התקשוב בצה"ל פיתח מערכת להאצת שיתוף המידע המבצעי

לאנשים ומחשבים נודע שאנשי יחידת מצפן שבלוטם פיתחו רכיבי IT לשם שיפור אפקטיביות מבצעית, האחדת המידע וקיצור זמני ההנגשה של המידע ● סרן עמית מלוטם, וסרן (מיל') יקיר, ששירת ביחידה שנים, הרחיבו על הפיתוח

מימין לשמאל: סרן (מיל') יקיר וסרן עמית מלוטם.

אנשי יחידת מצפן שבלוטם, באגף התקשוב וההגנה בסייבר, פיתחו כמה רכיבי IT לטובת שיפור האפקטיביות המבצעית, האחדת המידע וקיצור זמני ההנגשה של המידע, כך נודע לאנשים ומחשבים.

סרן (מיל') יקיר שירת ביחידה שמונה שנים, ובימים האחרונים משרת בה במילואים. "בשנה האחרונה", אמר, "פיתחנו מערכת IT, הכוללת רכיב מפתי (מלשון מפה – י"ה), אשר מוטמע בכלל המערכות המבצעיות. המערכת מניבה יכולות – גיאוגרפיות ואחרות – מתקדמות, ומביאה לשיתוף מידע בכל רמות התוכן השונות. כך, כל מערכת המתחברת אליה, יודעת 'לשאוב' את הנתונים הרלוונטיים לה. בדרך זו, אנשי מצפן יכולים להקים ולהרים מערכות מאפס, ובמהירות".

"המערכת גם עובדת כאפליקציה", סיפר סרן במיל' יקיר, "ומספקת לגורמים שונים, ביבשה ובזרועות שכבות מידע לטובת קבלת תמונת מצב כוללת". הוא הוסיף כי "הרכיב בנוי משני חלקים, האחד טכנולוגיה אזרחית, והשני – זה שעליו פיתחנו עוד יכולות. הרכיב נמצא באינטרנט המבצעי הצה"לי, וככזה, הוא יכול להגיע לכל ה'לקוחות' והגופים".

"הרכיב", אמר, "מסייע בכמה היבטים: הוא עוזר ללקוחות להתמודד עם היצף המידע, הוא מנתב לגורמים השונים את המידע המיועד לו, הוא מביא לזרימת מידע חלקה ומהירה יותר, והכי חשוב: הוא מייצר אחידות בין כלל המערכות, עם שיתופיות של המידע". לדבריו, "המערכת משרתת עשרות מפקדים בדרג הבכיר ואלפי לקוחות של הרכיב האפליקטיבי, ואני מעריך כי הנתון הזה יגדל".

"התרומה המרכזית ללחימה של הרכיב", סיכם סרן יקיר, "היא ביכולת לזהות בעיה ובאופן מהיר מאוד להביא לה מערכת. משמע – לתת מענה לקצה ובפרקי זמן של שניות להביא את כל שכבות המידע, עם יציבות, אמינות ומערך הרשאות גישה קפדני".

מערכת ככלי לניהול תהליכי תכנון

סרן עמית משרתת ביחידת לוטם כמנהלת מוצר. לדבריה, "בשנים האחרונות פותחו מערכות שליטה ובקרה (שו"ב) רבות. הבנו כי עלינו לסייע בתכנון התהליכים של ההנחיות והיוזמות הממשלתיות, ושל אלה של המטה הכללי – לטובת בנייה של תמונת מצב אחידה, המשוקפת במערכות, בעולמות התוכן השונים. הלקוחות שלנו הם גופי התכנון בכל הגופים – מהפיקוד ועד החטיבה. בנינו עבורם מערכת המשמשת ככלי לניהול תהליכי תכנון – תכנון מבצעי, לוגיסטי ומודיעיני. היא נועדה לפשט ולקצר את תהליכי התכנון, בעת שהדרגים ברמות מתחת המטכ"ל, נדרשים לתרגם את ההנחיות ליוזמת הלחימה ליממה הקרובה".

"בעבר", אמרה, "התהליך הזה ארך שעות וכלל עשרות בעלי תפקידים, שהיו עסוקים במצגות, אקסלים, וורד ומייל. הצורך במערכת עלה בעקבות מבצע 'שומר חומות', ובמהלך מבצע 'מגן וחץ' המערכת הפכה למבצעית. עם פרוץ המלחמה, האצנו את הפריסה של המערכת בדרג האוגדות".

סרן עמית ציינה כי "הוספנו הרבה יכולות הקשורות למערכה הנוכחית, כגון תמיכה בתהליכים, בקרת הרשאות, לטובת הגנת סייבר, ועוד. כך, כולם יכולים לקצר את משך התכנון ולעשות זאת בשפה אחידה – מהמטכ"ל ועד האוגדה, ממפקד האש ועד העורף – כל מקבלי ההחלטות".

 "הלקוחות לסוגיהם", סיכמה סרן עמית, "העידו כי המערכת הביאה לקיצור זמני התכנון ב-30-40%, וכי הבקרה והשליטה הפכו ליותר אפקטיביות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוסף

    לפעמים מסתבר שצריך מלחמה בשביל להאיץ פתרונות..גם עכשיו מכניסים את מערכת ירוט הלייזר לביצוע בזמן שמתחו את זה כמו מסטיק שכבר יש מערכות פעילות כאלה לאיום כטבמים בהרבה מדינות

אירועים קרובים