זו כבר מסורת: האקתון לנשים מקהילת הלהט"ב התקיים בפעם השלישית

הפתרונות שפותחו בדייקתון, שנערך באחרונה, עסקו בקהילה הלהט"בית, אבל גם בהנצחת טבח ה-7 באוקטובר, בסיוע למפונים ובטיפול באלימות נגד בני נוער ● מארגנות האירוע גאות במסורת שהתפתחה, והולכת ומתרחבת

הצוות המנצח. השמות המלאים - למטה.

עשרות נשים מהקשת הרחבה של קהילת הלהט"ב – או, ליתר דיוק, הלהטב"ק+ – השתתפו לפני ימים אחדים בהאקתון, שנערך בבניין החדש והיפהפה של המרכז הגאה בגן מאיר בתל אביב. הן התפרסו על פני כל הבניין בן ארבע הקומות ופיתחו פתרונות טכנולוגיים לצרכים ייעודיים של הקהילה הגאה, אבל גם לטובת בני נוער, מפונים בגלל המלחמה ותיעוד טבח ה-7 באוקטובר.

האווירה באירוע, שנקרא דייקתון (שילוב של המילים Dyke – כינוי ללסבית – והאקתון), הייתה מרגשת, אפילו קצת חלוצית, הגם שהוא נערך בפעם השלישית. הנציגות של כל אחד מ-11 הפרויקטים התקבלו בהתלהבות על ידי המשתתפות מעשרת הפרויקטים האחרים, גם אחרי 25 שעות מתישות של פיתוח.

צוות הדייקתון: איילת אדלר, אלה אביבי, היא-לי, אור תום מהמרכז הגאה, דנה אלנבוגן, לירון לייבנזון, קלי לוי, רותם אלדג ואדר אלטמן.

צוות הדייקתון: איילת אדלר, אלה אביבי, היא-לי, אור תום מהמרכז הגאה, דנה אלנבוגן, לירון לייבנזון, קלי לוי, רותם אלדאג ואדר אלטמן. צילום: לירון לייבנזון, אינסטגרם: limon_lei@

האירוע התקיים על ידי קבוצת Dykes Who Tech IL, בהובלת שלוש חברות טכנולוגיה בולטות – סלברייט, ריסקיפייד ואינטואיט, ובחסות הרשות לחוסן בעיריית תל אביב-יפו, טראקס, דארו, טאבולה וזיפ ריקרוטר. הפרויקט הזוכה נקרא בפשטות הכנסת. חברות הקבוצה – הדר מזרחי, תאיר טהר, רוני זולר, מאיה אלעזר, הדס סולימן, מור חננוביץ', תמר גילינסקי, יעל בר עקיבא ושחר לוי – פיתחו כלי AI, שנועד לסייע לאגודה למען הלהט"ב למיין ולסווג פרוטוקולים של דיונים בכנסת – האם הם קשורים לקהילה הגאה או לא. הפיתוח, לדבריהן, הביא לשיפור פנומנלי: בעוד שכעת, שני סטודנטים מתנדבים עושים את זה פעם בשבוע ומגיעים ל-600 פרוטוקולים בחודש, כלי ה-AI מסיים 44 אלף פרוטוקולים בחודש, שהם פרוטוקול בדקה.

הכלי ממיין את הפרוטוקולים על פי טאבים. הוא אומן על מודלים קיימים של AI, במה שנקרא Prompt Engineering, והמפתחות טוענות להצלחה של 89%. השלב הבא הוא לבודד מהפרוטוקולים אמירות פוגעניות כלפי הקהילה, לבצע גרידה (Scraping) של תכנים מאתר הכנסת ולאגד אותם לניוזלטר.

פרויקטים על רקע המלחמה

ארבעה מהפרויקטים שהשתתפו בדייקתון הם בעלי קשר ישיר למלחמה. אחד מהם פותח עבור המועצה האזורית מבואות חרמון, שכמעט מחצית מ-8,000 תושביה מפונים מבתיהם מאז תחילת אוקטובר. המועצה רוצה לדעת איפה הם נמצאים, אבל המידע מבולגן ואיסופו איטי – באמצעות הטלפון. כדי למקסם את כמות הדאטה ולקבל אותה כמה שיותר מהר, המפתחות יצרו עבור המועצה בוט בווטסאפ, שפונה לכל מספרי הטלפון של התושבים שנמצאים בידיה. הבוט, שפותח בפיית'ון, מציג לתושבים סקר ששואל אותם היכן הם נמצאים ומה מצבם. המידע מתכנס לדשבורד, שפותח בדוקר.

פרויקט נוסף נוצר עבור הרשות לביטחון קהילתי בשדרות, לטיפול באלימות כלפי בני נוער שמפונים מהעיר. לב הפיתוח הוא צ'ט בווטסאפ, שנער שמגיע אליו מקבל שאלון האם מדובר בפגיעה ברשת – שאז המקרה מועבר למוקד 105, או בפגיעה פיזית – שאז הוא מועבר לרשות. כמו כן, בני הנוער מקבלים מענה אוטומטי, כולל פנייה למוקדים רלוונטיים, במקרה הצורך. המערכת מחברת בין כל הרשויות הרלוונטיות, והמטרה בהמשך היא להפיץ אותה לכל הגורמים הרלוונטיים – הורים, בתי ספר, מדריכים בתנועות נוער והפצה ברשתות החברתיות.

משתתפות בדייקתון.

משתתפות בדייקתון. צילום: לירון לייבנזון, אינסטגרם: limon_lei@

מערכת נוספת מיועדת לניהול מתנדבים – פעילי שכונות בשדרות. המפתחות העבירו את הנתונים, שרוכזו עד עכשיו בטבלת אקסל, וכללו גם מידע לא רלוונטי, לסביבת העבודה של גוגל, בנו דשבורדים מתעדכנים וניסחו מדריך למשתמש.

אחד הפרויקטים המרגשים שהוצגו באירוע הוא זיכרון 710. מדובר בפתרון שפותח עבור ארגון 710, שמתעד, שומר וחוקר את השיחות והמידע שהועברו ב-7 וב-8 באוקטובר. הבעיות שהמפתחות נתקלו בהן היו העדר ערוץ טלגרם לארגון, Onboarding מסובך, העדר דאטה בייס חכם, ותהליך איסוף, מיון וניתוח נתונים מסורבל ומתיש. אחרי ההאקתון, לארגון יש טלגרם ו-ווטסאפ, ה-Onboarding מבוצע אונליין והוא ידידותי למשתמש, בסיס הנתונים חכם ויש גם מערכת CRM. אם עד היום הגיעו אנשי הארגון רק ל-200 איש, המערכת מאפשרת להם להגיע ל-15 אלף. תחשבו על ההשפעה של זה על התיעוד וההנצחה של אירועי ה-7 באוקטובר.

פרויקטים למען קהילת הלהט"ב

האחווה הסטודנטיאלית הגאה, כשמה כן היא, מאגדת סטודנטים גאים. אחד הפרויקטים בדייקתון נועד לסייע למנהלים שאחראים על מקבלי המלגה בארגון. באמצעות ממשק מאנדיי, המנהלים יכולים לראות בתצוגה נוחה ולנהל ביתר קלות את רשימת המשימות של המלגאים. השלב הבא הוא סנכרון משימות בין מערכת המאנדיי ל-Google Tasks.

פרויקט אחר, נשים מעבר לקשת, הוא פלטפורמה למתן מענה לנשים שנמצאות במערכת יחסים עם גבר ומעוניינות לברר את הנטייה המינית שלהן. מדובר, על פי רוב, בנשים נשואות, שנמצאות בארון ושוקלות האם לצאת לעולם שהן לא כל כך מכירות. הפלטפורמה נועדה לגרום לכך שהן יכירו אותו קצת יותר, דרך מאמרים, ציטוטים מתחלפים, חיבור עם עובדות סוציאליות, ייעוץ כלכלי ועוד. המטרה בעתיד היא לבצע פיילוט לקבוצות תמיכה לנשים מעבר לקשת במרכזים הגאים ברחבי הארץ, כשבמרכז הגאה בתל אביב כבר עומד להתחיל פיילוט כזה.

אחת האוכלוסיות שפחות מדובר עליהן היא הלהט"בים.ות בני.ות הגיל השלישי. אחת הקבוצות פיתחה עבור המרכז הגאה "כפתור זהב", שמהווה לחצן מצוקה, אבל לאו דווקא לשעת חירום, אלא אם יש לקשיש.ה הלהט"בי.ת צורך בשיחה עם מישהו.י, עזרה בבית, או פנייה לביטוח לאומי או לשירותים רפואיים. מאחר שככלל, לאוכלוסיית הגיל השלישי יש פחות אוריינות דיגיטלית מאשר לצעירים יותר, המפתחות שמו דגש על הממשק וחוויית המשתמש – הכפתור מוצג בצורה בולטת ומוגדלת, וההרשמה היא חד פעמית וקלה. עבור המתנדבים עם קשישים.ות להט"בים.ות במרכז הגאה הן פיתחו מערכת שמקבלת התראות על פניות וכוללת דשבורד. המפתחות צופות ל-2,400 פניות בשנה הבאה.

בית אל מים הוא בית מחסה ללהט"בים פלסטינים, שנסים על נפשם ומחפשים מקלט זמני בישראל. במסגרת הדייקתון בוצע פרויקט לארגון המידע באתר של בית אל מים בצורה יותר נוחה ולשדרוג ה-CRM של העמותה, באמצעות מערכת Wix. לדבריהן, מטרות הפרויקט הושגו במלואן, וכעת כל המידע מוצג במקום אחד – מה שחוסך להנהלת העמותה כמה וכמה שעות עבודה בחודש.

אחד הנושאים שנמצאים על סדר היום של הקהילה הגאה הוא הורות משותפת. אחת הקבוצות המשתתפות בהאקתון החלה בפיתוח אתר שמרכז את כל המידע בנושא מהמקורות השונים הקיימים ברשת, כולל טפסים, נותני שירותים כגון ייעוץ משפטי וסוכנויות פונדקאות, וכמובן מציאת פרטנרים.ות. האתר מבוסס על Google Analytics, אולם תהליך הפיתוח שלו טרם הסתיים. בעתיד, המפתחות רוצות להוסיף פורטל לניהול ועדכון תכנים, לצרף אותו לאתר המרכז הגאה, תחת תת דומיין, לשפר את הנגישות, להעלות טפסי צור קשר ולאשר את התכנים עם אנשי מקצוע.

משתתפות בדייקתון. צילום: לירון לייבנזון, אינסטגרם: limon_lei@

אי אז, בעידן העיתונות המודפסת, היה מגזין לקהילת הלהט"ב שנקרא הזמן הוורוד. הוא היה עיתון מעניין, נושך וסליחה על הקלישאה – פורץ דרך. נזכרתי בעיתון הזה, שהייתי קורא בשקיקה, כשעמדו על הבמה חברות הקבוצה שפיתחה את זמנים עליזים – מגזין דיגיטלי למרכז הגאה. ההבדל ביניהם הוא שזמנים עליזים הוא לא עיתון מנייר אלא "עיתון" דיגיטלי, אין מאחוריו מערכת עיתונאית אלא הוא אמצעי תקשורת של ארגון, והוא לא יופץ בהפצה רחבה אלא, אם הפרויקט יקרום עור וגידים – על טאבלטים שיוצבו במרכז הגאה עצמו. המתבוננים בטאבלטים האלה יראו אתר מבוסס Wix, שכולל קישורים לתכנים מגוונים בנושאים של ידע כללי על קהילת הלהט"ב, היסטוריה גאה, אומנות גאה, אישים רלוונטיים, עיתונים דיגיטליים, אירועי תרבות ועוד. ההשראה של חברות הקבוצה הייתה מגזינים של פעם מחדרי המתנה, אלה שהמבוגרים יותר מאתנו קראו כשחיכו לרופאה או לספר.

פרויקט נוסף, O-Root, נועד לתת מענה על פוריות לקהילת הלהטב"ק+. המפתחות ביקשו לסדר את המידע בנושא, שהוא מבוזר ומבולגן, על ידי נווט דיגיטלי, שמנגיש אותו למשתמש בדף אחד, בצורה ידידותית ומותאמת אישית. האתר מבוסס על דאטה ממעל 100 מקורות, וגם הוא ישמש את המרכז הגאה. חברות הקבוצה מתעתדות להוסיף לו פיצ'רים של חיפוש, שפות שונות – כרגע הוא רק בעברית, בוט ווטסאפ מבוסס AI וגם ChatGPT.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים