תוכן שיווקי

הכוכב החדש בשמי הנדל"ן העולמי: מתחמי ענק לחוות שרתים ומרכזי נתונים

לטכנולוגיית הענן יש היאחזות משמעותית על הקרקע - הרחק מהשמיים ● מסקר שפורסם, עולה כי מתחמי הענק נתפסים כאחד התחומים החמים ביותר להשקעות ● ב-2017 נחתמו 48 עסקאות בתחום בסך מצטבר של 20 מיליארד דולר ● מובילה את ההשקעות: ארצות הברית

07/05/2018 15:07
צילום: ישראל הדרי

לטכנולוגיית הענן שכולנו התרגלנו להשתמש בה בשנים האחרונות, יש היאחזות משמעותית על הקרקע – הרחק מהשמיים.

למשל, במדינת צפון וירג'יניה בארצות הברית, בה פועלים מתחמי נתונים בהיקף של לא פחות מ-115 מגה ואט – הספק ממוצע של תחנת כוח לא קטנה במיוחד. עתה מתברר כי הטכנולוגיה הזו משפיעה משמעותית גם על ענף הנדל"ן ועל ההשקעות בו.

מסקר שנחשף בכנס הנדל"ן הגלובלי של פירמת עורכי הדין הגלובלית DLA Piper  עולה כי אחד התחומים האטרקטיביים ביותר להשקעות נדל"ן בשנים האחרונות, הוא מתחמי ענק לחוות שרתים ומרכזי נתונים (Data Centers).

לפי הסקר, התחום המוביל להשקעות נדל"ן, מיד אחר תחומי הבריאות והתעשייה, הוא הענף החדש והמתפתח של מתחמים לחוות שרתים ובסיסי מידע, כאשר שליש מהנשאלים בסקר, ציינו כי מדובר ביעד השקעות אטרקטיבי שהם נוטים להשקיע בו בשנה הקרובה. באופן אירוני, המשיבים בסקר לא רואים בענף הנדל"ן לקמעונאות וקניונים, הסופג בשנים האחרונות מכה קשה בשל התגברות המסחר האלקטרוני, כאטרקטיבי להשקעות.

במסגרת הכנס אף הוצגו נתונים ממחקר עדכני שערכה לאחרונה חברת הנדל"ן הבינלאומית JLL, ולפיו במהלך שנת 2017 נחתמו 48 עסקאות בשווי של כמעט 20 מיליארד דולר – סכום שגבוה מכלל העסקאות שנחתמו בשנת 2016 ו-2015 גם יחד.

לדברי ג'יי אפשטיין, שותף בכיר ב־DLA Piper המשמש כמנהל משותף במחלקת הנדל"ן בפירמה הגלובלית, "מדובר בתחום שלא היה קיים לפני כמה שנים ואנו רואים שחקנים משמעותיים שנכנסים אליו ומשפיעים לא רק על הביקושים ועל המחירים, אלא גם על הסביבה הכוללת שבה מוצבים אותם מתחמים. כדי לקיים מתחם כזה, יש צורך בהרבה אנשים שינהלו את אותו מתחם והם צריכים לעבוד בקרבת מקום – כך זה משפיע בעקיפין גם על ענף המגורים בפריפריה, משום שאותם מרכזים לרוב לא ממוקמים במרכזי ערים."

נתון מעניין נוסף שנחשף בסקר הוא כי ארצות הברית נתפסת כיעד המועדף להקמת מרכזי נתונים (עם מרכזים הצורכים כ-333 מגה ואט של חשמל); אם כי קיימות ערים נוספות בעולם המתבלטות בתחום. באירופה הן אמסטרדם ולונדון (עם 43 ו-50 מגה ואט – בהתאמה); ובאסיה-פסיפיק סידני והונג קונג (עם 30 ו-35 מגה ואט – בהתאמה).

נתון נוסף המעיד על הצורך הגובר בעוד מתחמים לבסיסי נתונים הוא מספר המתחמים הנבנים בימים אלה מסביב לעולם.

לפי המחקר, בימים אלה נבנים בארצות הברית מתחמים בהיקף 189 מגה ואט מצטבר. באירופה (בעיקר באמסטרדם, פרנקפורט ולונדון) נבנים מתחמים בהיקף 77 מגה ואט; בקנדה הולכת ונשלמת הבנייה של מתחמים בהיקף מצטבר של 66 מגה ואט ואילו באסיה פסיפיק נבנים בהונג קונג ובסינגפור מתחמים בהיקף של 55 מגה ואט.

אירועים קרובים