ארצות הברית הטילה סנקציות על איראן – גם עקב פעילות סייבר

בין הגורמים שארה"ב הטילה עליהם סנקציות, בתגובה לטרור של שלוחות איראן נגדה: חברות שמספקות "טכנולוגיה לתוכניות הטילים הבליסטיים והרחפנים של איראן", וראש מערך הסייבר במשמרות המהפכה

עוד מהלומה אמריקנית נגד איראן.

וושינגטון מגבירה את הלחץ על טהראן: ארצות הברית הטילה בסוף השבוע סנקציות על תוכניות של איראן לרכישת טילים בליסטיים ורחפנים, כמו גם השיתה עיצומים על אנשים שלדבריה, היו מעורבים בפריצה לתשתיות קריטיות במדינה.

משרד האוצר האמריקני הודיע ביום ו' האחרון כי הטיל סנקציות על ארבע חברות – מאיראן ומהונג קונג – ש-"מעורבות באספקת חומרים וטכנולוגיה לתוכניות הטילים הבליסטיים והרחפנים של איראן", וכי השיתה עיצומים על חברה נוספת מהונג קונג, שמוכרת סחורות איראניות לחברות מסין. לפי משרד האוצר בוושינגטון, חברות אלה שימשו "מסכה" / "קוף" – משמע, רוכש שמסתיר את זהות הרוכש האמיתי – למבצעי רכש במאות מיליוני דולרים, עבור משמרות המהפכה האיראניים בכלל וכוח קודס בפרט.

עוד הטיל משרד האוצר סנקציות אישיות על שישה פקידים במפקדת הסייבר האלקטרונית (IRGC-CEC) של משמרות המהפכה. זאת, בשל "פעילות סייבר זדונית נגד תשתיות קריטיות בארצות הברית ובמקומות אחרים". לפי וושינגטון, השישה אחראים למתקפות סייבר על מפעלי מים אמריקניים, שאירעו בסוף השנה שעברה. אחד מהם הוא המיד ראזא לשגריאן, ראש מערך הסייבר במשמרות המהפכה. זהותו של הבכיר נחשפה ב-2022, והביון במערב זיהה אותו כמי שפיקד אישית על כמה מתקפות סייבר שכוונו נגד ישראל וארצות הברית.

משלחת איראן לאו"ם ושגרירות סין בוושינגטון לא הגיבו.

הסנקציות – עליית מדרגה בפעילות של ארצות הברית נגד איראן

העיצומים משקפים עליית מדרגה בפעילות של ארצות הברית נגד איראן, עקב רצונה להעניש את טהרן על כי כוחות צבא איראניים ומיליציות אזרחיות שפועלות בשמה בעיראק, לבנון, סוריה, תימן ורצועת עזה – תקפו מטרות אמריקניות וישראליות.

לפני ימים אחדים, המיליציה העיראקית הפרו-איראנית גדודי חיזבאללה ערכה מתקפת כטב"מים נגד בסיס צבאי אמריקני בירדן, שהביאה למותם של שלושה חיילים אמריקניים ולעשרות פצועים. ממשל ביידן הבטיח תגובת תגמול.

בהודעה נפרדת, משרד המשפטים האמריקני הכריז ביום ו' על הטלת סנקציות נגד ישויות שקשורות לרשת מסחר בנפט, שלדבריו מממנת במיליארדי דולרים את משמרות המהפכה האסלאמית. כחלק מהמהלכים, חולטו והוקפאו יותר מ-100 מיליון דולר של חברת נפט וגז סינית, ששימשה, לטענת ארצות הברית, כ-"מכבסה" להלבנת כספים איראניים בבנקים אמריקניים. כמו כן, נתפסו יותר מחצי מיליון חביות נפט שמקורן באיראן. עיצומים אישיים הושתו במקרה זה על שבעה בכירים איראניים, והוגשו נגדם כתבי אישום שלא בפניהם.

מתקפות סייבר איראניות נגד תשתיות קריטיות בארה"ב ובישראל

בדצמבר האחרון פורסם כי איראן תקפה בסייבר מתקן מים בארצות הברית, כמו שעשתה בישראל. הממשל הפדרלי פצח בחקירת מתקפת הסייבר, שבוצעה על תשתית של חברת מים במחוז ביבר שבפנסילבניה. את המתקפה ערכה קבוצת האקרים איראנית, ודפוס הפעולה של האירוע דומה לזה שחוותה ישראל מידי ההאקרים חברי הקבוצה בעבר.

ההאקרים נתמכי איראן הצליחו לפרוץ לבקר בתחנת מים מרוחקת. הפצחנים, שמכנים את עצמם סייבר אוו3נג'רס (Cyber Av3ngers), הצליחו להשיג שליטה על מכשיר אחד לפחות ברשות המים העירונית של אליקיפה שבפנסילבניה. הם פרצו לתחנת מים מרוחקת, שמווסתת את הלחץ עבור שתי עיירות בנות אוכלוסייה של מעט יותר מ-7,000 איש. על אף שהתקרית לא הסבה נזק, מומחי אבטחה ציינו ש-"העובדה שהאקרים שקשורים לאיראן הצליחו לכפות על חברת מים בארצות הברית לפעול ידנית בעקבות פריצה מדגישה את הצורך באבטחת תשתיות קריטיות. מדובר בשורה מתמשכת של חדירות רשת טריוויאליות לארגוני תשתית קריטית, שמזניחים את היישום של אמצעי אבטחה בסיסיים".

ביולי, הקבוצה טענה כי תקפה את בתי הזיקוק בישראל. בספטמבר היא טענה שביצעה מתקפות על התשתית של רכבת ישראל. בנובמבר היא התפארה שפרצה למתקן חשמל של דוראד. שלוש ההכרזות התגלו כלא נכונות.

באפריל האחרון, מתקפת סייבר השביתה בקרי מים של לפחות 10 חקלאים בעמק החולה, בעמק הירדן ובאזורים נוספים בישראל, והובילה להפסקת ההשקיה בשטחים אלה. על בקרי המים הופיעה ההודעה: "You Have been hacked, Down with Israel". בקרי המים מנטרים את מצב השטח ואת מזג האוויר, ומחליטים באיזו כמות יש להשקות – ומתי. יוניטרוניקס הישראלית מייצרת את בקרי המים שנפרצו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים