טכנולוגיה והמצב, או: האקתון דמוקרטי במיוחד

יובל שפיר הרגיש שאו-טו-טו מחוקקים את התוכנית המשפטית ואנשים לא מבינים על מה מדובר - אז הוא יזם האקתון בשם דמוקרטון, לפיתוח פתרונות טכנולוגיים שיעזרו להם, ובעצם לכולנו, בכך

21/03/2023 16:35
ההאקתון דמוקרטון.

המצב שכולנו במדינה חווים בימים אלה, עם החקיקה המשפטית של הממשלה ועל סיפו של משבר חוקתי, מעורר שלל יוזמות במטרה להגן על הדמוקרטיה: מהפגנות ומחאות ועד לימי עיון ומיצגים, כולל של אנשי היי-טק. אחת היוזמות הללו היא האקתון לשמירה על הדמוקרטיה ולהבנה טובה יותר של מה שוקרה, שנשא את השם הדי מתבקש – דמוקרטון.

כ-120 מפתחים, מנהלי מוצר, מעצבים ואנשי חוויית משתמש (UX) התכנסו בסוף השבוע האחרון במתחם של לול ונצ'רס בתל אביב, כשמטרתם הייתה לפתח מיזמים טכנולוגיים שיעזרו לנו להבין מושגים בדמוקרטיה ואת התוכנית המשפטית והשלכותיה, לעודד מעורבות ולייצר שיח מושכל ומבוסס עובדות בין בעלי דעות שונות.

הדמוקרטון אורגן על ידי קבוצה של מנהלות ומנהלים בהיי-טק, והפיתוחים הזוכים נבחרו על ידי צוות שופטים שכלל את גיגי לוי וייס, מייסד שותף בקרן NFX; היזם והמשקיע הסדרתי זהר לבקוביץ'; אלי גולד, מנהלת שותפויות עם קרנות הון-סיכון; ויניב גולן, שותף בקרן לול ונצ'רס. המשתתפים התארגנו ב-21 צוותים ושניים מהם זכו במקום הראשון: הפרלמנט – כלי שמעודד שיח לטובת איחוי הקרע בעם באמצעות שיחות וידיאו מודרכות ומובנות, ופיתוח שמסביר על המהלכים המשפטיים האחרונים. למקום השני הגיעו טרו פוליטיקס – מעין ויקיפדיה חכמה, שמטרתה לעקוב אחרי אמירות הפוליטיקאים ולגלות מה מהן אמת ומה שקר, וג'פטו – בוט שמזהה טיעונים בטקסטים של פוליטיקאים, ומטרתו לשאול אותם שאלות העמקה על מה שהם כתבו, כדי ליצור שיח בלי סיסמאות.

יובל שפיר, מייסד ומנהל המיזם, אמר לאנשים ומחשבים כי "הרעיון לקיום ההאקתון עלה לי לראש לפני שלושה שבועות, כי הרגשתי שבעוד שנייה וחצי הולכים להעביר את החקיקה, ואנשים לא יודעים במה מדובר. יש חומה סינית בין שני הצדדים, וכל צד ניזון מאמצעי התקשורת שלו. כמו כן, הרגשתי שהשיח הוא רק על הפיצ'רים – החוקים, ועדות הכנסת וכדומה – ולא על ההשלכות של המהלך. חשבתי איך גורמים לאנשים להבין את זה, והגעתי למסקנה שהתשובה היא דרך משחקים, תוכנות ואתרים. דרך דברים ויראליים, שאפשר להעביר האחד לשני".

מה עשית עם הרעיון?
"התייעצתי בהתחלה עם שני חברים: אוהד ברזילי, איש תעשיית הגיימינג, ודדי שורץ, סמנכ"ל ב-Wix. שניהם חשבו שזה רעיון טוב. הם הצוות המייעץ של הפרויקט. אחר כך נפגשנו כ-10 אנשים, בהובלת עודד וולוביץ', יזם סדרתי, ועידית בן דור, מנהלת משאבי אנוש בהיי-טק, מצאנו שם, עבדנו קשה על השיווק ועל להביא אנשים, והרגשנו שאנשים מאוד צמאים לדבר הזה. חברי הצוות שמאחורי הדמוקרטון שמו את הקריירה שלהם בהולד כדי להרים אותו".

מה עשיתם?
"הקמנו אתר והפצנו את דבר ההאקתון בכמה שיותר בכל מיני מקומות. הבנו שלאנשים אכפת. כל מי ששמע על זה אמר שזה מדהים. מהצד השני, לא הגענו למספיק אנשים, כי הרשתות מפוצצות בכלל, ובמידע על התוכנית המשפטית בפרט. אתה מעלה משהו ובתוך כמה דקות שוכחים מזה, כי יש כבר דברים חדשים שמפיצים".

יובל שפיר, מייסד מיזם דמוקרטון.

יובל שפיר, מייסד מיזם דמוקרטון. צילום: פלורין קאלין

מה הייתה התוצאה?
"נרשמו מעל 200 אנשים. כולם עברו ראיונות. בנינו להם תמהיל, שיהיה גיוון מבחינת האנשים: גם מפתחים, גם מעצבים, גם מעצבי משחקים וגם מנהלי מוצר. רצינו שלא יהיו, למשל, מלא רעיונות, אבל לא יצאו מזה מוצרים, כי לא יהיו מפתחים.

עשינו את הכול באופן דחוס, לא היה לנו זמן. החלטנו החלטה לא טיפוסית – לקיים את ההאקתון בסוף השבוע. נכון שזה מגביל שומרי שבת לבוא לאירוע, אבל חשבנו לעצמנו שאם נעשה את ההאקתון באמצע השבוע, ייתכן שאנשים לא יספיקו להתארגן על יום חופש ואולי לא נמצא מקום שיוכל להתפנות לצורך כך".

המארגנים הגדירו בפני הצוותים שישה עקרונות שעל פיהם עליהם לפעול: ביקורתיות – לימוד זיהוי מניפולציות תקשורתיות; בהירות – חידוד ההבנה של מושג הדמוקרטיה; אמפטיה – לאפשר הבנה של נקודות מבט שונות; עומק – לשקף את מגוון ההשלכות של התוכנית המשפטית; הנעה – להכיר דרכים לאקטיביזם ואת השפעתן; ופתרונות – אפשרויות לחזון מאחד לחברה ".

מה הלאה?
"מבחינתנו, הדמוקרטון הוא 'קוד פתוח'. מי שרוצה לעשות עוד עם אותו התקנון מוזמן בכיף. הכנו לו ממש תיק הפעלה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים