"בתוך פחות מעשר שנים נראה ערים חכמות מקיפות בישראל"

"הקושי הוא התיאום בין הגורמים השונים ברשויות, אבל כשראש הרשות מקבל החלטה והיא יורדת למטה, זה עובד פנטסטי. מעבר לכך, חשוב לא לפחד להיות הראשון" אמרה ורדית ניב, מנכ"לית בוסט פורוורד המתמחה בתכנון וייעוץ לרשויות בתחומי ערים חכמות

22/08/2018 11:31
העיריות מתחילות להיות חכמות - אבל זה עדיין לא מספיק. צילום אילוסטרציה: BigStock

"זה לא מופרך כלל שבתוך פחות מעשר שנים נראה ערים חכמות מקיפות בישראל. בחדרה, בחולון, במטה בנימין על 45 יישוביו אנחנו פועלים לקדם את זה ונראה את זה כבר בשנה הבאה בשטח ברמות שונות. הקושי הוא התיאום בין הגורמים השונים ברשויות אבל כשראש הרשות מקבל החלטה והיא יורדת למטה, זה עובד פנטסטי", אמרה ורדית ניב, מנכ"לית בוסט פורוורד המתמחה בתכנון וייעוץ לרשויות בתחומי ערים חכמות, בראיון לאנשים ומחשבים.

"מעבר לכך, חשוב גם לא לפחד להיות הראשון. הרבה ראשי רשויות וערים אומרים לי 'אין לי בעיה לעשות את זה, אבל תראי לי איפה מישהו כבר עשה את זה'. מישהו צריך להפגין אומץ ואחריות ולהתחיל"., אמרה.

לדברי ניב, "היום הרבה רשויות עושות דברים מדהימים בהיבט ערים חכמות, אבל על פי רוב עושים דברים רק ברמה הפרטנית. נותנים מענה נקודתי כזה או אחר. יש גם הרבה מאוד משימות ופיילוטים חד פעמיים. עיר כמכלול ברמה העירונית שאני יכולה לבוא ולהגיד עליה 'וואו' בהיבט עיר חכמה קשה לי לציין בישראל. גם ברמה העולמית, כיום אין ערים חכמות שלמות. בהודו, למשל, יש אזורי מערך ניטור אנרגיה בכבישים. יש דברים מדהימים ברמת הליבה של פעילות ערים חכמות וכל אחד פועל איפה שכואב לו. אבל כקומפלקס עירוני, יש רק ברמה נקודתית ולא כמכלול. גם בארץ, מה שכואב בחדרה, שונה מרחובות, חולון או מטה בנימין בכל מקום הצרכים שונים".

"לאחרונה ערכנו הדמייה של רחוב חכם שלם בחולון במשך שלושה שבועות. לקחנו את רחוב לאון בלום, הצמוד לעירייה, והפעלנו אותו כרחוב חכם לכל דבר ועניין. לא יכלנו להשתלב בתשתיות הקיימות של העירייה, והכנסנו סנסורים של WIFI כך שהתושבים יכלו להתחבר לרשת עירונית ייעודית. שילבנו סנסורים של חניה ואשפה קבועה ומתניידת עם ארבעה סוגי מצלמות שונים, וסנסורים ומצלמה מתנייעת לכלי רכב לפי תנועה", היא מתארת.

"הקמנו מוקד עירוני ברחוב. יש מערכות אוטונומיות לאשפה, לחנייה ולצרכים עירוניים שונים אשר נפרדות זו מזו והמטרה הייתה לייצר מערכת של מוקד עירוני אחד שמרכז את כל הפעילות הזו כקומפלקס של מכלול עירוני. כמו תמנון עם זרועות, לקחת את כל המערכות הללו תחת מוח אחד שידבר בשפה אחת, תחת מערכת ניהול אחת, וייצר מכלול עירוני שלם. כך ניתן לייצר סינרגיה ושיתוף פעולה בין הזרועות השונות", אמרה.

"מישהו שחנה לדוגמה בחנייה כפולה בכניסה לבית ספר שיש בה חיישן. אם אנחנו רואים שמישהו חנה שם בבוקר לכמה שניות, סביר להניח שהוא הוריד את הילד בבית הספר והכל בסדר, אבל אם מדובר בחניה בשעות הצהריים לזמן ממושך ישנה כנראה בעיה. או שיש פנצ'ר או שיש עבירת תנועה. כך, לפי התכנות שהעירייה מגדירה מראש, עולה מידע על בעיה שקיימת באותה נקודה. אוטומטית מצלמה מצלמת את הרכב ובהתאם לאופי הבעיה, היא שולחת למוקד העירוני דיווח ונשלח דו"ח חנייה או שבמקרה אחר, אם מדובר למשל בגן ציבורי ומדובר בפדופיל, כדוגמה, מקפיצים את המשטרה", הוסיפה ניב.

תצוגת התכלית לרחוב חכם בחולון. בוסט פורוורד

תצוגת התכלית לרחוב חכם בחולון. בוסט פורוורד

לדבריה, "במקום להביא מכולת אשפה, הבאנו לתצוגת התכלית עגלול שהוא פח נייד לטאטוא רחובות. חובר לו סנסור כמו GPS כשלעירייה ידוע מראש היכן הוא אמור לעבור ולנקות ומה המרחק שהוא אמור לעשות בפרק זמן מסוים. היו לנו עגלולים משלנו לצורך ההדגמה בחניה ופתאום אחד מהם נראה בתנועה. הסתבר שאחד המנקים סיים את המנוחה שלו ולקח את העגלול הלא נכון. ראינו שהוא נוסע ולא הבנו מה קרה. בסופו של דבר הסתבר שהעובד פשוט לקח עגלול לא נכון. נותרנו עם עגלול אחד מלא אשפה".

פתרון חכם אחר שהוצג באותו רחוב התמקד בהתמודדות עם מצוקת החנייה האופיינית לערים רבות. "הקמנו חנייה שהגדרנו אותה כמיועדת לנכה. עשינו סימולציה והגדרנו במערכת תוכנה שמזהה אם הרכב שנכנס לחנייה אינו רכב נכה. במקרה כזה יש אפשרות לצלם את הרכב החונה שלא כחוק. מעבר לכך, כשירות לציבור יש אפשרות לאתר ולהזמין חניה בכחול לבן כשמתקרבים לאזור מסוים. המערכת שולחת לך התרעה על חניות פנויות וכשנכנסים לאותה חניה מפעילים לחצן. אם מישהו מנסה לחנות באותו מקום לאחר שהחניה כבר הוזמנה, הוא מקבל על כך הודעה שהוא לא יכול לחנות במקום כיוון שהחניה שמורה ואסור לו לחנות בה. כמובן שלא ניתן להזמין חניה שבוע מראש", אמרה ניב.

"נוסף לכך עשינו גם אירועים ביטחוניים ובטיחותיים. הגדרנו למשל התקהלות של אנשים שאם היא מתמשכת לפי הגדרה מראש ניתן להזעיק כוחות משטרה או סיוע", ציינה.

"התצוגה יועדה לראשי רשויות וערים הנמצאים בהליך זה או אחר של יציאה לפרויקט הקשור בעיר חכמה או ביצוע של פרויקט בכוונה של 'העתק הדבק' למרחב הציבורי שלך. כיום, כאמור, אין מקום שזה ממש עובד בו בארץ כעיר, כמכלול. יש מקומות עם סנסורים של רכב, יש עם סנסורים של אשפה, עם יחידה של WIFI, משהו נקודתי בלבד. אנחנו מדינה מוכת פיילוטים, ולכן מה שעשינו שם היה בגדר תצוגת תכלית ליישום ממשי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים