מתחילת המלחמה: זינוק של 40% במתקפות הסייבר על אתרי הממשלה

"רבים מהתוקפים אינם חובבנים, רבים מהם תוקפים ממדינות לאום, או שלוחי מדינות", אמר יוגב שמני ממערך הדיגיטל הלאומי ● עופרה פרנקל, ה-CIO הממשלתי, סיפרה על הפעילות מול המנמ"רים במשרדי הממשלה בימי המלחמה

יוגב שמני, מנהל חטיבת הטכנולוגיות והשירותים הדיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי.

"אנחנו חווים מתקפות סייבר נרחבות. מאז תחילת המלחמה, אתרי הממשלה חווים גידול של 40% במתקפות עליהם. רבים מהתוקפים אינם חובבנים, רבים מהם הם תוקפים ממדינות לאום, או תוקפים שלוחי מדינות", כך אמר יוגב שמני, מנהל חטיבת הטכנולוגיות והשירותים הדיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי.

שמני דיבר ב-וובינר שנערך היום (ד'), ביוזמת אנשים ומחשבים, תחת הכותרת "התקשוב הממשלתי ופעילות הדיגיטל בממשלה במלחמה ובשעת חירום". מנחה המפגש הווירטואלי, השמיני בסדרת הוובינרים של אנשים ומחשבים, היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, ופתח אותו ד"ר נחמן אורון, יועץ תקשוב בכיר למגזר הממשלתי.

בדבריו סיפר שמני על המעבר של הממשלה לענן, במסגרת פרויקט הענן הממשלתי נימבוס: "התחלנו את המסע הזה. מדובר בתהליך ארוך ומורכב שעוברת הממשלה ואנחנו, במערך הדיגיטל הלאומי, מובילים את המהלך בשלושה צירים: אסטרטגיית המעבר לענן, אזור הנחיתה הממשלתי והמעבר של הפלטפורמות הרוחביות של מערך הדיגיטל לקלאוד. היעד שלנו הוא שאזרחים יצרכו כמה שיותר שירותים בדיגיטל, והדרך לשם עוברת בתשתיות ענן".

הוא סיים באומרו כי "אנחנו ממשיכים ללוות את משרדי הממשלה במעבר נכון ובטוח לענן, ומוסיפים לפתח את אזורי הנחיתה הממשלתיים בגוגל קלאוד וב-AWS. אזורי הנחיתה הם עוד דרך עבור משרדי הממשלה לעבור לענן".

עופרה פרנקל, ה-CIO הממשלתי.

עופרה פרנקל, ה-CIO הממשלתי. צילום: עודד קרני, לע"מ

עופרה פרנקל, ה-CIO הממשלתי, השתתפה אף היא בוובינר, ואמרה כי "שיתופי הפועלה בין המשרדים הם נושא שמעסיק אותנו רבות. אנחנו מנהלים מערכות רבות, שבבסיסן הצורך בשיתוף בין משרדי".

פרנקל תיארה את הפעילות של מערך הדיגיטל הלאומי מול המנמ"רים ואנשי הטכנולוגיה בממשלה מאז תחילת המלחמה הנוכחית. "בימים הראשונים", אמרה, "בדקנו מה מצב המנמ"רים – היכן הם, כמה מהם ומהצוותים שלהם מגויסים למילואים וכמה עובדים קריטיים נעדרים כי הם גויסו. התחלנו בשיתופי פעולה ועזרה ההדדיים לסיוע למי מהמנמ"רים שחווים קשיים או מחסור בכוח אדם מקצועי".

"ערכנו מפגשי עדכון עם מנמ"רים, מנהלי תשתיות ומנהלי אבטחת מידע", ציינה. "התעדכנו ובדקנו מהם הצרכים הנוספים שלהם. רעננו את ההנחיות לרציפות עסקית. בדקנו בכל משרד מה הקשיים והיכן אנחנו יכולים לעזור".

פרנקל אמרה ש-"נקודת המבט שלנו היא כפולה: גם על כל משרד וגם ראיית מאקרו, על המערכות המשותפות למשרדים. עלינו לזהות הזדמנויות כחלק מההיערכות שלנו לבניית תוכניות העבודה לשנת 2024".

"אחד הפתרונות הנוספים שהצענו למשרדים הוא שכבת הגנה נוספת על בסיס הענן הממשלתי, נימבוס", הוסיפה. "בשכבה זו ניתן לערוך גיבוי קר של נתונים. בשלב הבא נציע גיבוי למערכות. כמו כן, בעתיד אנחנו מתכננים להציע רציפות עסקית מלאה – בענן. יש כבר משרדים שהחלו בתהליך להליכה לשם".

עוד היא ציינה כי "צוותי הענן ואזור הנחיתה, בשיתוף אנשיי, ישבו עם כל משרדי הממשלה. בנינו תשתית, כהכנה לגיבוי בשני העננים (גוגל קלאוד ו-AWS – י"ה). בקרוב נראה משרדים נוספים מצטרפים לרובד ההגנה הנוסף. נימבוס עבר בהצלחה את טבילת האש הראשונה שלו. האצנו תהליכים שבלי המלחמה היו אורכים יותר זמן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים