"האינטרנט – ערוץ חשוב לטיפול בנשים נפגעות אלימות"

נתונים שמתפרסמים היום (ג'), לרגל היום הבינלאומי למודעות לאלימות נגד נשים, מעידים על מקרי האלימות הרבים נגדן ברשת ומצד שני - עד כמה היא יכולה לסייע להן

ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בעמותת ער"ן

"האינטרנט הוא ערוץ חשוב מאין כמותו לטיפול בנשים נפגעות אלימות ומתקפות מיניות, וניתן לראות זאת על פי הפניות שמגיעות לער"ן בנושא. הפניות שלהן מלמדות אותנו רבות על האפשרויות הגלומות באינטרנט כערוץ חשוב מאין כמותו בהגשת עזרה נפשית ראשונית בכלל, ולנשים נפגעות אלימות בפרט", כך אמרה ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בעמותת ער"ן (ר"ת עזרה ראשונה נפשית). לדבריה, "חשוב להדגיש היבט זה, בייחוד לאור ריבוי המקרים שבהם מובלט דווקא ההיבט הסיכוני של הרשת".

בהתאם להחלטת העצרת הכללית של האו"ם, היום (ג') חל יום המודעות לאלימות נגד נשים – אחת מהרעות החולות שהחברה שלנו עדיין נאלצת להתמודד איתה בכל העולם. מטרותיו של יום זה הן לעורר מודעות לנושא, להרחיב חקיקה ולהגביר אכיפה של חוקים וענישה הולמת, וכן לעודד נשים לפנות לעזרה.

איגוד האינטרנט הישראלי פרסם לקראת היום הזה סקר שמראה עד כמה הפגיעות בנשים באינטרנט נפוצות: רבע מהנשים הישראליות בגילאי 25-34 נפגעו ברשת (בקרב כלל הנשאלות – 15.7%), כאשר שני שליש מהתקיפות היו על רקע מיני. 40.6% מהנשאלות השיבו שתקיפות נגד נשים נפוצות יותר ברשת מאשר בעולם הפיזי.

מצד שני, ד"ר דניאלס ציינה כי האינטרנט, והרשתות החברתיות בפרט, עשויים להיות מקום המפלט לאנשים עם מצוקה, ובכלל זה לנשים נפגעות אלימות. "אם אנחנו רוצים, כחברה, לסייע להם – זה המקום שכדאי לחפש בו את מי שזקוקים לסיוע, לעידוד ולפעמים אף להצלה מפי התהום", אמרה.

"בלי האינטרנט – היו נשים שלא היו מקבלות עזרה כלל"

עמותת ער"ן הייתה הראשונה להקים מוקד סיוע אינטרנטי, נוסף על המוקדים הטלפוניים הפרוסים ברחבי הארץ. היא עשתה זאת כבר לפני עשור. לפי הנתונים שמציגה ד"ר דניאלס, מתוך סך הפניות הטלפוניות – 1% מגיעות מנשים נפגעות אלימות, לעומת 6% מהפניות באינטרנט. כשזה מגיע לפגיעות מיניות, נשים מעדיפות לפנות באינטרנט פי 20 (!) יותר מאשר בטלפון: 11% לעומת 0.5%.

"האינטרנט הוא ערוץ תקשורת שאילולא היה קיים, אותן נשים שפונות באמצעותו ללא היו מקבלות עזרה בכלל", ציינה ד"ר דניאלס.

יתרה מזאת, היא הביאה נתון שמעיד על כך שהרשת מצילה חיים: 7% מהפניות לער"ן ברשת עוסקות באובדנות לעומת 1.5% בטלפון.

לדברי ד"ר דניאלס, יש כמה סיבות להעדפת המדיום המקוון. אחת מהן היא הערך הגבוה שמעניקים הפונים לכתיבה וליכולת שלהם לחזור ולקרוא את התיעוד של הפנייה ואת מה שיצא ממנה. הכתיבה מהווה אמצעי מארגן מציאות ומשחררת מועקות, ו-"היכולת לחזור ולקרוא הכול היא משהו שמניע תהליך ריפוי. 81% מהפונים דיווחו שזהו היתרון המרכזי בפניות מקוונות", אמרה.

בנוסף, הסבירה ד"ר דניאלס, "יש יסוד משחרר בתקשורת המקוונת, שגורם לאפקט הסרת עכבות לביטוי רגשי. דבר זה מאפשר פתיחות וחשיפה אישית, נכונות לקבל עזרה והרגשת ביטחון פסיכולוגית שנובעת מאנונימיות".

גורמים נוספים אותם ציינה הם כמובן המענה המיידי והנגישות של הרשת, ששוברים מחסומים של זמן ומרחק, והיכולת למצוא את האמצעי המתאים דרכו פונה הנפגע לקבלת עזרה. "מאחר שהפנייה המקוונת יכולה להיות בכמה צורות – מייל, צ'ט או פורום, כל אחד יכול למצוא את המדיום שמתאים לו ועונה על צרכיו", אמרה.

יצוין כי הצ'ט של ער"ן נתרם על ידי Live Person, והנה לכם דוגמה טהורה לטכנולוגיה מצילת חיים.

לפניות לקבלת עזרה ראשונה נפשית ניתן להתקשר 1201 מכל טלפון או לגלוש לאתר של ער"ן.

במקרה של פגיעה ברשת ניתן לפנות לקו החם של איגוד האינטרנט בטלפון 03-9700911, במייל או דרך האתר.

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית מפעיל את הקו החם 1202 לנשים או 1203 לגברים. ניתן ליצור קשר גם דרך אתר האיגוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים