מבקר המדינה: לעצור את הליך החקיקה של המאגר הביומטרי

השופט בדימוס שפירא דורש מראש הממשלה ומשר הפנים לשלוח לו הבהרות לפני שיימשך ההליך, עקב "ליקויים מהותיים" ● הרשות לניהול המאגר הביומטרי: "המבקר מתעלם מכך שהליקויים תוקנו"

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: קובי קנטור

מבקר המדינה דורש מראש הממשלה לעצור את הליך החקיקה של המאגר הביומטרי עד שיקבל הבהרות לגבי "ליקויים מהותיים" שהתגלו, לדבריו, בדו"ח הביקורת שמסכם את הפיילוט שבוצע לבחינת הקמתו של מאגר, שיכלול את טביעות האצבעות ומידע נוסף על כלל אזרחי ישראל.

שר הפנים, גלעד ארדן, שאף הוא נמען למכתבו של המבקר, הגיש את הדו"ח שלשום (ב') ליו"ר הכנסת. נטען בו כי המאגר הביומטרי נחוץ, לרבות על דעת מומחי ביטחון, בהם המרכז למחקרים צבאיים ברפאל, מומחים בתחום הביומטריה וגורמי אכיפת החוק.

ארדן כינה את המהלך "פרויקט לאומי בעל חשיבות עליונה" והוסיף כי "החלת החוק על פי ההמלצה (על כלל אזרחי ישראל, בהדרגה – י"ה) תאפשר למדינה לממש את חובתה כלפי אזרחיה ולהצטרף למועדון המדינות המתקדמות, המיישמות מאגר ומציעות שירותי ממשל זמין המבוססים על מהימנות התיעוד וזהות האזרח". ברשות לניהול המאגר הביומטרי אף טוענים כי מאגרים מעין זה קיימים במשרדים ממשלתיים, בצה"ל ובגופים אחרים.

אלא שהמבקר כתב לנתניהו ולארדן כי הדו"ח "מעלה ליקויים מהותיים, ויש לדברים משמעות ציבורית מרחיקת לכת ורגישות רבה. על כן, אני מבקש להביא לידיעתי בהקדם את הפעולות שנעשו לתיקון הליקויים שהועלו בדו"ח, זאת בטרם יתחיל הליך החקיקה בנושא".

המאגר הביומטרי מעורר מחלוקת מאז עלה הרעיון להקמתו. אחת המתנגדות החריפות לכך היא התנועה לזכויות דיגיטליות. בתגובה שהוציאה בעקבות מכתבו של המבקר נכתב כי ״דרישתו החריגה של מבקר המדינה עולה בקנה אחד עם אמירותיהם המפורשות של היועץ המשפטי לוועדה לענייני החוק הביומטרי בכנסת, מרכז המחקר של הכנסת, מדענים ומומחי אבטחת מידע מהמובילים בישראל. כל אלה קובעים כי המאגר הביומטרי מסוכן, לא נחוץ ולא מאובטח כראוי, והפרויקט להקמתו רצוף בכשלים ומחדלים המעצימים את הסכנות הנשקפות ממנו עשרות מונים".

"הגיע הזמן לשחרר את אזרחי ישראל מהמאגר ולהנפיק מיד תעודת זהות חכמה שאינה ניתנת לזיוף, מבלי לאגור את טביעות האצבע במאגר מרכזי", כתבה התנועה. "אנחנו דורשים משר הפנים להפסיק להחזיק את אזרחי ישראל כבני ערובה של פרויקט מגלומני והרסני, וקוראים לו לנתק מיד את הנפקת התעודות מהמאגר המרכזי, אשר מסכן את ביטחון המדינה, את אזרחי ישראל ואת פרטיותם״.

"הניסיון של המבקר לעצור את התהליך לא ברור"

מהרשות לניהול המאגר הביומטרי נמסר בתגובה כי "מכתבו של מבקר המדינה מתעלם מהעובדה שהליקויים עליהם הצביע תוקנו והדברים מפורטים בדו"ח המסכם שהוגש לכנסת. יתירה מזאת, על פי לשון החוק, הדו"ח המסכם הונח על שולחן הכנסת, שאמורה לדון בו בפרוצדורה קבועה ומוגדרת. הניסיון של המבקר לעצור את התהליך אשר נקבע בחוק אינו ברור. יודגש כי תקופת המבחן נקבעה בחוק על מנת לבחון את המערכת ולתקן ליקויים ככל שיימצאו".

ברשות הוסיפו כי "לאורך תקופת המבחן נבדק פרויקט התיעוד הלאומי הביומטרי על ידי מבקר המדינה. העובדה שהבדיקה בוצעה בזמן אמת אפשרה לרשות לתקן את הליקויים עליהם הצביע המבקר כבר במהלך תקופת המבחן. הדו"ח המסכם, שהוגש על ידי שר הפנים, כולל התייחסויות מפורשות לליקויים ומפרט את האופן בו תוקנו".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אברי

    המערכת הזו הורתה בחטא. היא מסכנת את תושבי מדינת ישראל. לאור המוניטין המפוקפק של משרד הפנים בשמירה על המאגרים שלו, ולאחר הפריצה הסינית למאגר של עובדים פדרלים אמריקנים, מתברר שכל מאגר פריץ. זו רק שאלה של זמן עד שהמאגר הזה יתחיל להסתובב בעולם, וכל אזרחי ישראל יהיו מסומנים. ולהיות בסכנות שונות. ישנם דרכים לעשות תעודת זהות חכמה מבלי ליצור מאגר. יש מעט מדינות בעולם שיוצרות כאלו מאגרים והם לא בין המדינות המתקדמות אלא הנחשלות. מעניין מה היו האינטרסים של האנשים שקידמו את המאגר ומה הם הרוויחו ממנו.

  2. אלי ויסברט

    יואיל מבקר המדינה לעדכן גם את הציבור בליקויים שמצא. יואיל שר הפנים לפרסם את הדו"ח שלו לציבור. בסופו של יום הציבור הוא זה שצריך ליהנות מהמערכת ודעתו בבחינת "חכמת ההמונים" יכולה לשפר אותה. המערכת הזאת בסופו של דבר תקום ותהיה חייבת להיות נגישה לכלל הציבור הבעיות האמיתיות הן שמירת השלימות (Integrity) והזמינות (Availability) שלה.

אירועים קרובים