האפליקציה שעושה סדר בפעילויות המחאה נגד ההפיכה המשפטית

קבוצת פאונדרים החליטה לסייע למי שרוצה לדעת יותר על אירועי המחאה הנערכים ברחבי הארץ ● באפליקציה שפיתחו, משמר הסף, מתעדכנת כל העת רשימת הפעילויות ומוצגים פרטים אודותיהן

אפליקציית משמר הסף.

בזמן שרבים משתתפים בקביעות בשבתות באירועי מחאה נגד ההפיכה המשפטית שממשלת נתניהו מקדמת, שלושה יזמים בנו יחד את אפליקציית משמר הסף.

המטרה העיקרית של הפאונדרים היא חיזוק הקשר בין ארגוני המחאה השונים לאזרחים והעמקת שיתוף הפעולה, כתחליף יעיל להעברת המידע בקבוצות ווטסאפ שונות.

האפליקציה מרכזת את כל פעולות המחאה במקום אחד – היכן יש הפגנות, מי מגיע לכל הפגנה – ומאפשרת להזמין אנשים לכל אירוע. היישום, המותאם לכל מכשירי ה-iPhone והאנדרואיד, חינמי וזמין להורדה מחנויות האפליקציות.

שוחחנו עם המייסדים, שמרביתם בחרו שלא להיחשף, אודות המיזם המעניין.

קריאות לפעילויות מחאה בכל זמן נתון. משמר הסף.

קריאות לפעילויות מחאה בכל זמן נתון. משמר הסף. צילום: לכידת מסך מהיישום

האם אתם, הפאונדרים, קשורים לארגון מחאת ההיי-טק?
"בתור יזמי היי-טק, כולנו לוקחים חלק כזה או אחר במחאת ההיי-טקיסטים. את 'משמר הסף' הקמנו באופן עצמאי לחלוטין, ללא קשר למארגני מחאה זו, אבל בידיעתם, כמובן, ואפילו קיבלנו את עזרתם בגיוסים הראשונים של המתנדבים.

כיום, אנחנו משתפים פעולה גם עם מטה המאבק וגם עם ארגונים רבים: מחאת ההיי-טקיסטים, אחים לנשק, התנועה לאיכות השלטון, בונות אלטרנטיבה, מחאת הסטודנטים, קריים מיניסטר (Crime Minister), החזית הוורודה, מחאת הצעירים ועוד".

מתי עלתה האפליקציה ומה עשיתם עד כה כדי לקדם אותה?
"ההשקה הרשמית הייתה יומיים לאחר פתיחת מושב הקיץ של הכנסת – ב-2 במאי השנה. הפצנו ברחבי הווטסאפ דרך הקבוצות וארגוני המחאה השונים, שלטים בהפגנות, פליירים. אנחנו לא מפחדים מעבודת שטח קשה, לצד עבודת דיגיטל מתבקשת. כל הפעילויות נעשות בהתנדבות מלאה, וכך גם קידום האפליקציה – החל מהארגונים עימם אנו בקשר וכלה באנשי תקשורת (דוגמת בן כספית) שאכפת להם וצייצו עלינו".

מה ייחשב בעיניכם כהצלחה לאפליקציה? הרבה הורדות?
"זו שאלה מצוינת. משמר הסף הינו סטארט-אפ חברתי, ועל כן 'בעלי המניות' (התיאורטיים, כמובן) שלנו הם אזרחי מדינת ישראל. התשואה שאנחנו מכוונים אליה היא חיזוק השלטון הדמוקרטי. בהתאם, ההצלחה של משמר הסף מתחילה מחשיפה גדולה.

הנחת העבודה שלנו, המגובה בנתוני שימוש אמיתיים, היא שחלק ניכר מהאנשים שייחשפו אלינו יורידו את האפליקציה וישתמשו בה באופן קבוע. כל הבעת מחאה באמצעות משמר הסף מוכיחה לנו עד כמה ההנגשה של פעולות המחאה השונות, והתאמתן למשתמשים השונים, קריטית להמשך המאבק על הדמוקרטיה בישראל".

האם אתם סבורים כי ההפיכה המשפטית/משטרית בישראל מסוכנת להיי-טק המקומי באמת?
"בוודאי. ראשית, ניתן לנתונים לדבר: לא מכבר פורסם כי 80% מיזמי היי-טק בתהליכי גיוס דיווחו על ביטול פגישות השקעה מאז קידום חוקי ההפיכה המשטרית. בנוסף, לפי דו"ח האקזיטים של PwC Israel, ההיקף הכספי של מכירות חברות עמד על 16.9 מיליארד דולר בשנה הנוכחית, ומדובר על צניחה של 80% בהשוואה לשנה שעברה. מודי'ס, כידוע, הורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל מחיובית ליציבה, וזה רק קצה הקרחון.

כל האירועים האלה הם בעצם 'איתותים' של השווקים השונים למדינת ישראל, האומרים באופן ברור: עצרו. עצרו את החקיקה. הדמוקרטיה קריטית למרקם העסקים".

כמה זמן ארך לפתח את היישום? האם הוא עדיין מתפתח ומשתנה?
"התחלנו לפתח את משמר הסף לפני מספר חודשים. תחילה את גרסת ה-Web, ולאחר מכן את גרסאות המובייל. האפליקציה בטוחה לשימוש ואנחנו שמים דגש על פרטיות המשתמשים.

העובדה כי השימוש באפליקציה גדל משמעותית על בסיס יומי – כמה מאות משתמשים ביום – כשאנחנו זמן קצר מהשקת הגרסה הראשונה, עוזרת לנו ללמוד הרבה ומהר, ולהוציא גרסאות חדשות עם הפיתוחים שאנחנו רואים שהשטח דורש.

כאן המקום לפרגן לצוות, למתנדבות ולמתנדבים שעובדים ימים כלילות, סופי שבוע וחגים, כדי לאפשר את משמר הסף".

מדוע סברתם שיש צורך באפליקציה, מעבר למידע על אירועים המופץ כיום בלאו הכי ברשתות החברתיות, בתקשורת ואפילו בפרסומות?
"לא לכל האנשים יש גישה לכל המדיות, ולפעמים הקריאות אובדות בערימה של הודעות. מעבר לכך, יכולת החיפוש אינה קיימת, כך שאם מתחשק למשתמש לחפש הפגנה קרובה, או פעילות אונליין מהירה – באמצעות משמר הסף הוא יוכל למצוא את מה שמתאים לו ביעילות ובזריזות".

האם יש באפליקציה גם אפשרות לתקשר עם או בין יוזמי אירועים ומוחים?
"כרגע לא".

איך מצטרפים ומעדכנים אצלכם בקביעות אירועים שעל הכוונת?
"מצטרפים כשותפים של משמר הסף. ניתן להיכנס לאתר הבית שלנו ולשלוח טופס יצירת קשר. כל פניה נבחנת באופן ידני – הן ברמת האותנטיות שלה והן ברמת התועלת ההדדית של שיתוף הפעולה. אנחנו חוזרים לכולם".

האם מארגני אירוע יכולים לבקש מכם פושים לאירועים ספונטניים?
"בהחלט. האפשרות הזו לא רק תיאורטית, אלא גם פרקטית. הדבר קרה, ויותר מפעם אחת".

דן פלד, מנהל מוצר בחברת מיקרוסופט.

דן פלד, מנהל מוצר בחברת מיקרוסופט. צילום: פרטי

"המחאה הזו יצרה מחנה חשוב וחדש"

אחד המייסדים שמוכן להיחשף הוא דן פלד, מנהל מוצר בחברת מיקרוסופט. פלד סיפק לאנשים ומחשבים כמה תשובות ותובנות מעניינות.

