30 פרויקטים זכו במכרז לפיתוח טכנו' בתחומי האנרגיה, התשתיות והמים

"הייתה שנה קשה בתחום החדשנות באנרגיה נקיה בעולם בכלל ובישראל עוד יותר, שהועצמה עם פרוץ המלחמה", אמר ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי במ' האנרגיה והתשתיות ● חלק מהפרויקטים ישתלבו במאמץ ההגנתי על חבל תקומה

גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה

משרד האנרגיה והתשתיות פרסם את שמות הזוכים במכרז לפיתוח פרויקטים חדשניים בתחומי האנרגיה, המים והסביבה. המלחמה נותנת את אותותיה גם בהקשר של חלק מהפרויקטים הזוכים, שישתלבו בעתיד במאמץ ההגנתי של ישראל על חבל תקומה (לשעבר עוטף עזה) ועל משק האנרגיה הישראלי.

במסגרת המכרז, בו זכו 30 פרויקטים להקמת אבות-טיפוס ומתקני הדגמה, יוענקו מענקים בשני מסלולים: מסלול הזנק לפיתוח אב-טיפוס, ומסלול חלוץ והדגמה להדגמה ראשונית של טכנולוגיה באופן מסחרי, או להדגמה ראשונה בישראל של טכנולוגיה חדשנית במשק האנרגיה והמים.

במסגרת המכרז זכו 13 פרויקטים למימון פיתוח אב-טיפוס ו-17 פרויקטים למימון מתקני חלוץ. סך המענקים במכרזים אלה יעמוד על כ-23 מיליון שקל, במימון של יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות, ושותפים נוספים כדוגמת חברת החשמל ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים.

המיזמים הזוכים במענקים הם מתחומי החשמל, האגירה, אנרגיה מתחדשת, תחליפי דלקים לתחבורה, התייעלות באנרגיה, סביבה, מים, הגנת סייבר, השבת אנרגיה מפסולת, רעידות אדמה ועוד, כאשר התמיכה במסלול חלוץ והדגמה עומדת על שיעור של 50% מהתקציב המאושר שהציג היזם, ועד 3 מיליון שקל בתחומי תחליפי הדלקים לתחבורה והפסולת ו-1.5 מיליון ש' ליתר תחומי האנרגיה. התמיכה במסלול הזנק עומדת על שיעור של 62.5% מהתקציב המאושר שהציג היזם, ועד 750 אלף שקלים בכלל תחומי האנרגיה.

מטרת המכרז היא לסייע לקידום מיזמים שונים במשק האנרגיה הישראלי, לפיתוח טכנולוגיות חדשות וקידום טכנולוגיות שהבשילו לשלב שבו נדרשת הדגמת יכולתם בתנאי המשק הישראלי. פרק הזמן להשלמת הפרויקטים עומד על כשנתיים, אם כי תיתכן הארכה של שנה נוספת.

במסלול הזנק לפיתוח אב-טיפוס ניתן למצוא בין הזוכים טכנולוגיות לאגירת חשמל לטווח ארוך, חיישנים לניטור איכות מים בצנרת ללא סוללות, מערכת לחיזוי רעידות אדמה ועוד.

בשנה שעברה העניק המשרד מימון ל-14 פרויקטים במסלול הנזק ול-22 פרויקטים במסלול חלוץ, בסכום של כ-40 מיליון ש'.

מחייב התגייסות מיוחדת גם בישראל. משבר האקלים.

מחייב התגייסות מיוחדת גם בישראל. משבר האקלים. צילום: אילוסטרציה. BigStock

ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות: "ההודעה על הזוכים בקולות הקוראים באה רגע לאחר סיום ועידת האקלים בדובאי בשבוע שעבר. הוועידה המחישה שוב את הצורך בפתרונות טכנולוגיים חדשניים, כדי להתמודד עם שינוי האקלים בעולם. יחידת המדען הראשי מקדמת זה שנים הצמחה והטמעה של הטכנולוגיות החדשניות האלה בישראל. עיקר התרומה שלנו למאבק באקלים תבוא מהחדשנות הישראלית ויישומה בפתרונות לבעיות המרכזיות הכרוכות בשינוי הנדרש במשקי האנרגיה בעולם".

ד"ר פרידמן הוסיף ואמר כי "השנה במיוחד, הייתה שנה קשה בתחום החדשנות באנרגיה נקיה בעולם בכלל ובישראל עוד יותר, שהועצמה עם פרוץ המלחמה. לפיכך עולה חשיבות התמיכה הממשלתית במיזמים חדשניים אלה, ועשינו כל מאמץ לאפשר לכמה שיותר פרויקטים לצאת לדרך על אף הקיצוץ המשמעותי בתקציבנו. אני מקווה שרבים מהם יצליחו ויצמחו למוצרים בשלים טכנולוגית ועסקית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים