ויקיפדיה הערבית הוחשכה כהזדהות עם הפלסטינים – בישראל מחו

עריכת הערכים בוויקיפדיה הערבית הוחשכה ליום אחד, בקריאה "לא לרצח עם בעזה" - מהלך שעורר דיון סוער בקרב הוויקיפדים ● איציק אדרי, יו"ר ויקימדיה ישראל: "בושה; להחשיך את ויקיפדיה העברית להזדהות עם החטופים"

הלוגו של ויקיפדיה הערבית - כאות הזדהות עם הפלסטינים.

הגרסה הערבית של האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה הוחשכה ליום אחד – אתמול (ש'), כאות הזדהות עם הפלסטינים במלחמת ישראל-החמאס. במהלך היום לא ניתן היה לערוך ערכים, אם כי האפשרות של הגולשים להיכנס אליהם נותרה פתוחה. עורכים וכותבים ב-ויקיפדיה העברית, ובראשם איציק אדרי, יו"ר עמותת ויקימדיה ישראל, מחו על הצעד הזה.

בבאנר שפורסם בעמוד הראשי של ויקיפדיה הערבית, ושעדיין מופיע, נכתב: "בסולידריות עם הזכויות של העם הפלסטיני. לא לרצח עם בעזה. לא להרג אזרחים. לא לטרגוט של בתי חולים ובתי ספר. לא להונאות ולסטנדרטים כפולים. עיצרו את המלחמה, והפיצו שלום צודק וכולל". בהודעה לא צוין כל אזכור של הטבח שביצע החמאס בישראל ב-7 באוקטובר, ושהתחיל את המלחמה. כמו כן, עורכי ויקיפדיה הערבית שינו את הלוגו לכזה שבו נראה דגל פלסטין שעוטף את הלוגו הוותיק של האנציקלופדיה החופשית.

ההודעה של עורכי ויקיפדיה הערבית.

ההודעה של עורכי ויקיפדיה הערבית. צילום: צילום מסך

דיון סוער סביב המהלך

המהלך וההכנות אליו עוררו דיון ער בקרב עורכים, כותבים ובעלי תפקידים בוויקיפדיה. כך, פראח' ג'ק מוסטקלם, מעורכי הגרסה הערבית של ויקיפדיה, טען כי "הפעולה הזאת נובעת מהמחויבות המוסרית של הקהילה (קהילת הוויקיפדים – י"ה) להילחם באי צדק. קהילות של ויקיפדיה הביעו בעבר תמיכה בזכויות אדם, כגון הבעת הזדהות עם אוקראינה לאחר הפלישה הרוסית אליה".

אדרי הגיב לכך בחריפות, בתגובה שאותה חתם בכך שכתב שהוא "ישראלי גאה ויו"ר גאה של ויקימדיה ישראל". הוא ציין כי "למרבה הצער, לא רק ויקיפדיה הערבית הוחשכה, אלא כל התנועה. זהו יום עצוב בהיסטוריה של תנועה שאמורה להיות ניטרלית ולכבד את הקוראים, המתנדבים והתורמים שלה ברחבי העולם. זה היה יום שבו אחד מהפרויקטים הכי חשובים שלנו נלקח כבן ערובה בידי פוליטיקה. זה לא החזון של התנועה שלנו, זה לא מה שמאות אלפי מתנדבים עבדו כה קשה כדי לבנות".

"אני מתנדב בעמותה כבר יותר מ-19 שנים ומעולם לא חששתי כל כך בושה", הוסיף.

אדרי קרא להחשיך את ויקיפדיה העברית בקריאה לשחרורם של החטופים שנמצאים בשבי החמאס בעזה, "שנלקחו מהמיטות שלהם ושנמצאים בשבי יותר מחודשיים, ללא גישה לצלב האדום ובמצב רפואי לא ידוע". "בנוסף", המשיך, "אני מקווה שהוויקיפדים האירופים יחשיכו את האתר שלהם כדי להעלות את המודעות לאנטישמיות ולאלימות נגד יהודים, שנמצאות בעלייה. אני מאמין שזאת המחויבות שלנו כתנועה, בהתאם למשימה שלה, כפי שנראה מהפעולה האחרונה של ויקיפדיה הערבית".

ביקורת פלסטינית מאז תחילת המלחמה

ויקיפדיה נתונה לביקורת מאז תחילת המלחמה, בעיקר מצד גורמים פלסטיניים ופרו-פלסטיניים. קרן ויקימדיה, שמפעילה את ויקיפדיה, בחרה שלא להביע עמדה מפורשת לטובת צד או אחר במלחמה, ובמקום זאת הביעה "דאגה עמוקה מההשלכות המתמשכות של המשבר הנוכחי בין ישראל לפלסטין". אנשי הקרן פירטו באריכות, במאמר שפרסמו בתחילת החודש, את הפעולות שהם נקטו שנוגעות למלחמה, הביעו תמיכה בצוותים שלהם וקראו לשמירה על החופש באינטרנט ואפשרויות הגישה אליו.

בקואליציית הזכויות הדיגיטליות הפלסטינית הביעו מורת רוח מהדברים וכתבו למנכ"לית ויקימדיה העולמית, מריאנה איסכנדר, כי הם רואים "בדאגה רבה" את העמדה של הקרן ואת מה שהם כינו "התפקיד של ג'ימי וולס, מייסד ויקיפדיה, בהפצת דיסאינפורמציה אונליין בנוגע למלחמה, בניגוד למשימה של הארגון – להילחם בפייק ניוז". לדבריהם, "זה מאיר באור שלילי את היושרה של קרן ויקימדיה". כמו כן, הם גינו את השימוש של הקרן בהודעתה בשפה פסיבית בכל הנוגע להשבתת האינטרנט בעזה על ידי צה"ל, "כאילו היא בוצעה בוואקום".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים