האם יש סכנה שרשת האינטרנט כולה תיפול אי פעם?

לפי אופיר זילביגר, ממומחי הסייבר הגדולים במדינה, התשובה היא לא ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מדבר על התלות הרבה, שהולכת וגוברת, שלנו ברשת האינטרנט ועל הסיכונים שבכל זאת קיימים

אין מי שבאמת יכול "לכבות" את רשת האינטרנט כולה.

לפני ימים אחדים, במשך שבוע, קיבלנו, ובמיוחד לקוחות נטוויז'ן שבינינו, הוכחה לתלות שלנו באינטרנט ולעד כמה היא עלולה להיות מזיקה, שלא לומר מסוכנת. זאת, לאחר שמערכת המייל של החברה נפלה ולא עבדה במשך שבוע (!) – זמן שהוא הרבה יותר מנצח במונחים של ימינו. המערכת חזרה לפעולה מלאה רק לפני שבוע – ביום ד' שעבר.

המשמעות של התקלה הייתה שלקוחות החברה, ששייכת לסלקום, לא היו יכולים לקבל בכל התקופה הזאת הנחיות ממקום העבודה שלהם, הודעות מבנקים, מחברות ביטוח, מגורמים ממשלתיים או מכל גורם עסקי או אחר. לפיכך, הם לא היו יכולים לנהל פעילות עסקית שוטפת, וכן לא קשרים חברתיים ומשפחתיים שהם מנהלים דרך המייל, ככל שיש כאלה. שלא לדבר על הנזקים הכספיים שהתקלה גרמה ללקוחות.

נכון, יש אמצעים חלופיים, שמזערו את הנזקים, לפחות עבור חלק מהלקוחות: ניהול תקשורת עסקית וחברתית בווטסאפ, ברשתות החברתיות האחרות ועוד. אבל זה עדיין מעצבן, משום שגם עם האופציות החלופיות האלה, אנחנו תלויים במידה רבה במייל לניהול החיים שלנו. בעיקר אלה העסקיים.

ההתפתחויות הטכנולוגיות הגדולות – כבר לא בהכרח סביב מלחמות

במאה פלוס האחרונה, האנושות חוותה את ההתפתחות הטכנולוגית הגדולה והמהירה ביותר בהיסטוריה. בעבר, היו אלה מלחמות שהביאו להתפתחויות טכנולוגיות – בין אם התפתחות טכנולוגיות התעופה במלחמת העולם הראשונה ולאחריה, וההתפתחויות ברפואה, באלקטרוניקה (פענוח האניגמה של הנאצים) וכמובן, בתחום הגרעין – במלחמת העולם השנייה. אלא שמאז, ההתפתחויות הטכנולוגיות הגדולות נעשו במישור האזרחי.

על אף שבכמעט 80 השנים האחרונות לא היו מלחמות גדולות ברמה של מלחמות עולם, הטכנולוגיה התפתחה ומוסיפה להתפתח, ככל שעובר הזמן, בקצב הרבה יותר מסחרר מאשר בתקופה שבין ובמהלך המלחמות הללו – במיוחד במה שקשור למחשוב ולאינטרנט. ההתפתחויות האלה, ובעיקר האינטרנט, הביאו ברכה רבה לאנושות. למעשה, הרשת הצעידה את המין האנושי לפסגה חדשה: היא כל כך מתקדמת, יעילה ושימושית, עד כדי כך שהיא מבצעת עבור האדם דברים רבים, שבעבר הלא רחוק הוא עצמו עשה. אלא שעם ההתפתחויות החיוביות שהאינטרנט הביא ומביא עימו נוצרה התלות הגדולה בו, וברור שאין ממנו דרך חזרה לשיטות העבודה הישנות. גם אם, לצורך הדוגמה, הדואר האלקטרוני וכל שיטות התקשורת הווירטואלית האחרות יחלפו מן העולם, יהיה לנו קשה מאוד לחזור לחילופי מכתבים בדואר.

הפתרון למקרים כמו התקלה בנטוויז'ן, ובמיוחד למקרים הרבה יותר גרועים מזה, צריך להיות בטכנולוגיה. יש לזה מענה מסוים בטכנולוגיות ההגנה בסייבר, אך הוא עדיין לא מספיק. לכן, נשאלת השאלה: האם יש טכנולוגיה שמסוגלת למנוע אירוע אפוקליפטי, שבו האינטרנט בכל המדינה נופל, מושבת?

אופיר זילביגר, ראש הגנת הסייבר ב-BDO ישראל ומוביל הסייבר ב-BDO העולמית, מבקש להרגיע את החשש שעולה מהשאלה הזאת. בשיחה עם אנשים ומחשבים הוא אמר כי "אין אפשרות שאירוע שכזה יקרה. אין אפשרות להפיל את האינטרנט כולו. האינטרנט הוא רשת מבוזרת, וקיימים מנגנונים רבים ושונים, שמנוהלים על ידי גורמים שונים בכל אזור, כאשר לא מעט מהמנגנונים האלה מגבים האחד את השני. האקרים מהווים סיכון והם יכולים להפריע לתקשורת האינטרנט העולמית בכל מיני דרכים, בין אם מקומיות ובין אם רחבות יותר, אבל הם לא יכולים לגרום לשיתוק טוטאלי שלה".

אופיר זילביגר, ראש הגנת הסייבר ב-BDO ישראל ומוביל הסייבר ב-BDO העולמית.

אופיר זילביגר, ראש הגנת הסייבר ב-BDO ישראל ומוביל הסייבר ב-BDO העולמית. צילום: יח"צ

"יש לזכור שהאינטרנט הוקם על בסיס פרוטוקולים וטכנולוגיות שרובם מיושנים ולא כללו התייחסות לנושאים הגנת סייבר ואבטחת האינטרנט", הוסיף. "דוגמה טובה לכך היא BGP – Border Gateway Protocol. זהו פרוטוקול הניתוב של התקשורת באינטרנט. קיים דיון ער בנושא ברמת הממשלות והגופים הטכנולוגיים על הטיפול בפרוטוקול רגיש זה, שמניע את התקשורת העולמית".

מהם הנזקים הפוטנציאליים של נפילה של רשת האינטרנט – גם אם זה בלתי אפשרי בכל העולם, כפי שאתה אומר, אז באזור מסוים או במדינה מסוימת?
"מדובר בחלק מסיכוני ה-IT, ההמשכיות העסקית והסייבר. סיכונים אלה כוללים בעיקר אי זמינות של שירותים שונים. מבחינה עסקית, זה תלוי בתלות של העסק במנגנונים ספציפיים או בתקשורת באופן כללי".

יש מי שמפצה על הנזקים האלה?
"קיימים ביטוחים שונים בהקשר של טכנולוגיות מידע וסייבר. הביטוחים מכסים נושאים שונים בצורות שונות. יש לבחון היטב את הנושא, כי הפוליסות מפורטות ומכסות סיכונים ספציפיים בתנאים מגבילים, ולא נרחבות ומכסות את כלל הסיכונים האלה".

בקיצור, שלא נדע מצרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים