"יש ל-ICT תרומה מבצעית חשובה במבצע מגן וחץ"

רס"ן מאור ישראל, קצין התקשוב של החטיבה הצפונית באוגדת עזה, מספר בראיון לאנשים ומחשבים על מערכות התקשוב שצה"ל משתמש בהן כדי לסייע ללחימה ולכוחות הלוחמים

רס"ן מאור ישראל, קצין התקשוב של החטיבה הצפונית באוגדת עזה בצה"ל.

"אנחנו ערוכים בכל עת לעבור ממצב של עבודה בשגרה – לחירום. מזה חודשים אנחנו עוסקים בשיפור השילוב של כלל מערכות ה-ICT שלנו, פרי פיתוח של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, עם מערכות אחרות, ובהבאה של יכולות תקשוביות מתקדמות ליחידות הקצה – משמע, הלוחמים שבשטח – וסנכרון כלל הנתונים והמידע על מנת ליצור תמונת מצב מבצעית-מודיעינית אחודה. ההיערכות שלנו הוכיחה את עצמה: במבצע מגן וחץ אנחנו מביאים למימוש את כלל היכולות שלנו, וכך אנחנו תורמים לסגירת מעגלי אש באופן מהיר ולשיפור האפקטיביות המבצעית של כלל הכוחות", כך אמר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים רס"ן מאור ישראל, קצין התקשוב של החטיבה הצפונית באוגדת עזה בצה"ל.

רס"ן ישראל, בן 27, היה סגן קצין הקשר בגדוד שמשון בחטיבת כפיר, ולאחר מכן קצין הקשר של החטיבה. הוא משמש בתפקידו הנוכחי מזה תשעה חודשים. לדבריו, "פלוגת הקשר שבראשותי נותנת מענה תקשובי ל-'לקוחות' – מהלוחמים שבשטח ועד למפקד החטיבה – בכלל החתכים: לא רק מענה מחשובי, אלא גם בהיבט של תמיכה. האחריות שלנו היא לאפשר למח"ט ולכלל הכוחות שתחתיו לנהל את מערך הלחימה, כשה-ICT הוא לא רק תומך לחימה, אלא גם מכפיל כוח מבצעי".

"לאוגדת עזה יש מאות מערכות ואלפי חיישנים. האתגר כפול – בפעילות למול החטיבות והאוגדה, לצד החיבור בין המערכים השונים, שאחראים על גילוי אמצעי השיגור, על תקיפה שלהם ואלה שבמערך ההתראה", ציין רס"ן ישראל.

עושר אדיר של מידע, שמציב אתגרים לצה"ל

כוחות צה"ל בדרום נמצאים במצב שבו יש עושר אדיר של מידע – חלקו חזותי, ממצלמות, חלקו אותות אלקטרומגנטיים וחלקו מגיע ממכ"מים ומחיישנים. המאפיין המשותף של כל המערכות הוא המון נתונים. מצב זה מציב שלושה אתגרים: הצורך לאגור את המידע, לסווג אותו ולהגן עליו. כך, מידע העתק, הביג דאטה, יושב בכמה אגמי מידע, שנבנו על ידי גופי ה-IT השונים, ביניהם מצפן ולוט"ם שבאגף התקשוב, והמקבילים להם באגף המודיעין, כדי לענות על הצרכים והדרישות המיוחדים של כוחות צה"ל בדרום. המערכות הללו "מרחיבות" את שדה הראייה של התצפיתן, מעבר למה שהוא רואה בעין, וכשנקלט משהו, ניתן לשלב מידע מהתצפיתן ומהחיישנים, ובדרך זו לתת לכוחות בשטח נתונים מדויקים יותר.

שילוב המערכות השונות סוגר מעגלים: המערכות יודעות לטפל בכל סוג אירוע, תוך שילוב נתונים מודיעיניים ומבצעיים, כדי לצמצם את זמן ה-"מהחיישן ליורה" (Sensor2Shooter). כך, יושבי החמ"ל רואים את הכול בתמונה אחת גדולה, במקום אחד, באופן רב ממדי ורב זרועי – מודיעין, תקשוב ושאר זרועות צה"ל השונות. תפקיד התקשוב בחטיבה הצפונית הוא לתפעל ולהפעיל את כלל המערכות, בשגרה ובחירום, לוודא שהן תקינות ולבדוק שכלל המשתמשים יודעים לתפקד עם מערכות ה-IT באופן המיטבי, עם מתן מענה לצרכים של המשתמש המבצעי, כך שכל כוח במרחב יקבל את מערכת ה-IT הייעודית לו.

רס"ן ישראל ציין כי "כלל הכוחות רואים את כלל הנתונים על גבי משואה – מערכת שליטה ובקרה מבצעית לדרג האופרטיבי הטקטי, שהיא חלק מ-צי"ד, צבא יבשה דיגיטלי- תוכנית השו"ב של זרוע היבשה. לכל כוח שהגיע סיפקנו מערכות קשר רדיו מוצפן, משואה, בגרסאות 700 ו-750. הלוחמים קיבלו טאבלטים עם מפות ועליהן מידע בזמן אמת, כולל התרעות צבע אדום. הדרגים השונים קיבלו טלפון סלולרי מוצפן, עם יכולות דיבור, צ'ט מבצעי ואפשרות לראות תמונות ו-וידיאו בזמן אמת. ביצענו התאמות וסנכרון גרסאות, להכוונה של הכוחות בשטח, שיפור יכולות האש, סגירת מעגלי האש, ויכולת דיבור בין כוחות היבשה השונים לחיל האוויר. נתנו לכוחות את יכולות ההצפנה הנדרשות להם, כדי שכולם יוכלו לתקשר באופן מאובטח".

מערכת בידוד מרחב

בשנה שעברה עלתה לאוויר באוגדת עזה מערכת בידוד מרחב, שמתריעה מאזורים שעלולים להיות מאוימים מירי של חוליות ארגוני טרור. הצורך בפיתוח המערכת עלה לאחר שבשנים האחרונות שוגרו מהרצועה כמה טילי נ"ט לעבר כלי רכב ישראליים. כך, במבצע עלות השחר נסגרו הצירים בעקבות כוונות של חוליות הג'יהאד האסלאמי לפגוע בכוחות הביטחון ואזרחים. אחרי מבצע שומר החומות וירי נ"ט לעבר ג'יפ צבאי, שכתוצאה ממנו נהרג סמ"ר עומר טביב ז"ל, אנשי יחידת מצפן פיתחו מנגנון נוסף, של התראה לכוחות שנמצאים בסכנה למול איומי הנ"ט והצליפה. המערכת מגדירה מראש קווי חשיפה לטילי נ"ט. זו שולבה על גבי מפה דיגיטלית, תוך לקיחה בחשבון של כל שביל, שדה, ואדי וגבעה, מי מהכוחות חשוף, והיכן. המערכת יודעת להתריע לחמ"ל ולחייל הלוחם שבקצה, בתוך שניות בודדות, על כך שכוח נכנס למרחב שמאוים על ידי טיל נ"ט ובאופן אוטומטי.

"בעזרת המערכת", הסביר רס"ן ישראל, "אנחנו יכולים לבודד את המרחב. אם עולה איום על כוח, אנחנו מבינים בעזרתה שיש התראה לפגיעה באזרחים, או בצבא, והיא מסייעת לנו להיערך בהתאם, תוך ניטור מתמיד וחסימת צירים במרחב מסוים".

"אנחנו מרבים לבצע הערכות מצב עיתיות, כדי להפיק לקחים ממבצעים קודמים", הוסיף. "אנחנו עובדים בצמוד עם אנשי אגף התקשוב: פרויקט קדמא מחבר בין קציני תקשוב שנמצאים במערך הלוחם למערך המבצעי, לשם הבאת תוצרי IT משופרים".

ומה לגבי סייבר? האם חוויתם באחרונה יותר מתקפות מאנשי החמאס והג'יהאד האסלאמי?
"אני לא רוצה לדבר על זה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שיודע

    אין ולא יהיה כמו רס״ן מאור ישראל! תותח על, בחור משכמו ומעלה שכולנו עתידים לשמוע עליו. מציע לשנן כבר מעכשיו את השם.

  2. ר

    אני מניח שלא כולם יודעים מה זה ICT... (טכנולוגיות מידע ותקשורת (ICT - Information and Communications Technology))...

אירועים קרובים