על טרנסג'נדריות, נשים בכלל ועולם ה-DevOps

עולם ההיי-טק די קשה לנשים - ועל אחת כמה וכמה לנשים טרנסג'נדריות ● גיל בהט, אישה טרנסג'נדרית בעצמה, הקימה קהילה לנשות DevOps, ומספרת על המסע שלה

צבעי דגל הקהילה הטרנסג'נדרית על מקש במקלדת מחשב.

ההיי-טק הוא ענף עם רוב גברי מובהק – זה לא חדש. הנתונים עגומים במיוחד: שיעור הנשים בהיי-טק העולמי היווה בשנה שעברה 28% מכלל המועסקים בו, כאשר בישראל המצב היה טוב רק במקצת – כשליש. יתרה מזאת, שיעור הנשים המהנדסות עמד על 15%. הנתון נמוך עוד יותר כשמגיעים לאחד התחומים הפופולריים בשנים האחרונות בעולם פיתוח התוכנה – ה-DevOps: שיעור מפתחות ה-DevOps בארצות הברית עמד ב-2021 על 13.8% בלבד.

מפתחות DevOps נתקלות בחסמים ה-"רגילים" לנשים בהיי-טק – הן לא תמיד חלק מה-"חבר מביא חבר" בכלל, ומהצבא בפרט, לצד משפחה, הריונות ובעיקר העובדה שבהכללה גסה, המעסיקים לא אוהבים אותם במיוחד, ועוד. אתגר נוסף ייחודי לתחומים חדשים יחסית כמו ה-DevOps: מאחר שהם חדשים, אין למי שרוצות להיות מפתחות DevOps רול מודל'ס ובהשוואה למפתחים הגברים, יש להן פחות עם מי להתייעץ מקרב בנות מינן.

זוהי בדיוק אחת הסיבות שהביאו כמה נשות DevOps להקים קהילה בתחום. הקהילה הזאת מאגדת מאות נשות DevOps ישראליות, שמסייעות האחת לשנייה, משתפות במה שעובר עליהן, למשל במקומות העבודה שלהן ועוד לפני כן בראיונות העבודה, ועוזרות זו לזו לפתור בעיות. הן גם מוזמנות לשמוע הרצאות ולהשתתף בסדנאות.

אחת ממקימות הקהילה היא גיל בהט, שמשמשת מנהלת משותפת שלה. היא עוסקת ב-DevOps כבר 12 שנים, ואחרי עבודה בסטארט-אפים וכיועצת עצמאית, היא נמצאת כעת בין עבודות – מה שאומר שיש לה יותר זמן לנהל את הקהילה. הקמת קהילת נשות ה-DevOps החלה להתגלגל אצלה אחרי שסיימה את תפקידה האחרון. "הרגשתי אז חלל ריק", אמרה בהט לאנשים ומחשבים. "עמיתותיי למקצוע היו חסרות לי מאוד. דיברתי עם עוד כמה נשות DevOps שאני מכירה והסכמנו שנקים קבוצת פייסבוק לשמירה על קשר מקצועי. כשבועיים לאחר מכן הקמנו את קהילת נשות ה-DevOps. צפיתי שנהיה כ-20-30 חברות בקבוצה, ולאחר כשבוע וחצי עברנו את ה-100. הבנתי שיש לי משהו טוב ביד והתרגשתי מהאחריות".

נשות DevOps.

נשות DevOps. צילום: ShutterStock

למה יש צורך בקהילה של נשות DevOps? הרי עצות בתחום אפשר לקבל גם מעמיתים גברים.
"נכון שניתן לקבל תשובות טכניות גרידא ממפתחים.ות מכל מגדר שהוא, אבל יש ייחוד בחוויה הנשית בטק בכלל וה-DevOps בפרט. הייחוד הזה יכול להתבטא בהמון צורות – כל אחד והחוויה שלה. אלא שצריך מרחב שמכיל את החוויות האלה, וזה מה שעשינו עם הקמת הקהילה".

מה הייחוד של נשים בתחום ה-DevOps?
"בהכללה גסה, אני מוצאת שחשיבה נשית מעשירה את מקצוע ה-DevOps בהיבטים שלעתים חסרים, כמו שירותיות ואמפטיה. חלק מהתדמית של איש DevOps היא של מישהו טכנולוגי מדי, על חשבון ערכים כאלה. הנשים מביאות לתחום פחות תחרותיות ויותר הקשבה, חשיבה רעננה והתייחסות אחרת למקצוע".

האם את חשה שהנשים לא מקבלות מקום בעולם ה-DevOps?
"כן. מכל מיני סיבות, קולנו לא נשמע אפילו ביחס לחלקנו הקטן מבין העוסקים.ות במקצוע – מאחר שזה תחום עם תחרותיות טכנית, ועקב התפיסה של המקצוע כדורש שעות רבות וסו קולד לא מתאים לאימהות. אחרי מאות חברות בקהילה שלנו אני יכולה להגיד בוודאות מלאה שאפשר להיות אשת DevOps תותחית על חלל וראשת צוות ואימא, ואין בכך כל בעיה. מעסיק שלא רוצה את זה – ההפסד כולו שלו. מעסיק שמוותר מראש על כזאת טאלנטית כי יש לו תפיסות מקובעות על נשים או כי אין לו יכולת להיות אטרקטיבי לנשות מקצוע מפסיד כמה מהכישרונות הכי טובים שיש לתעשייה שלנו להציע".

לדברי בהט, "קשה מאוד להתחיל לעבוד בעולם ה-DevOps, על אחת כמה וכמה אם את אישה. הדרך הכי טובה לגייס אשת DevOps היא כשכבר יש אשת DevOps בארגון, ובפרט ראשת צוות".

"קשה להיות טרנסג'נדרית בשוק התעסוקה – כולל בהיי-טק"

למסע של בהט יש גוון קצת אחר מזה של איש.אשת היי-טק באופן כללי, משום שפרט לעיסוק במחשבים מגיל 6 ולתואר אוניברסיטאי מתאים, היא טרנסג'נדרית – וכן, למרבה הצער עדיין יש לעובדה הזאת משקל בשוק התעסוקה. "קשה להיות טרנסג'נדרית בשוק התעסוקה, בעולם ההיי-טק ובתחום ה-DevOps", ציינה. "אני סופגת את כל מה שאישה סופגת בהיי-טק מבלי שצברתי את הניסיון רב שנים שיש לאישה סיסג'נדרית (אישה שהמין והמגדר שלה תואמים – י"ה) בהתמודדות במצבים כאלה".

גיל בהט.

גיל בהט. צילום: עצמי

"לטוב ולרע", היא אמרה בראיון, שמפורסם היום (א') לרגל יום הנראות הטרנסית, שחל ביום ו' האחרון, "אני שונה מעט חברתית גם מנשים סיסג'נדריות וכמובן מגברים. עצם קיומי הוא סוג של התרסה כלפי מוסכמות מגדריות, וזה לא תמיד יורד חלק בגרון".

איך גורמים לכך שזה ירד חלק בגרון, כולל בקרב מעסיקים ובסביבת העבודה?
"הלוואי שהייתה לי נוסחה מנצחת לגרום שזה יקרה. מדובר בעבודה קשה, אישית ונדרשת לה פתיחות מחשבתית ורגשית".

האם הפתיחות הזאת קיימת בהיי-טק?
"אני לא תמיד מזהה אותה, אפילו אצל אנשים שליבם במקום הנכון. ליבם במקום הנכון אבל גם להם יש לעתים דעות קדומות, והכרה בכך זה לא דבר פשוט".

לדברי בהט, המצב של טרנסג'נדריות בהיי-טק טוב יותר מבעבר. "אולם", ציינה, "יש סכנה של רגרסיה ואסור להתעלם ממנה, כולל בגלל המצב הפוליטי הנוכחי. יכול להיות שבעקבות המצב נראה עזיבה של גורמים בהיי-טק ובכלל שמכילים טרנסג'נדרים.ות וכניסה של כאלה שפחות מכילים. מדובר במאבק לא פשוט, אבל אין לנו, הטרנסג'נדרים.ות, ברירה אלא להילחם בעוז על מי שאנחנו, כי אחרת לא נוכל לחיות".

תוכנית מנטורינג לנשים שעדיין לא התנסו בענן

קבוצת נשות ה-DevOps פועלת גם למען ג'וניוריות. "ממש באחרונה יצאנו בפרויקט של קידום מקצועי בשיתוף אמזון, שאמור להזניק את הקריירה של ג'וניוריות ולא ג'וניוריות שעוד לא התנסו בענן", אמרה בהט. "נרשמה היענות רחבה לתוכנית. משך התוכנית כשלושה חודשים. ההכשרה היא בסגנון שלנו – קבוצות של עזרה הדדית בגיבוי מנטוריות מנוסות מקהילת ההיי-טק. מיומנויות הענן שנלמדות בקורס נדרשות לאנשי ונשות DevOps טובים.ות ומשפרים בצורה ניכרת את האטרקטיביות התעסוקתית של המשתתפות".

מה את צופה לעתיד – הן בכל הנוגע לנשים בעולם ה-DevOps והן לטרנסג'נדרים.ות בהיי-טק?
"באשר לנשים בתחום ה-DevOps, אני רוצה לראות יותר נשות מקצוע נוכחות בזירה המקצועית-ציבורית ומגיעות להישגים מרשימים ולמשרות ניהוליות ובכירות. אני מאמינה שאנחנו בדרך לכך ושזה יהיה המצב בתוך שנים ספורות.

לגבי טרנסיות בהיי-טק – מדובר, לצערי, בתהליך ארוך יותר, אבל גם כאן אני משתדלת לשמור על אופטימיות ומקווה להיות לעזר כפי שיכולת ההתנדבות שלי מאפשרת".

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אורה

    כל הכבוד! תודה על השיתוף! חשוב מאוד לפרוץ דרך עבור נשים!

אירועים קרובים