חצי שנה למלחמה: נתונים עגומים על מצב ההיי-טק הישראלי

מכון RISE מצביע על המשך המגמה השלילית בהשקעות, ירידה במשקיעים הזרים ומהפך בסנטימנט עובדי הסקטור הטכנולוגי העולמי ● המנכ"ל, אורי גבאי: "אנו עלולים להידרדר לשפל ממנו יהיה קשה להתאושש"

דו"ח הציג תובנות עגומות על מצבו, במלאת חצי שנה למחמה. ההיי-טק הישראלי.

במלאת חצי שנה למלחמת ישראל-חמאס פרסם מכון RISE Israel (לשעבר SNPI) דו"ח, המנתח את השפעות המצב על ההיי-טק הישראלי.

לפי הדו"ח החדש של המכון, מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, ההשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות ירדו ביותר מ-30% בחצי שנה, ביחס לחצי השנה שלפני המלחמה, לצד ירידה של 23% במספר המשקיעים הזרים, כשכמחצית מההשקעות ברבעון האחרון היו ב-שש חברות בלבד. עוד נאמר בדו"ח כי במושגים של השקעות, בהשוואה גלובלית, הירידה בישראל חדה יותר: לעומת עלייה של 3% בהשקעות בארה"ב וירידה של 22% באירופה, בחצי השנה האחרונה. המכון ציין עם זאת כי ברבעון הראשון של 2024, גם ארה"ב וגם אירופה חוו ירידות בסך כמות ההשקעות. בנוסף, סך ההשקעות ברבעון האחרון בארץ עמד על 1.6 מיליארד דולר: היתכנות להתייצבות, אך ברמת שפל מאז 2017 – כשתיקון הנתונים לפי האינפלציה הדולרית מראה כי הקצב הנוכחי הוא הנמוך ביותר מאז 2015.

כ-50% מסך ההשקעות ברבעון הראשון של 2024 התרחשו, כאמור, בשש חברות שגייסו מגה-סבבים (100 מיליון דולר ויותר). ללא חברות אלה, סך ההשקעות היה עומד על 864 מיליון דולר בלבד.

המלחמה גם פגעה, כפי שצוין, במשקיעים הזרים שהשקיעו בארץ, ומספרם ירד ב-23% בחודשי המלחמה ביחס לחצי השנה שלפני כן, לצד ירידה של 30% במספר המשקיעים הישראלים.

אורי גבאי, מנכ"ל RISE Israel.

אורי גבאי, מנכ"ל RISE Israel. צילום: מיכה לובטון

"בין הסימנים העיקריים לדאגה: הפגיעה המשמעותית בתדמית ישראל"

בנוסף, ולא פחות חשוב – הדו"ח מצא כי אחרי שיפור חד שנרשם באוקטובר – בהמשך חל היפוך מגמה בסנטימנט עובדי ההיי-טק העולמי כלפי ישראל. עם זאת, נכון לינואר, הסנטימנט נותר גבוה יותר ביחס לזה שנמדד לפני המלחמה.  

מנכ"ל RISE Israel, אורי גבאי: "מלחמת 'חרבות ברזל' החריפה את המשבר בהיי-טק הישראלי, שהחל עם ההאטה הגלובלית והעמיק עם אי-היציבות המקומית. הנתונים מעידים על התייצבות ברמות נמוכות במיוחד, שמחזירות את ההיי-טק הישראלי שנים אחורה, תוך תלות הולכת וגדלה בחברות בודדות שמגייסות הון משמעותי. בין הסימנים העיקריים לדאגה: הפגיעה המשמעותית בתדמית של ישראל, כפי שבאה לביטוי בירידה בסנטימנט של עובדי ומשקיעי הסקטור הטכנולוגי העולמי אחרי אוקטובר. עלינו לזכור שההיי-טק הישראלי נשען ברובו על השקעות זרות, וככל שמשקיעים זרים יחששו להשקיע בישראל – אנו עלולים להידרדר לשפל ממנו יהיה קשה להתאושש".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי

    ושום מילה על אלה שהחלישו את המדינה טרם המלחמה. אתם יכולים להתווכח עד מחר על ביצה ותרנגולת, אבל בסופו של יום, לפעולות ולאיומים שלהם מפני איזה "הפיכה משטרית" (שכולה חשש מופשט של אנשים שחשים שמזיזים להם קצת את הגבינה) היו השלכות. מקווה שלא כולנו נצטרך לשלם על המעשים של אותם אנשים חסרי אחריות שחשבו שאנחנו חיים בשוויץ ויכולים לשחק את המשחק המסוכן הזה של סרבנות.

אירועים קרובים