איך עלה הרעיון ליצירת האפליקציה ומתי?
"כשהמחאה החלה, כולנו הלכנו להפגנות, והנושא מעסיק אותנו על בסיס יומיומי. כאשר גל המחאות החריף, הרגשנו שאנחנו פשוט מוצפים באפשרויות שונות למחות: בבוקר מקבלים סמס על פייק ניוז שמפיצים בטוויטר, בצהריים ווטסאפ שמזמין להרצאה ובערב פוסט בפייסבוק שמזמין להפגנה ספונטנית ברעננה. האזרחים המוחים הלכו לאיבוד בשפע הבקשות של גופי המחאה, וגופי המחאה הרגישו שהבקשות שלהם הולכות לאיבוד בבליל המידע שמציף את הרשתות.

הבנו שאי-אפשר להמשיך כך. וכאן נולד החזון שלנו. היום אנחנו סטארט-אפ לכל דבר ועניין. יש לנו חברי הנהלה, פיתוח, מוצר, שיווק, קריאייטיב ועוד.

כאן המקום להדגיש שוב – הכל בהתנדבות מלאה. אנשים שעובדים במשרות מלאות, אנשי משפחה, מקדישים את הזמן הפנוי שאין להם על-מנת ליצור עתיד טוב יותר. הם עושים את זה למענם. למען ילדיהם. למען הדמוקרטיה של ארץ ישראל, אותה כולנו אוהבים כל-כך".

אשמח אם תתנבא מה עומד לקרות בעתיד הקרוב בכל הכרוך במחאות והצלחתן בכלל, ובהשפעת המצב על ההיי-טק בפרט.
"כולנו יודעים למי ניתנה הנבואה, אז אשתדל שלא להתנבא. אני רק יכול לומר שאני אופטימי מטבעי. המחאה הזו יצרה מחנה חשוב וחדש. אנשים וחבר'ה צעירים שפחות התעניינו בפוליטיקה ובמצב המדיני, מבינים עכשיו שדמוקרטיה זה נכס לאומי, וצריך להילחם עליו. אני רואה את האחדות והדבקות של כולנו במטרה – ומבין שהדבר הזה יותר גדול מכולנו.

גם לעניין ההייטק אני מאמין שיהיה טוב, ברגע שהחקיקה תיגנז. למטבע יש שני צדדים – אז מצד אחד העולם כולו ראה איך הממשלה מנסה להשתלט על הדמוקרטיה בישראל, ומצד שני – ראו מיליוני ישראלים נאבקים על העצמאות והדמוקרטיה. יש לזה ערך עצום.

ולסיום, אם כי לא חובה לענות, כמובן – מה עומד מאחורי בחירתם של מרבית המייסדים שלא להיחשף?
"אמנם רוב המייסדים מעדיפים שלא להיחשף, אבל חשוב לציין שאף אחד לא מתחבא. אנחנו אנשי עשייה, אנשי משפחה. רובנו לא אוהבים את אור הזרקורים ומרגישים איתו שלא בנוח. כך היה לפני המחאה, וכך יהיה גם לאחריה. לא זה מה שיעצור אותנו מלכתוב את שורת הקוד הבאה, ולהיות כלי מחאה עבור מיליוני אזרחים ישראליים, על-מנת לאפשר את הדמוקרטיה שחשובה כל-כך לכולנו".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי מ

    דו״ח האקזיטים של PwC לא אומר שבעקבות הרפורמה היקף מכירת חברות ירד ב-80% ל-16.9 מיליארד, אלא בדיוק ההיפך: בשנת *2022* היקף מכירת חברות ירד ב-80% ל-16.9 מיליארד, מ-82.5 מיליארד דולר בשנת *2021*. ההתרסקות הזאת היתה צפויה הן לאור הירידה הגלובלית העולמית, והן בעקבות המעבר מממשלת נתניהו לממשלת בנט-לפיד שכיהנה עד סוף 2022. הרפורמה הוצגה לראשונה ב-4 בינואר 2023. וזו דוגמא אחת מיני רבות לסילופים הרבים שבכתבה. אני בטוח שבניגוד למרואיינים, הכתבת גלי פיאלקוב יודעת היטב את הנתונים האמיתיים, וחבל שהיא לא הוסיפה הערות לצד כל סילוף.

אירועים קרובים