סאפ – חברת ההיי-טק היחידה המככבת במובילות שוק ההון באירופה

רשימת Magnificent 7 האמריקנית מורכבת כולה מחברות היי-טק ולעומתה, רשימת 11 החברות האירופיות - שבה רק סאפ ממגזר הטק - מגוונת בהרבה בהיבט הענפים בהם פועלות החברות, עם נוכחות בולטת ליצרניות תרופות

חברת הטק היחידה שמככבת ברשימת ה-The Granolas 11. סאפ.

בעוד שרשימת 'Magnificent 7' – של החברות המככבות בבורסות ארה"ב – מורכבת כולה מחברות טכנולוגיה, הרי הרשימה האירופאית המקבילה לה, של 11 החברות החזקות בשוק המניות באירופה – מורכבת מחברות ממגוון תעשיות, עם הובלה של חברות מענף התרופות. ברשימה זו, סאפ (SAP) היא חברת הטכנולוגיה היחידה ברשימה. 

לפני כמה שנים, בשוק האמריקני, הוכתרו שבע החברות שמובילות את שוק המניות בארה"ב: אמזון, אפל, מיקרוסופט, גוגל, מטא, טסלה ואנבידיה. הן כונו "שבע (החברות) הנהדרות, המופלאות".

בעקבות זאת, גם האירופים החלו מקדמים רשימה משלהם: גולדמן זאקס הגדירה לפני כארבע שנים את 'The GRANOLAS 11' (ה'גרנולות' – שם שהורכב מהאותיות הראשונות בשמן של חברות במדד) – חברות הנסחרות בבורסות אירופה ומובילות את שוק המניות.

מורכבת מ-7 חברות היי-טק בלבד. רשימת Magnificent 7 האמריקנית.

מורכבת מ-7 חברות היי-טק בלבד. רשימת Magnificent 7 האמריקנית. צילום: שאטרסטוק

רשימת Magnificent 7 מורכבת כולה מחברות היי-טק, כולל טסלה – אותה אפשר להגדיר קודם כל חברת טכנולוגיה. לעומתה, רשימת 11 החברות האירופאיות הרבה יותר מגוונת בהיבט הענפים בהם פועלות החברות, עם נוכחות בולטת ליצרניות תרופות. כך, שש מהן נמצאות ברשימת ה-11.

סאפ – היחידה ממגזר הטכנולוגיה בין ה'גרנולות'

סאפ, כאמור, היא חברת הטכנולוגיה היחידה ברשימה האירופית, אשר כוללת בנוסף את חברות התרופות GSK, Roche, AstraZeneca, Novartis, Novo Nordisk ו-Sanofi, את תאגיד המזון נסטלה, חברת הקוסמטיקה לוריאל, ספקית מערכות הפוטוליתוגרפיה לתעשיית המוליכים למחצה ASML ואת חברת האופנה ומוצרי המותרות LVMH (לואי ויטון, כריסטיאן דיור, ספורה, טיפאני ועוד).

בשבועות האחרונים 'הגרנולות' זוכות לתשומת לב מחודשת. הן אחראיות ליותר ממחצית מהתשואה של מדד ה-STOXX 600 (שמציג את 600 החברות הנסחרות הגדולות ביותר באירופה) בשנה החולפת, ונחשבות לאלו שמושכות את שוק המניות כלפי מעלה. הן סיפקו רווח ממוצע של 15% בשנה החולפת, בהשוואה ל-5% של יתר חברות ה-STOXX 600. החברות הללו מהוות כ-25% משווי השוק המצרפי של כל 600 החברות הגדולות באירופה, ושווי השוק המצרפי שלהן עומד על 2.6 טריליון יורו. בשנה החולפת החברות ברשימת ה-11 השיאו הכנסות של יותר מחצי מיליארד יורו.

ה'גרנולות' הן החברות הנחשבות לבעלות הערך הרב ביותר ביבשת, אך יש להן גם כמה מאפיינים חזקים נוספים: צמיחה איתנה ברווחיות, תנודתיות נמוכה, שולי רווח גבוהים ויציבים, מאזנים חזקים ועוד. בשלוש השנים האחרונות שיעורי הגידול בקרב ה'גרנולות' היו דומים לאלה של ה-Magnificent 7, אך המניות האירופיות הציגו תוצאות עם תנודתיות פחותה בהרבה בהשוואה לרשימה בארה"ב.

"לפני 20 שנים, בתחילת שנת 2000, עשר החברות הגדולות באירופה בהיבט שווי השוק שלהן הגיעו כולן מעולמות הטלקום והנפט, למעט HSBC", כתב פיטר אופנהיימר, האנליסט של גולדמן זאקס, ללקוחות. "במעבר זריז קדימה למשבר הקורונה, לא היו ברשימה האירופית בנקים, תאגידי נפט או טלקום בין 10 הגדולות". האנליסט חתם את מכתבו בציינו כי "11 החברות הללו הן חלק גדול מהסיבה לכך שהמניות האירופיות הציגו ביצועים טובים – למרות התמ"ג המקומי החסר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים