"אופטימיות לחזרה לצמיחה של ההיי-טק הישראלי ב-2024"

פרופ' משה צבירן, בכנס בנושא "ההיי-טק אחרי המלחמה", שנערך באוניברסיטת תל אביב: "כולנו מלאי אופטימיות, שרוח היזמות והחדשנות, השותפות הגלובלית והחוסן המוכח של המערכת ינווטו אותה לקראת חזרה למסלול צמיחה"

17/01/2024 14:49
מימין: פרופ' משה צבירן, פרופ' ליאו ליידרמן, מרים שטילמן, דן אמיגה, יפעת אורון יודפת, הראל בוכריס, דב מורן, ויאיר סרוסי.

"למרות התקופה המורכבת בשנה האחרונה למגזר ההיי-טק הישראלי, ותחת גיוס למילואים של אלפי עובדים שנלחמים בעזה, שמרו חברות הטכנולוגיה הישראליות על המשכיות עסקית וסיפקו את הסחורה. בפתיחת 2024, האקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי מתמודד עם אתגרים משמעותיים, אבל כולנו מלאי אופטימיות שרוח היזמות והחדשנות, השותפות הגלובלית והחוסן המוכח של המערכת ינווטו אותה לקראת חזרה למסלול צמיחה". כך אמר פרופ' משה צבירן, ראש מכון הורביץ לניהול אסטרטגי בפקולטה לניהול ע"ש קולר וראש מערך היזמות והחדשנות באוניברסיטת תל אביב, בדברי הפתיחה בכנס המהלך האסטרטגי בנושא "ההיי-טק אחרי המלחמה", שנערך על ידי המכון באוניברסיטת תל אביב, בהשתתפות 300 איש. חיים הורביץ, שעל שם אביו, אלי הורביץ, נקרא המכון, נכח בכנס.

לדברי יאיר סרוסי, יו"ר מכון הורביץ לניהול אסטרטגי בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, "העולם כבר מתארגן לחזרת העסקאות בשוק הטכנולוגי על רקע ירידת הריבית הצפויה. ב-2024 נראה שוק הנפקות טכנולוגיה, רכישות ומיזוגים בעולם. התופעה הזאת תסייע להחזיר את התנופה גם למגרש הישראלי, שיצטרך הסברים טובים להתמודדות עם הסיכון הביטחוני. המדינה צריכה לשמור על מרכזי הפיתוח של החברות הבינלאומיות שיישארו כאן, ולעודד משקיעי סיד לבניית חברות חדשות. צפויה לנו עבודה קשה לשמור על קטר ההיי-טק הישראלי".

לדברי פרופ' ליאו ליידרמן , מביה"ס לכלכלה ע"ש ברגלס, הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב והיועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, אשר הנחה את הפאנל,

"אנו מתמודדים עם אתגר לאומי נוכח הסבל, הצער והשלכות המלחמה על ההיי-טק והכלכלה הישראלית. לצד זאת ההערכה היא, שביום שאחרי ייווצרו הזדמנויות חדשות. המגזר העסקי יהיה 'שם' על מנת למנף הזדמנויות אלה. אחד מהתחומים עם אפסייד גדול הוא ההיי-טק. אנו כבר רואים התעוררות בפעילות בענף מרכזי זה עבור המשק. בפרט החיבור בין צרכים ביטחוניים חדשים של ישראל, והתעשיות והיוזמות הטכנולוגיות יועילו מאוד לשיקום המשק ולחיזוק הביטחון."

לדברי יפעת אורון, שותפה ומנכ"לית בלקסטון ישראל, "חוזקות ההיי-טק הישראלי נשארו בעינן. החוסן המדובר מזה שנים לגבי היזמים הישראלים בא לידי ביטוי ביתר שאת בתקופה הנוכחית. למרות המצב בישראל, החזרה לקצבי השקעות גוברים ועולים בחברות טכנולוגיה  על ידי קרנות בעולם".

גם דב מורן, שותף מנהל בקרן Grove Ventures, הביע אופטימיות, ואמר, כי "המסר המרכזי שלי לקהל שיגיע בשנה זו הוא, שכוחנו בשרידותנו. הדי-אן-איי של ההייטק הישראלי, היזמי והחדשני – בסופו של דבר ינצח".

דן אמיגה, שותף-מייסד ו-CTO באיילנד, סיפר, כי "מבחינה עסקית, היכולת של התעשייה, ובפרט של ענף ההיי-טק, להתאים למצב החדש שנוצר, היא ייחודית, וזו זכות ששמורה רק לישראלים. הלקוחות והשותפים שלנו בארה"ב עברו מהר מאוד ממצב שבו הם דואגים אם נצליח לספק את המוצר למצב שבו הם מתפעלים מהביצועים שלנו, למרות המצב, ורוצים איתנו שותפות ארוכת טווח".

יודפת הראל בוכריס, מנהלת בלומברג קפיטל ישראל, ציינה, כי ״התקופה הנוכחית היא תקופה מאתגרת לאקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי. עם זאת, תעשיית ההיי-טק תמשיך, והיא עדיין ממשיכה, להוביל את הכלכלה הישראלית. להערכתי, לאחר המלחמה נמצא יזמים ויזמיות טובים יותר וחברות חזקות בהרבה".

מרים שטילמן, שותפה בטל ונצ'רס, אמרה, כי "אנחנו רואים סטארט-אפים רבים שמוצאים שימושים דואליים לטכנולוגיות קיימות, בעיקר בעולמות הדיפטק, ובצד סיוע להגנה על המדינה, ממשיכים ומעבים את הפיתוח של המוצרים המקוריים. הדבר מאפשר הכנסות לחברה בצורה של מענקים לא מדללים, או הזמנות רכש מתעשיות ביטחוניות, אשר מעניקות לחברה מרווח נשימה מיידי, ובעתיד אף עשויות לפתח אותה לתחומים ושווקים חדשים".

מימין: פרופ משה צבירן, חיים הורביץ וד"ר רוית כהן מיתר.

מימין: פרופ משה צבירן, חיים הורביץ וד"ר רוית כהן מיתר. צילום: חן גלילי

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים