, עם יכולת גזירת הפרטים הרלוונטיים. התובנות המתקבלות מתוך ים הנתונים הזה משמשות את מקבלי ההחלטות, הפועלים בשיתוף עם אנשי השב"כ, צה"ל והמשטרה כדי למנוע פיגועים – וזה הצליח", אמר.

"הצרכים המיוחדים שלנו", הוסיף ראש השב"כ, "מביאים אותנו לקלוט את הטכנולוגיות שב-'שפיץ', בקצה. אנחנו מאתגרים את השוק. אנשי טכנולוגיות המידע חשופים לחידושים על מנת למצות את יכולות כריית המידע, הסקת המסקנות, הקפצת ההתראות ועוד יכולות". לדבריו, "השקענו במו"פ ואנחנו מגדילים את ההשקעה בתחום, על מנת לספק מענה לעולם הטכנולוגי ולעמוד ביעדי הארגון".

"מגמות-העל הטכנולוגיות החדשות – הניידות, המחשוב החברתי והסייבר – יוצרות הזדמנות מחד ואיומים מאידך", אמר כהן. "עולם ה-Big Data מספק מיצוי מהיר של מידע לא מובנה. אנחנו מתקדמים בעולם החיזוי והניתוח צופה פני העתיד (Analytics). השב"כ פועל לכריית טקסטים ממקורות שונים".

עוד הוא ציין כי "שירות הביטחון הכללי מצוי בקשרים עם ארגונים מקבילים לו בעולם. אנחנו גאים להראות לעמיתים שלנו את היכולות המתקדמות שלנו".

כהן סיים בציינו את תרומת ההון האנושי לארגון. "על מנת לעמוד באתגרים המבצעיים והטכנולוגיים בפניהם נמצא השירות, ברור לנו כי המפתח לכך הוא כוח אדם איכותי", אמר. "לכן, אנחנו בוחרים בצורה קפדנית את המועמדים להצטרף לאגף ה-IT שלנו. לאותם עובדים שעברו את המסננת מובטחת תחושת סיפוק אדירה. עובדי ועובדות אגף טכנולוגיות המידע בשירות מצויים בעשייה המודיעינית והמבצעית, והם חדורי תחושת שליחות. בשמם, אני מודה לוועדת השיפוט על שמצאה אותנו ראויים לפרס זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים