גאווה ישראלית: פרופ' אבי ויגדרזון הוכרז כזוכה בפרס טיורינג

פרופ' ויגדרזון מאוניברסיטת פרינסטון יקבל את "הנובל של מדעי המחשב" בשל תרומתו לתיאוריית המחשוב, למציאת הקשר שבין האקראיות למחשוב ולהבנתו ● הוא זכה בשלל פרסים, בהם תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון

פרופ' אבי ויגדרזון (משמאל) ופרופ' אורי סיון, נשיא הטכניון.

פרס טיורינג יוענק השנה לפרופ' אבי ויגדרזון, פרופסור למדעי המחשב במכון למחקר מתקדם שבאוניברסיטת פרינסטון, ניו ג'רזי, בוגר הטכניון ובעברו חבר סגל באוניברסיטה העברית. הוא הוכרז כזוכה בפרס בגין תרומתו לתיאוריית המחשוב, למציאת הקשר שבין האקראיות למחשוב ולהבנתו.

יחד עם פרס טיורינג עצמו, שלעתים קרובות מכנים אותו "הנובל של מדעי המחשב", פרופ' ויגדרזון יקבל מיליון דולר. פרס טיורינג קרוי על שמו של אלן טיורינג, מאבות המחשוב המודרני ומי שגילה את הצופן של מכונת האניגמה הנאצית – מהלך שזירז במידה רבה את ניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, וחסך חיים רבים מאוד. פרופ' ויגדרזון הוא הישראלי השישי שזוכה בפרס היוקרתי, ומאחוריו שורה של פרסים, בהם מלגת אלון (שקרויה על שם יגאל אלון ז"ל, שהיה מפקד הפלמ"ח ושר בממשלות ישראל, כולל שר החינוך), פרס גדל למאמרים מדעיים יוצאי דופן ופרס אבל (Abel). ביוני אשתקד הוא קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון. לעבודתו יש תרומה ניכרת לתחומים שונים בעולם המחשוב, כגון ענן וקריפטו.

יאניס יואנידיס, נשיא ACM – האגודה שמעניקה את הפרס, אמר כי "פרופ' ויגדרזון הוא מגדלור בעולם מדעי המחשב, שמושך כמה מהחוקרים הצעירים המבטיחים ביותר לעבוד על האתגרים הקשים ביותר. הענקת פרס טיורינג השנה מכירה בעבודתו על האקראיות, כמו גם באימפקט הלא ישיר אך החיוני שלו על כל השדה התיאורטי של עולם מדעי המחשב".

בנימוקי הזכייה צוין כי יש לו "תרומה יסודית לתיאוריית המחשוב, ששינתה את האופן שבו אנחנו מבינים את התפקיד של האקראיות בחישוב, ועל ההובלה שלו את התיאוריה של מדעי המחשב במשך עשרות שנים".

"תרומות פורצות דרך בקשת רחבה של נושאים"

נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון, בירך את פרופ' ויגדרזון על זכייתו בפרס טיורינג ואמר כי "אנחנו גאים מאוד בהיותו בוגר הטכניון ובקשריו ארוכי השנים עם קהילת החוקרים שלנו. בשנה שעברה הענקנו לו תואר דוקטור לשם כבוד על תרומותיו פורצות הדרך בקשת רחבה של נושאים – ממתמטיקה בדידה וסיבוכיות לקריפטוגרפיה. הזכייה בפרס טיורינג מבטאת את ההכרה העולמית בתרומותיו יוצאות הדופן של פרופ’ ויגדרזון, ואנחנו מברכים אותו על הכבוד הרב ושמחים בשמחתו".

לדברי דיקן הפקולטה למדעי המחשב ע"ש טאוב בטכניון, פרופ' דני רז, "תרומתו העצומה של פרופ' ויגדרזון לעולמות המתמטיקה והמחשוב, שזיכתה אותו בהכרה בין לאומית, הובילה כעת לבחירתו לפרס הנובל של מדעי המחשב. פרופ' ויגדרזון הוא מופת לבוגרים שלנו – בוגר שסיים את לימודיו ומאז הקדיש את הקריירה שלו לקידום הידע האנושי. כחוקר מבריק בשני התחומים האלה, מתמטיקה ומדעי המחשב, ובממשק ביניהם, אין ראוי ממנו לקבל את הפרס".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים