"בינה מלאכותית יוצרת יכולה להפוך בקרוב למציאות במגזר הציבורי"

כך אמר אילן ינובסקי, סמנכ''ל פתרונות אסטרטגיים בחברת נס (Ness), שהשתתף ב-E-GOV, פורום המנמ''רים והמנמ''ריות במגזר הממשלתי-ציבורי

אילן ינובסקי, סמנכ''ל פתרונות אסטרטגיים בחברת נס (Ness), בE-GOV, פורום המנמ''רים והמנמ''ריות במגזר הממשלתי-ציבורי.

"השימוש בבינה מלאכותית יוצרת (GenAI) יכול להפוך למציאות ובאופן מהיר עבור משתמשי השירותים הציבוריים. טכנולוגיות אלו מסייעות ללקוחות במגזר הציבורי להפוך את ה'חלום' למציאות, ולהפיק תוצאות מהכלים החדשים לטובת מקבלי השירות, האזרחים", כך אמר אילן ינובסקי, סמנכ"ל פתרונות אסטרטגיים בחברת נס (Ness).

ינובסקי דיבר ב-E-GOV, פורום המנמ"רים והמנמ"ריות במגזר הממשלתי-ציבורי. הפורום, מבית אנשים ומחשבים, התכנס אתמול (ד') במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה. נושא המפגש היה "דטה ובינה מלאכותית יוצרת בממשלה".


צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

לדברי ינובסקי, "השירות הציבורי, מטבעו, הינו רעיון ותיק שנים. שורשיו מגיעים עד האימפריה הרומית, שבנתה דרכים ציבוריות כדי לשפר את הקשר של האימפריה עם הפרובינציות. הרעיון לפיו יש משימות שהן גדולות מכוחו של הפרט, ויש לערוך מעורבות של המדינה לאספקת שירותים, הפך לפופולרי כבר לפני כמאה שנים, ובעיקר, אחרי מלחמת העולם השנייה. בעשור האחרון, עם כניסת הדיגיטל לחיינו, גם השירותים הציבוריים לאזרחים, עוברים להיות מסופקים במרחב הדיגיטלי".

"מערכות המידע בעולם השירותים הציבוריים", הסביר ינובסקי, "עוסקות במגוון פעילויות, כגון: בחינת הזכאות של הפרט לשירות ותקצובו של שירות זה, אספקה דיגיטלית של השירות, או אפשור של האספקה שלו בדרכים אחרות, אספקת מידע על השירותים למגוון צרכים – למשל, מחקר אקדמי – ובקרה על רמת השירות המסופקת".

"כאשר אנו באים לבחון את האופן שבו בינה מלאכותית יוצרת יכולה לסייע לשיפור השירות הציבורי לאזרח, חשוב לראות את יכולתה להשפיע על בנייה ותחזוקה של מערכות המידע הרלוונטיות לשירותים אלה", ציין.

"יש לנו ב-נס, עם שותפינו ב-AWS, יכולת להשפיע, ובאופן מיידי – על כמה תחומים: העשרה וגיוון של מקורות המידע למערכות; תשאול ותחקור של המערכות באופן פשוט; הסקת מסקנות מתוך ים המידע הקיים במערכות; וכן – שיפור של היכולות לעבד את המידע", אמר ינובסקי. "הטכנולוגיה קיימת וזמינה לשימוש מיידי בתשתית הענן הציבורי. האתגר הגדול הוא 'לחלום' את היישום שלה במערכות הקיימות".

ההודעה על שחרור החטופים – באמצעות AI

כדי להדגים את הפשטות ומגוון האפשרויות הטמון בתחום, ינובסקי הקרין את ההודעה המרגשת של תת-אלוף דניאל הגרי, דובר צה"ל, אשר בישר השבוע על שחרורם של שני חטופים משבי החמאס. "ההודעה שצפיתם בה", אמר, "עברה עיבוד של כלי בינה מלאכותית יוצרת בענן של AWS. התמלול שליווה את ההודעה נוצר על ידי המודל והוא תורגם מיד לכמה שפות. כך, ניתן להנגיש אותו בקלות לדוברי שפות שונות. אך חשוב מכך, הוא מאפשר תשאול קל והסקת מסקנות".

"את התשאול", הסביר, "אנחנו מבצעים באמצעות צ'טבוט. שאלות המבקשות לתאר את המבצע, את הטיפול הרפואי בזירות השונות וכן את המסרים שדובר צה"ל שלח לחטופים – מקבלות מענה מיידי, כאילו הדובר עצמו מספק אותן. אך המודל שלנו מסוגל גם להסיק מסקנות שכלל לא נאמרו על ידי הדובר, אבל הן נובעות ממה שכן נאמר". הוא הוסיף כי "קטע הוידיאו עלה לרשתות לפני יומיים, וההדגמה שלנו נבנתה יממה לאחר שחרורו. לוח הזמנים הקצר מהווה עדות לפשטות של היישום ולעוצמה של הכלים".

"באופן דומה", הסביר, "נדגים גם את היכולת להסיק מסקנות מתמונה בודדת, שמוגשת לכלי הבינה המלאכותית היוצרת. הכלים מזהים אובייקטים בתמונה ומצליחים לתאר – ברמת דיוק גבוהה – את המתרחש בה".

"כלים כאלה ואחרים", סיכם ינובסקי, "מספקים אפשרות לשדרג את היכולות של המערכות העוסקות באספקת השירות לציבור. נס ושותפיה ב-AWS מסייעות ללקוחות במגזר הציבורי 'לחלום' – וגם להפוך במהירות את החלום למציאות, עם יכולת להפיק תוצאות מהכלים החדשים, לטובת האזרחים והאזרחיות, מקבלי השירות". 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים