המאגר הביומטרי: יותר ויותר אנשים מסרבים להשתתף בניסוי

אחוז המסרבים לקבל תעודות זהות ודרכונים ביומטריים עלה מ-50% ל-70% - כך עולה מנתונים שפרסם משרד הפנים ● מתנגדי המאגר טוענים כי "הנתונים מראים שהוא לא נחוץ"

האם אנשים מסכימים באמת ובתמים להכניס את טביעות האצבע שלהם למאגר הביומטרי - או שמדובר בחוסר ידיעת החוק? אילוסטרציה: אימג'בנק

נתונים חדשים שמפרסמת הרשות לניהול המאגר הביומטרי במשרד הפנים מראים על עלייה חדה, של קרוב ל-30%, במספר המסרבים להוציא אמצעי זיהוי ביומטריים. אם ברבעון האחרון של 2013 עמד שיעור המסרבים להוציא תעודת זהות ביומטרית על 50%, במחצית הראשונה של 2014 הוא הגיע ל-64%. המגמה בולטת גם במספר המסרבים להוציא דרכונים ביומטריים: עלייה מ-54% ל-70%.

עם זאת, בדו"ח מצוטט סקר שנערך במאי האחרון, לפיו מרבית אלה שמסכימים להוציא תעודת זהות ביומטרית שבעי רצון ממנה – 60%. זאת לעומת 56% מאלה שמבקשים תעודת זהות רגילה. בנוסף, במהלך התקופה לא נרשמו אירועי אבטחת מידע ברמה חמורה או בינונית ושלושה אירועים ברמת חומרה נמוכה.

ברשות טוענים כי יש צורך ברור בקיומו של המאגר הביומטרי כדי למנוע זיופים של תעודות זהות ודרכונים. במענה לסוגיות אבטחת המידע נמסר מהרשות כי "המדינה ממלאת את האחריות המוטלת עליה ומאפשרת רמה גבוהה של ביטחון אישי והגנה על פרטיות התושבים, על ידי הנפקת תיעוד ביומטרי חכם המשולב בהקמת מאגר ביומטרי".

סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום, אמרה כי "הרשות לניהול המאגר הביומטרי עושה בימים אלה צעדים חשובים בדרך להפוך את ישראל לבטוחה יותר עבור אזרחיה. המאגר הביומטרי והתיעוד החכם מעניקים חומת הגנה לאזרחים שמבקשים למנוע את זיוף זהותם, ויאפשרו להם בעתיד לקבל שירותים באופן מהיר, יעיל ובטוח – דבר שיצעיד את מדינת ישראל אל בין המדינות המתקדמות בעולם".

לעומת זאת, בתנועה לזכויות דיגיטליות, שמתנגדת לקיום המאגר, מדגישים את אחוז הסירוב הגבוה. היועץ המשפטי של התנועה, עו"ד יהונתן קלינגר, אמר כי "מנתוני הדו"ח ניתן לראות שהרשות מקימה מאגר ביומטרי לא נחוץ. הנתונים הם ההוכחה הניצחת שהציבור מבין שהמאגר מסוכן ומיותר. כמו כן, האם אי ביצוע בדיקת האבטחה הבסיסית של סקר הסיכונים נובעת מהחשש של הרשות שהסקר יראה שסביר להניח שהמאגר ידלוף?"

עו"ד קלינגר הזהיר מפני בקשת הרשות לניהול המאגר הביומטרי "לקבל גישה גדולה אף יותר למידע אישי ורגיש אודותינו" ושאל: "מה יהיה הסוף? האם כלל הנתונים האישיים שלנו צריכים להיות חשופים לפקידים, וזאת על מנת לתחזק מאגר לא נחוץ?"

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    לסגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום הנכבדה: מה השם "יחידה 6900" אומר לך? ואת מי המאגר הביומטרי אמור לשרת לדעתך...

אירועים קרובים