האם חוקים חדשים לשכירות לטווח קצר יחסלו את Airbnb בניו יורק?

עדיין לא ברור מה תהיה השפעת השינויים, אבל התקנות - שמחייבות את כל המארחים להירשם בעיר ולקבל אישור ומגבילות את מספר הימים שניתן להשכיר נכס לטווח קצר - כבר גרמו לירידה במספר הנכסים הרשומים בתפוח הגדול

המדיניות כלפי התהליך משתנה. הצעת נכסי Airbnb בניו יורק.

בעיר ניו יורק החלו מחילים היום (ג') חוקי שכירות לטווח קצר חדשים (ששמם Local Law 18), שהם המחמירים ביותר בארה"ב. על פי הערכות, השינוי יביא לכך שעשרות אלפי נכסים רשומים של Airbnb בעיר יוצאו בפועל אל מחוץ לחוק השבוע.

התקנות החדשות, שנכנסו לתוקף ממש כעת, מחייבות את כל המארחים בנכסים להשכרה לטווח קצר להירשם ולקבל אישור פורמלי לפועלם מהרשויות. החוקים גם מגבילים את מספר הימים שניתן להשכיר נכס לטווח קצר לעד חודש, ומי שנהג להציע את נכסיו לפרק זמן ארוך יותר – יאלץ לוותר על כך או לשנות סטטוס מול העירייה. החוקים החדשים אינם חלים על בתי מלון או צימרים, ולפיכך החקיקה הזו תגרום, ככל הנראה, לתיירים שנהגו לשהות ב-Airbnb בניו יורק לפנות למלונות בעיר, או שיבקשו לשכור נכסי מארחים מהפלטפורמה המוצעים בניו ג'רזי, כך דיווח הוושינגטון פוסט.

החקיקה בניו יורק צפויה להשפיע עליה. אפליקציית Airbnb.

החקיקה בניו יורק צפויה להשפיע עליה. אפליקציית Airbnb.

מספר הרישומים של Airbnb בניו יורק כבר בירידה

לחוקים החדשים הללו צפויה להיות השפעה משמעותית על Airbnb ופלטפורמות אחרות להשכרה לטווח קצר, כמו Vrbo או Booking.com. אמנם אין עדיין וודאות לגבי מה שעתיד להתרחש בתפוח הגדול, אבל כבר כעת מספר הרישומים של Airbnb בניו יורק נמצא בירידה והחוקים החדשים צפויים להאיץ מגמה זו. 

מי שאמון על הנושא בעיר הוא גוף המכונה OSE (ר"ת Office of Special Enforcement), המטפל בהליך מולך המשכירים. נכון ל-28 באוגוסט, משרד האכיפה המיוחדת של ניו יורק קיבל למעלה מ-3,250 בקשות להשכרה לטווח קצר, בחן 808 מהן, העניק 257 אישורים, דחה 72 פניות והחזיר 479 מהבקשות לשם קבלת מידע נוסף או לתיקונים, כך לפי הדיווח של הפוסט.

כדי להבין את השינוי נסביר שהחוקים החדשים מקשים הרבה יותר על מארחי Airbnb לפעול באופן חוקי, וזאת משום שלמשל על מנת להירשם כמציעי נכס לשהות קצרת טווח בעיר על המארחים לספק לרשויות מידע מגוון, לרבות שמם, כתובתם ואף את מזהה המס שלהם. כמו כן, עליהם לשלם דמי רישום חד-פעמיים ודמי חידוש שנתיים לעירייה.

בנוסף, המארחים מוגבלים להשכיר את מקום המגורים העיקרי שלהם למשך 90 ימים לכל היותר בשנה, ונאסר עליהם להציעו ליותר מ-30 יום פר-השכרה בודדת. המשמעות היא שמארחים שמשכירים מספר נכסים, או שמשתמשים בדמי השכירות שהם מקבלים כמקור ההכנסה העיקרי שלהם, לא יוכלו עוד לעשות זאת.

הקנסות למארחים על הפרות של התקנות החדשות יכולים לנוע בין 100 ל-1,000 דולר על העבירה הראשונה, ולטפס גבוה יותר אם המארח יתפס חוזר על ההפרה.

האורחים, מאידך, לא יעמדו בפני עונשים על שהייה בנכס בלתי חוקי, אולם לחקיקה יש גם סעיפים שעלולים להרתיע תיירים ושוכרים לטווח קצר, וביניהם: איסור על שהיית יותר משני אורחים בדירה יחדיו, לא משנה מה גודלה או מה מספר חדרי השינה שיש בה; בנוסף המארחים חייבים להיות נוכחים פיזית בזמן כניסת האורחים לנכס. ואם זה לא מוזר מספיק, הדלתות בפנים הדירה חייבות להישאר לא נעולות. על פי החוק החדש, לדיירים מוכרחה להיות "גישה חופשית וללא הפרעה לכל חדר ולכל יציאה בתוך הדירה". מדובר על נעילת החדרים כשהשוכר אינו שוהה בנכס. עם זאת, לשם הבהרה, נעילת חדרי האמבטיה, השירותים והשינה בזמן שהדיירים כן נמצאים בהם – מותרת.

מה יקרה לדיור בניו יורק?

חוקי השכירות החדשים לטווח הקצר צפויים להשפיע גם על כלל שוק הנדל"ן הניו יורקי. הירידה ברישומי Airbnb עשויה להוביל לעלייה בזמינות של דיור להשכרה לטווח ארוך בעיר, עניין שיכול להועיל לשוכרים. מאידך, המהלך יכול גם להוזיל את דמי השכירות לטווח ארוך, עניין שישפיע על משכירי הדירות והנכסים כולם. לפיכך, גם אם בינתיים אין לדעת כיצד החוקים הללו ישפיעו בסופו של דבר על שוק הנדל"ן הניו יורקי, בטוח שתהיה להם השפעה גדולה על העיר.

יצוין כי ה-Local Law 18 אינם הפעם הראשונה שבה חקיקה מתייחסת להשכרות לטווח קצר בניו יורק. העיר נלחמת בנושא זה כבר זמן מה, וכך גם בניינים רבים. הסיבה למאבקים אלו, לפחות על פניו, היא ששוכרים לטווח קצר יכולים לעתים קרובות להפריע לקהילות או רק לדיירי הבניין ולהביא איתם מבחר של דאגות לבטיחות. תושבים רבים מנהלים בעיר העצומה נכסים לא חוקיים, שאותם הם משכירים לפרקי זמן קצרי טווח, מה שהוביל לטרוניה מצד הדיירים הקבועים. לפי העירייה, השכרות בלתי חוקיות אלו מעלות את עלויות הדיור גם במלונות רבים, שבשל הביקוש הנמוך להם פשוט נשארים ריקים. בחקיקה החדשה מקווה העיר לסייע לבעיית המשרות הפנויות בבתי המלון חסרי הביקוש ולעלויות הדיור הנוסקות עבור דיירים ותיירים כאחד. לפי הדיווחים, מלבד חברות ההשכרה, כדוגמת Airbnb, ובעלים לא חוקיים של נכסים – רוב הניו יורקים נראים מרוצים מהשינויים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים