מערכת ההגנה בסייבר של צה"ל זכתה בפרס ביטחון ישראל

מפתחי המערכת המסווגת, שעל פי צה"ל מבטיחה לו "ביטחון וחופש פעולה במרחב הדיגיטלי", קיבלו את הפרס מנשיא המדינה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● עוד בזוכים: שלושה פיתוחים טכנולוגיים בצבא, בשב"כ ובמוסד

מימין: סא"ל א' מחטיבת ההגנה בסייבר, ממפתחי המערכת, וסא"ל י', מפקד מרכז הסייבר בחטיבת ההגנה באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

מערכת הגנה בסייבר שהוטמעה בצה"ל ושעל פי מערכת הביטחון מבטיחה לו חופש פעולה במרחב הדיגיטלי זכתה היום (ג') בפרס ביטחון ישראל. הפרס הוענק למבצעי הפרויקט, כמו גם למבצעי שלושה פרויקטים נוספים, על ידי נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שר הביטחון, יואב גלנט, הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל׳) אייל זמיר.

אותה מערכת הגנה בסייבר המדוברת, שהינה מערכת מסווגת, פותחה על ידי חטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר. בתהליך פיתוחה והפעלתה המבצעית השתתפו כלל זרועות צה"ל, בדגש על אגף התקשוב, זרוע האוויר והחלל, אגף המודיעין וזרוע הים. במשרד הביטחון אומרים כי "זוהי מערכת הגנה ייחודית בסייבר, שעושה שימוש פורץ דרך בטכנולוגיות המתקדמות בעולם על מנת להבטיח לצה"ל ביטחון וחופש פעולה במרחב הדיגיטלי, למול איומי סייבר מתקדמים ומתפתחים".

סא"ל א' מחטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר אמר כי "ממד הסייבר גועש, גם כששורר שקט בממדים הפיזיים. מדינות, צבאות, ארגוני פשיעה וארגוני טרור מתגוששים ביניהם כל העת. ההגנה בסייבר היא תחום מרתק עם מורכבות גדולה. המגן צריך לחסום את כל הפרצות, בזמן שלתוקף מספיקה פרצה אחת כדי להצליח. עם זאת, כשמבינים היטב את חוקי הפיזיקה של הממד, אפשר להפוך את היתרון של התוקף לחסרון. בפרויקט, בהובלת חטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר, הצלחנו ליצור תפיסות וכלים להתמודדות עם התוקפים המתקדמים ביותר, באמצעות מחקר ופיתוח שנמשכו שנים ובהם הגענו לפריצות דרך עולמיות בתחום".

יצוין כי במהלך השנה האחרונה הוקם בחטיבת ההגנה בסייבר מרכז טכנולוגי-מבצעי חדש, שמטרתו הגנה על צה"ל בממד זה. המרכז מפתח את מערך ההגנה בסייבר הרב זרועי, ומוביל יכולות מו"פ שבגינן זכתה החטיבה בפרס. בצבא אומרים כי "המרכז מוביל פעילויות סייבר אופרטיביות יומיומיות עם זרועות צה"ל לשמירה על חופש הפעולה הצה"לי. זאת, באמצעות שיפור התהליכים המבצעיים, ציד איומים, הפעלת צוותים מבצעיים להתערבות ומחקר אודות נשק הסייבר שנמצא ברשות האויב".

מעניקים את הפרס: הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שר הביטחון, יואב גלנט, ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר.

מעניקים את הפרס: הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שר הביטחון, יואב גלנט, ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר. צילום: אדף תקשורת וקשרי ציבור במשרד הביטחון

המיזמים הנוספים שזכו בפרס

לצד המערכת הצה"לית זכו בפרס מערכת מודיעינית של השב"כ ואמ"ן, פרויקט טכנולוגי משותף של המוסד ויחידה 8200, ופיתוח של יכולת מבצעית פורצת דרך, שמהותה לא פורטה מטעמי סודיות ושמירה על ביטחון המדינה. בהודעת הזכייה נכתב כי פרויקטים אלה "תרמו תרומה משמעותית לביטחון המדינה, ולשמירה על עוצמתה הטכנולוגית והמבצעית בשדה הקרב".

על פי משרד הביטחון, המיזם של השב"כ ושל יחידה 8200 באמ"ן הוא "מערכת טכנולוגית ייחודית", שמאפשרת לישראל "עליונות מודיעינית וביטחונית בגזרות רבות"; המיזם שנוצר משיתוף פעולה בין המוסד ל-8200 נותן "תרומה אסטרטגית משמעותית וייחודית לביטחון המדינה"; והפרויקט המשותף למערך המ"מ באגף המודיעין, זרוע האוויר והחלל, מספן המודיעין של זרוע הים, התעשייה האווירית ורפאל הביא להשגת "יכולת מבצעית פורצת דרך, שתורמת באופן ישיר לשמירה על יתרונו האיכותי של צה"ל וביטחונה של מדינת ישראל. הפרויקט משלב כמה פיתוחים טכנולוגיים חדשניים וייחודיים".

בוועדת הפרס חברים היו"ר, אלוף (מיל') אודי אדם, המזכיר, אשר וגנר, וחבריה – אלוף (מיל') רוני נומה ופרופ' עופר פירסטנברג ממכון ויצמן.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, עם הזוכים בפרס.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, עם הזוכים בפרס. צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

הנשיא: "הפיתוחים – ערובה לביטחון ישראל"

גורם בכיר באגף המודיעין ציין כי "מאחורי הפרסים למבצעים שחולקו היום עומדת חבורת אנשים שעובדים יום יום במטרה להגן על מדינת ישראל בכלל הגזרות והממדים. אגף המודיעין נמצא על כל המגרש ומשיג עליונות מודיעינית ייחודית בכל האמצעים העומדים לרשותו. הפרס היום הוא דוגמה למצוינות של האגף".

הנשיא הרצוג אמר כי "התרומה של הקצינים, החיילים והאזרחים, נשות ואנשי קהיליית הביטחון המעולה שלנו, היא אדירה. רק לפני כחודש, במהלך מבצע מגן וחץ, ראינו שוב ושוב איך יצירתיות, מקצועיות, חדשנות ותבונה יכולות לדייק ולשכלל יכולות, להכריע ולהציל חיים". לדבריו, "ההצלחות, ההמצאות, הפיתוחים וההישגים המפוארים שלהם הם ערובה לביטחון ישראל וליכולת שלנו להגן על עצמנו בעצמנו".

השר גלנט ציין שהטקס והפרויקטים הזוכים "מהווים הוכחה חד משמעית ליתרון ברור: יתרונה האנושי של מערכת הביטחון. בזכות פרויקטים שכאלה, שכבר הצילו חיים ומנעו פיגועים, ובזכות יוזמות נוספות, שמצויות בימים אלה ממש בהליכי פיתוח והנבטה, ישראל מצליחה להתייצב פעם אחר פעם למול האתגרים הביטחוניים המשתנים. בזכות יכולות שכאלה אויבינו יודעים היטב: נוכל תמיד לכל איום ונקדים תמיד את הקמים נגדנו".

לדברי אלוף (מיל') זמיר, "העוצמה הביטחונית של מערכת הביטחון מבוססת על שילוב של מפקדים איכותיים, חיילים מוכשרים, בעלי מוטיבציה ותחושת שליחות, אמצעי לחימה שמועצמים בטכנולוגיה מתקדמת ומפתיעה, וכוח צבאי בהיקף נדרש למערכה רב זירתית ארוכה. פרסי ביטחון ישראל, שהענקנו היום, מאפשרים לגופי הביטחון עליונות מבצעית, מפתיעה ופורצת דרך – בעולמות הלחימה, במודיעין, באוויר, בים ובסייבר. כדי להמשיך ולעמוד בחוד החנית של הטכנולוגיה, נדרשת השקעת משאבים רבה. לכן החלטנו השנה על הגדלת תקציב המחקר והפיתוח של משרד הביטחון לשיא חדש בהיקף ההשקעה הישיר, הגבוה בכל הזמנים. תקציב שיאפשר להמשיך לעשות את הדברים ולהבטיח לא רק את שימור ההובלה הישראלית באזורנו, אלא גם את העצמתה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים