פרויקט צי"ד – בין זוכי פרס ביטחון ישראל

"מערכת זו מביאה לייעול מרבי במיצוי היכולות המבצעיות בשדה הקרב היבשתי, הודות ליצירת שפה משותפת ותמונת קרב זהה לכלל המפקדות והמפקדים, ומונעת ירי כוחותינו על כוחותינו", נכתב בנימוקי הזכייה

טקס הענקת הפרס. צילום: משרד הביטחון

מפקדת זרוע היבשה (מז"י), אלביט מערכות ומפא"ת, שפיתחה את מערכת צי"ד (ר"ת צבא יבשה דיגיטלי), קיבלו בבית הנשיא בירושלים את פרס ביטחון ישראל מידיהם של נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון. זוהי הפעם הראשונה בה הפרס, שקרוי על שמו של אליהו גולומב, מפקד ההגנה, הוענק על ידי הנשיא. בחרה את הזוכים ועדה בראשות המנכ"ל לשעבר של משרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס ירון.

אחד הפרסים הוענק לצוות של חיל המודיעין עבוד פרויקט "שכלל מחקרי תשתית מדעיים פורצי דרך, מקוריים וייחודיים, ופיתוח טכנולוגיות וכלים יישומיים על בסיס מחקרי תשתית אלה. יכולות אלה אפשרו במישרין הישגים מודיעיניים מערכתיים ואסטרטגיים, שיש להם תרומה משמעותית ביותר לביטחון המדינה", נכתב בנימוקי הזכייה.

פרס נוסף הוענק לצוות של משרד ראש הממשלה ורפאל על פיתוח כלים טכנולוגיים ומבצעיים "שיושמו במבצע מרשים, העולה על כל דמיון, ובכך התאפשרה תרומה ייחודית לביטחון המדינה", ציינו חברי הוועדה.

על הפרס שהוענק לצוות משולב של גורמי אמ"ן ומשרד ראש הממשלה בגין פרויקט פיתוח טכנולוגי נכתב כי הוא "יושם במבצע מבריק בשטח. הפרויקט מהווה פריצת דרך מודיעינית, שתורמת ישירות למימוש הישגים מבצעיים בפועל. בכך יש, כמובן, תרומה ניכרת לביטחון מדינת ישראל".

בנימוקי הזכייה של צוות שהורכב מאנשי מז"י, אלביט מערכות ומפא"ת, שפיתחו את מערכת צי"ד, נכתב כי "מערכת זו מביאה לייעול מרבי במיצוי היכולות המבצעיות בשדה הקרב היבשתי. זאת, הודות ליצירת שפה משותפת ותמונת קרב זהה לכלל המפקדות והמפקדים. תרומה חשובה נוספת של המערכת היא צמצום משמעותי באפשרות ירי כוחותינו על כוחותינו. בכך היא תורמת תרומה משמעותית ליכולת צה"ל ולביטחון המדינה".

תוכנית צי"ד משלבת את כלל מאמצי התקשוב במערך הנפרס של צבא היבשה לכדי יכולת מבצעית שלמה בפעילות הביטחון השוטף ובעת מלחמה. במסגרת תוכנית צי"ד מפותחים ומיוצרים מרכיבי חומרה ותוכנה, ומבוצע קישור למרכיבים אחרים המפותחים בזרועות צה"ל השונות. מרכיבים אלה, בשילוב ובתצורה מותאמת ליחידה ולמצב הפעילות בה, נותנים מענה לצורך המבצעי של הגברת האפקטיביות של צבא היבשה עצמו ובשילוב עם זרועות צה"ל השונות. צי"ד היא מערכת של מערכות, הבנויות מעל תשתית משותפת, שפותחה באלביט".

עוד נכתב כי "למערכת מחוברים מאות חיישנים מסוגים שונים, שמזרימים מידע למערכת לצורך בניית תמונת המצב המרחבית המבצעית. בצי"ד נבנתה תשתית תקשורת ייחודית, המאפשרת העברת נתונים בזמן אמת מעל רשתות תקשורת מסוגים שונים. בניית הרשת של צי"ד נעשית אוטומטית, ללא מעורבות משתמש – דבר המאפשר הקמה מהירה וזמן פריסה מינימלי מהפעלה לתחילת עבודה מבצעית. המערכת פרוסה במאות אתרים ומשרתת אלפי משתמשים בו זמנית, מהמטכ"ל ועד השטח".

"ההוקרה – להישגים טכנולוגיים, מבצעיים ומערכתיים"

הנשיא ריבלין אמר בטקס כי "אנחנו מוקירים בפרס הישגים טכנולוגיים, מבצעיים ומערכתיים. הזוכים, עם זאת, הם בני אדם. במעמד זה מבטאת מערכת הביטחון את אמונתה המוצקה בגורם האנושי. יתרונה האסטרטגי של ישראל הוא יצירתיות אנושית ומסירות הנפש. עלינו לזכור- ניצחון לא מושג רק בכוח או בחיל. על מנת למנוע את המלחמה הבאה חובה עלינו, המדינה והמדינאים, לגבש אסטרטגיה שתשכיל למנוע את העימות, כל זמן שמניעה כזו היא מן האפשר ומן הרצוי. כל כוח האש שבעולם לא יצליח להרתיע יריב שכבר הפסיד הכול ואין לו עוד דבר לסכן".

עוד אמר הנשיא כי "עלינו לעשות כל שלאל ידינו על מנת להגיע אל הפתרון הצבאי רק כאשר כל הפתרונות המדיניים כשלו. שכן רק מי שיודע מהו כוח – יודע גם מהן מגבלות הכוח. בסופו של יום, זהו מותר האדם – יכולתו לתכנן, להמציא, ליצור ויכולתו לא רק להכות, אלא גם להידבר".

יעלון ציין כי "מעטים הם הרגעים בהם באים לידי ביטוי עוצמתה וייחודה של מערכת הביטחון הישראלית, באופן שגורם לנו לעמוד נפעמים אל מול פסגות שנכבשו בידי משרתיה. מעטים עוד יותר הרגעים בהם אנחנו יכולים לומר, בשם אומה שלמה, תודה לאלה שעושים במלאכה הרחק מאור הזרקורים, בצנעה ומתוך תחושת שליחות".

"גם ברגעים המעטים בהם נחשף פועלכם", אמר יעלון לאנשי מערכת הביטחון, "אזרחי ישראל לא באמת מתוודעים לגודל תרומתכם ולמשמעות עשייתכם למען ביטחונם וביטחונה של מדינתנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים