מהן המגמות העדכניות בתחום חוות השרתים בישראל?

מעלייה תלולה בצריכת החשמל ועד למעבר לענן, מרובוטים שעושים חלק מהעבודות בחוות השרתים ועד למיזוגים ורכישות - אורן נאומן, שותף מנהל ב-11סטרים, סוקר את ההתפתחויות הבולטות בעולם הדאטה סנטרים המקומי

אורן נאומן, שותף מנהל ב-11סטרים.

מדינות המזרח התיכון אולי מסוכסכות זו עם זו – המפרציות וסעודיה עם איראן (לפחות עד לאחרונה), ישראל עם רבות מהמדינות באזור (עדיין) ושורה של סכסוכים פנימיים, אבל בדבר אחד הן מאוחדות: הרצון לפתח את הדיגיטל אצלן – כך עולה מדבריו של אורן נאומן, שותף מנהל ב-11סטרים.

נאומן דיבר בכנס דאטה סנטרים 2023 של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון. לדבריו, "אנחנו מסתובבים במזרח התיכון כבר הרבה זמן, אפילו עוד לפני הסכמי אברהם, ומוצאים אצל כולם מגמה זהה: לפתח את התשתית הדיגיטלית של המדינה, כי בלי זה אי אפשר להתפתח בעולם המודרני. זה קורה גם בישראל – יש כאן צמיחה מטאורית במספר חוות השרתים".

כחלק מזה, נאומן מעיד על החברה שאותה הוא מנהל כי "צמחנו פי ארבעה בהיקף העסקים לעומת מה שהיה לפני כשלוש שנים ובנוסף, הגענו ל-120 מגה-וואט לטובת ה-IT לעומת ה-20 מגה-וואט שהיו בעבר. אנחנו מתכוננים להגיע ל-600 מגה-וואט בעוד כמה שנים".

מגמות מדאיגות – וכאלה שפחות

נאומן ציין בדבריו את המגמות הנוכחיות בעולם חוות השרתים בישראל. הוא אמר שרוב חוות השרתים קמות במרכז הארץ, כי זה האזור שבו יש את הדרישה הכי משמעותית להן, אבל הבעיה היא שזהו גם האזור שבו יש את הדרישה הכי גבוהה לחשמל – מה שיכול להשפיע רבות על התפעול שלהן.

"חוות שרתים היא כמו בית קירור גדול, והיא צורכת חשמל בסדר גודל של שליש או חצי עיר, ולפעמים אפילו של עיר גדולה. כלומר, מבנה אחד בלבד צורך חשמל כמו עיר גדולה, וזה עוד כלום לעומת מה שיקרה בעתיד. כשיגיעו לכאן חוות הענק, הנתון יגדל פי כמה. זה אומר שחייבים לעבוד כבר כיום מול חברת החשמל כדי לפתור את עניין המגבלה שיש לכל חוות שרתים, כי יהיה צריך לתמוך ביכולות מחשוב הרבה יותר גדולות", אמר.

זהו אחד הנושאים שנאומן ציין כמדאיגים ביותר מבחינת העתיד – גם בגלל התכנון הארוך טווח וגם עקב הרגולציה, שדורשת הרבה מאוד תנאים ייחודיים לישראל. "אני רוצה להדגיש שאנחנו דופקים על דלתות חברת החשמל כדי לדבר על מה שהולך פה", אמר. הוא ציין את הפסקת החשמל היזומה שקרתה בחלקים נרחבים במדינה באחרונה ואמר כי "היא מהווה דוגמה למה שיכול לקרות פה כשיהיו חוות ענק. יש לחשוב מה יהיה כשיהיה צורך ביותר מ-16 מגה-וואט למתקן ולא יהיה מספיק חשמל. זה ישפיע גם על הצרכנים הפרטיים".

נאומן אמר שפרויקט הענן הממשלתי נימבוס עזר לדחיפה של עולם חוות השרתים בישראל, אבל לא רק הוא. לא פחות מזה, לדבריו, תורמת העובדה שאחרי שנים שבהן הייתה המדינה מחוברת בקצה לשניים עד שלושה קווי תקשורת ימיים, היא עושה בימים אלה מהלכים להיות מחוברת לשמונה כבלים שירוצו דרכה ויחזקו את מעמדה. זאת, כי באופן כמעט טבעי, ייבנו חוות שרתים לאורך הכבלים הללו, בעיקר בגלל העובדה שהחיבוריות אליה וממנה היא חלק מהיכולת של כל חוות שרתים לספק שירות. עוד הוא אמר שייתכן שעובדה זו תעזור לפזר את חוות השרתים ברחבי המדינה, ולהקים כאלה בצפון ובדרום הארץ.

"500 חברות בינלאומיות מעבירות את הפעילות המקומית שלהן לענן בישראל"

"הרבה חברות בינלאומיות עוברות לענן", אמר נאומן. "יש בישראל נציגות ל-500 חברות בינלאומיות, והן מעבירות את הפעילות שלהן לענן שמוקם כאן. לצידן עושות זאת הרבה מאוד חברות ישראליות. זה אומר שלכל אחד שמתעסק בתעשייה הזו יהיו הרבה מאוד פעילות והרבה מאוד עבודה. צריך לזכור שיש גם בנייה של מערכות מחשוב ייעודיות לצבא, מה שיוסיף שימושים אדירים ויסחף הלאה את כולם. יש גם את המחשוב עתיר הביצועים, שדורש חשיבה אחרת, כולל של הקירור. זה סוג חוות שרתים אחרת לגמרי, וזה הולך להיות מאוד מעניין".

הוא דיבר גם על נושא הקיימות, שכמו בהיבטים רבים אחרים של החיים, נכנס חזק לתמונה גם בחוות השרתים: "כולם אומרים בצדק שהעלות הגדולה ביותר של חוות השרתים היא האנרגיה, ואם נצליח להוריד ולו 1% מצריכת החשמל – נחסוך המון למען איכות הסביבה", הוסיף. "אם נצליח לשפר את היעילות, עשינו שירות אדיר לחוות השרתים, לבעליה, למשתמשים שלה וכאמור, גם לסביבה. אנחנו, ב-11סטרים, מתגברים גם את ההיבט של האנרגיה המתחדשת ושל מערכות השליטה מאחור, כי פשוט לא תהיה ברירה אלא לעבור אליהן".

מגמות נוספות

נאומן ציין עוד שתי מגמות שמתרחשות בעולם חוות השרתים בישראל. אחת מהן היא הגברת השימוש ברובוטים ובאמצעים אחרים שאינם דורשים נוכחות אנושית צמודה לארונות. "יש חוות שבהן כמעט שלא רואים אנשים", אמר. "זה לא דבר של מה בכך, כי זה מאפשר לבצע הרבה מאוד פעולות ללא צורך בבני אדם. יש הרבה מאוד פעולות שחוזרות על עצמן ושצריך לבדוק מהר מה קרה ולמה, וכיום רובוטים יכולים לרוץ לשרתים המתאימים, לשדר תמונה נאמנה ולשאול מה לעשות, גם אם בן האנוש שמתפעל את האירוע נמצא קילומטרים משם".

תופעה אחרת, לדבריו, היא "השפעה גדולה של רכישות ומיזוגים. הכניסה של מיזוגים עם חברות בינלאומיות רק משפרת ומוסיפה עוד ידע ועוד יכולות טכניות וכספיות, שזה לא פחות חשוב. צריך יכולת כספית אדירה כדי לבנות חוות שרתים ענקיות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שיודע

    11סטרים חברה מדהימה. מקצוענים ברמה הכי גבוהה שיש בשוק.

אירועים קרובים