נאפסטר נרכשה ב-207 מיליון ד' – לטובת הקמת מטאברס מוזיקלי

פעם לקח לשיר לרדת דרכה המוןןן(!) זמן, אך כעת הרוכשת, אינפיניטי ריאליטי, מתכננת להפוך את נאפסטר של ימינו ל"פלטפורמת מוזיקה חברתית" מבוססת טכנולוגיות מציאות מורחבת (XR) ו-AI

נרכשת תמורת 207 מיליון דולר. נאפסטר.

את השם נאפסטר (Napster) מכירים היטב המבוגרים מבין קוראינו – בשנות ה-90 המאוחרות היה נאפסטר שמו של כלי שסייע לנו להשיג מוזיקה נחשקת הישר למחשב האישי. רבים עדיין זוכרים איך בעבר חיכינו להורדת שיר בודד מ-נאפסטר שעות, ולפעמים אפילו ימים. הפלטפורמה להורדת מוזיקה, שהוקמה על ידי שון פאנינג ושון פארקר ב-1 ביוני 1999, הפכה במהרה לתופעה עולמית, ועד שיאה בפברואר 2001, היו לה כ-26.4 מיליון משתמשים ברחבי העולם. אולם, ההצלחה המטאורית שלה לוותה במהרה בהסתבכויות משפטיות, עקב הפרות זכויות יוצרים.

עד שהורדנו שיר יצאה הנשמה. פלטפורמת נאפסטר בשנת 2001.

עד שהורדנו שיר יצאה הנשמה. פלטפורמת נאפסטר בשנת 2001. צילום: ויקיפדיה

כעת, כמעט רבע מאה לאחר שהסעירה את תעשיית המוזיקה ואז נסגרה עקב מאבקים משפטיים בשנת 2001, נאפסטר – שמאז עברה גלגולים רבים כפלטפורמת סטרימינג חוקית – נרכשה על ידי סטארט-אפ המטאברס אינפיניטי ריאליטי (Infinite Reality) בסכום מרשים של 207 מיליון דולר.

"פלטפורמה שבה אמנים יכולים לשגשג בגל הבא של השיבוש הדיגיטלי"

אינפיניטי ריאליטי – חברת סטארט-אפ טכנולוגית המוערכת בשווי של כ-12.25 מיליארד דולר, לאחר סבב גיוס של 3 מיליארד ד' – מעוניינת להפוך את נאפסטר ל"פלטפורמת מוזיקה חברתית", המבוססת על טכנולוגיות מתקדמות של מציאות מורחבת (XR) ובינה מלאכותית (AI). במילים אחרות – למטאברס מוזיקלי.

על פי הודעתה הרשמית של הרוכשת, אינפיניטי ריאליטי שואפת ליצור "מרחבים וירטואליים ממותגים בתלת-ממד", בהם יוכלו המעריצים "ליהנות מהופעות וירטואליות, מסיבות האזנה חברתיות וחוויות אימרסיביות וקהילתיות אחרות, ולרכוש מוצרים פיזיים ווירטואליים, תכנים דיגיטליים בלעדיים וכרטיסים לאירועים".

ג'ון אקונטו, מייסד משותף ומנכ"ל אינפיניטי ריאליטי, הצהיר כי "ברכישת נאפסטר, אנו סוללים את הדרך לעתיד מזהיר יותר עבור אמנים, מעריצים ותעשיית המוזיקה בכלל". הוא הוסיף כי החברה יוצרת "את פלטפורמת המוזיקה האולטימטיבית שבה אמנים יכולים לשגשג בגל הבא של השיבוש הדיגיטלי".

מנכ"ל נאפסטר הנוכחי, ג'ון ולאסופולוס, שהצטרף לחברה לפני כשלוש שנים, לאחר שעמד בראש תחום המוזיקה ברובלוקס (Roblox) והוביל שם קונצרטים וירטואליים שהגיעו למיליוני מעריצים, ימשיך בתפקידו ואף ירחיב את אחריותו במסגרת אינפיניטי ריאליטי. לדברי ולאסופולוס, "נאפסטר חוללה מהפכה במוזיקה הדיגיטלית בשנות התשעים, ועכשיו, עם אינפיניטי ריאליטי, אנחנו מוכנים לעשות זאת שוב".

הוא הסביר כי האינטרנט התפתח מדסקטופ למובייל, ממובייל לסושיאל, ועכשיו, לדבריו, אנו נכנסים לעידן האימרסיבי, אך סטרימינג המוזיקה נותר ברובו ללא שינוי, ו"הגיע הזמן לדמיין מחדש את מה שאפשרי".

ולאסופולוס תיאר חזון בו מעריצים יוכלו "להיכנס למקום וירטואלי כדי לצפות בהופעה בלעדית עם חברים, לשוחח עם האמן האהוב עליהם בהאנגאאוט הווירטואלי שלו בזמן שהוא משחרר סינגל חדש, ולהיות מסוגלים לרכוש ישירות את המרצ'נדייז הדיגיטלי והפיזי הבלעדי שלו".

אינפיניטי ריאליטי מתכוונת לשלב את ספריית המוזיקה של נאפסטר עם נכסי הבידור האחרים שלה, כולל ליגת מרוצי הרחפנים (Drone Racing League) וקבוצות הספורט האלקטרוני שלה. המהלך הזה, כך לפי הדיווחים, נועד כדי לסייע לאמנים להגיע לקהלים צעירים יותר, המתמקדים בגיימינג. 

עמיש שאה, סמנכ"ל עסקי באינפיניטי ריאליטי, אמר כי "איננו יכולים לחשוב על מקרה שימוש טוב יותר עבור הטכנולוגיה שלנו מאשר לשים אותה בידי אמני מוזיקה שתמיד דוחפים את גבולות האפשר".

הרבה בעלים ו-טוקן קריפטוגרפי

יצוין כי נאפסטר עברה ידיים מספר פעמים מאז סגירתה הראשונית. ב-2003 נרכשה על ידי רוקסיו (Roxio), ב-2008 על ידי בסט ביי (Best Buy) תמורת 121 מיליון דולר, וב-2011 התמזגה עם רפסודי (Rhapsody). ב-2020 נרכשה בידי חברת קונצרטי המציאות המדומה MelodyVR תמורת 70 מיליון דולר, ובמאי 2022 חברות ה-Web3 הייבמיינד ואלגורנד אימצו אותה אל חיקן. בתקופה האחרונה, תחת בעלות אלגורנד, נאפסטר החלה להתמקד במוזיקה מבוזרת ואף בטוקן קריפטו משלה, NAPSTER$. נתון מעניין הוא זה שנאפסטר הציגה בטענתה כי שילמה למעלה ממיליארד דולר לאמנים וכותבי שירים ברחבי העולם במהלך שני העשורים האחרונים.

סטיב קוקינוס, מייסד משותף של אלגורנד ויו"ר מועצת המנהלים של נאפסטר, הביע את שמחתו על המהלך החדש והעסקה, ואמר כי הוא "מאמין בחזונו ארוך הטווח של ג'ון (ולאסופולוס – ג"פ) ובניסיונו מ-רובלוקס שהגבול הבא של המוזיקה הדיגיטלית וחוויות הסופר-פאן יהיו יותר אימרסיביים, יותר חברתיים ויותר ניתנים לקנייה". שאה הוסיף כי "עמידותו של מותג נאפסטר עומדת כעדות לחוסנו, ואנו גאים לבנות על רוחו החלוצית ועל מומחיותו חסרת התקדים בתעשיית המוזיקה".

העסקה צפויה להיסגר בשבועות הקרובים, ותכונות חדשות יושקו בעתיד ככל שאינפיניטי ריאליטי "תפתח את המותג עוד יותר". לא נותר אלא לחכות ולראות האם הגלגול הנוכחי של נאפסטר יצליח לממש את הפוטנציאל הטמון בו ובה, ולהפוך אותה באמת לפלטפורמת מוזיקה פורצת דרך בעידן המטאברס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים