עקב חשיפה בטיקטוק: יונדאי וקיה יפצו לקוחות בגין פגם באבטחה

בשל תביעה ייצוגית שהוגשה נגדן בארה"ב, החברות התפשרו והסכימו לשלם כ-200 מיליון דולר כפיצוי על פגם, שהקל על גניבת רכבים מסוימים מתוצרתן ● כל הפרשה התחילה באתגר בטיקטוק

נתבעות עקב היעדר פתרון לגניבות. יונדאי וקיה.

יונדאי מוטור וחברת הבת שלה, קיה מוטורס, יפצו לקוחות שלהן בעקבות כשל אבטחה ברכבים מתוצרתן.

בהודעה לעיתונות שפורסמה ביום ו' האחרון, הודיעו יונדאי מוטור אמריקה וקיה אמריקה כי חתמו על הסכם פשרה לצורך סיומה של תביעה ייצוגית שהוגשה נגדן על ידי קבוצת בעלי כלי הרכב שלהן, והתפשרו על תשלום פיצוי לתובעים בשווי של עד 200 מיליון דולר, בגין בעיית אבטחה שאפשרה גניבה של מכוניותיהם.

ההסדר המוצע צפוי להיבחן בבית המשפט לשם קבלת אישור ראשוני ביולי.

בתביעה הייצוגית נטען כי כלי הרכב של יצרניות הרכב חשופים לגניבה, עקב ליקוי עיצובי במערכת ההתנעה שלהן. ההסדר שמוצע כעת יעניק פיצוי לבעלים שמכוניותיהם נגנבו או ניזוקו כתוצאה מהליקוי.

התובעים טענו במקור כי בהעדר אמצעי אבטחה ראוי ברכבם, ניתן היה לגנוב בקלות את מכוניותיהם, במיוחד דגמים מסוימים ללא אימובילייזר – מכשיר נפוץ למניעת גניבות המונע מהמכונית להתניע ללא קוד המפתח החכם של הרכב.

הפיצוי הכספי – רק בארה"ב

ההסדר יעניק פיצוי כספי ללקוחות שסבלו מהפסדים או מנזקים הקשורים לגניבה, שאינם מכוסים בביטוח – כמו גם החזר עבור השתתפות עצמית בביטוח, עלייה בדמי ביטוח והפסדים אחרים, כך בישרו החברות.

ללקוחות שהרכבים שלהם אינם מאפשרים עדכון תוכנה, היצרניות יציעו הנחה של עד 300 דולר לרכישת מכשיר נגד גניבת רכבים.

"יונדאי וקיה לא הצליחו למכור מכוניות המצוידות בתכונות בסיסיות נגד גניבה, וזה לא היה מעשה חסר קורבנות", אמרה בהצהרה עורכת הדין אליזבת א. פייגן מ-פייגן סקוט, שהוא אחד ממשרדי עורכי הדין המייצגים את התובעים. "אנו מרוצים מההסדר שהושג ומיכולתו המיידית לעכב גנבים, וכן לפצות נפגעי גניבות שכבר התרחשו", הוסיפה.

אם התלהבתם מהאפשרות לקבל מהיצרניות חלק מכספי הפיצויים, עקב גניבה של רכבכם, לצערנו ההצעה אינה תקפה לישראל. הפשרה בין קיה ויונדאי לבין מגישי התביעה הייצוגית תכסה רק בעלים של כלי רכב שנפגעו בארצות הברית. קיה ויונדאי לא הודיעו על תוכניות להציע פיצוי לבעלי רכבים שנפגעו במדינות אחרות.

אתגר גניבת הרכב שלה הצית את הפרשה. טיקטוק.

אתגר גניבת הרכב שלה הצית את הפרשה. טיקטוק. צילום: BigStock

אתגר הטיקטוק שעלה לענקיות הרכב ביוקר

אחת העובדות המעניינות בסיפור, אם נחזור מעט אחורה בזמן, היא שמאחורי הפרשה הזו עומד אתגר טיקטוק (TikTok). אתגר גניבת ההרכב היה אתגר מדיה חברתית ויראלי שעודד משתמשים לגנוב מכוניות באמצעות כבל USB. האתגר החל באמצע 2022 לאחר שמשתמש בשם Kia Boyz פרסם סרטון בפלטפורמה המראה כיצד לעקוף את מערכות האבטחה של דגמי יונדאי וקיה מסוימים באמצעות כבל USB.

הסרטון הפך במהירות לוויראלי, ועד מהרה היו דיווחים על אנשים שגנבו מכוניות באותה שיטה.

האתגר הוביל לעלייה בגניבות מכוניות, במיוחד של דגמי יונדאי וקיה. בחלק מהמקרים, הגניבות גרמו תאונות ואף להרוגים.

המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארה"ב, ה-NHTSA, פרסם אפילו הודעת בטיחות לגבי האתגר, ויונדאי וקיה הוציאו עדכוני תוכנה כדי לטפל בפגיעות האבטחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים