מהם האתגרים של המנמ"רים בממשלה לשנה החדשה?

מנמ"רים בכירים בממשלה סיפרו לאנשים ומחשבים על תוכניות העבודה שלהם לשנה העברית החדשה ועל הפרויקטים הכי משמעותיים שהם ביצעו בשנה החולפת ● חלק א'

האזרחים לא מרוצים מהשירות שהם מקבלים ממשרדי הממשלה.

שנת תשפ"א התאפיינה בשלל פרויקטי מחשוב בממשלה – למרות הקורונה. המגפה לא השביתה את פעילות ה-IT במשרדי הממשלה. שני המהלכים המרכזיים של השנה בתחום זה הם הפיתוחים שהתבקשו בעקבות הטיפול במשבר הקורונה – הן המעבר לעבודה מרחוק והן המשך מתן השירות לאזרח, גם בסגרים, ופרויקט הענן הממשלתי נימבוס – שהשנה הוכרזו שתי הזוכות בו, AWS וגוגל – והשלכותיו, לרבות דיונים משפטיים והקמת דטה סנטרים מקומיים ואזורי ענן על ידי שתי החברות הזוכות ועל ידי מיקרוסופט ואורקל, שהפסידו. אין ספק שהפרויקט רחב ההיקף הזה ומימושו יהיו בכותרות גם בתשפ"ב.

לסיכום השנה, מערכת אנשים ומחשבים ביקשה משורה של מנמ"רים בכירים בממשלה להצביע על הפרויקטים החשובים במחשוב הממשלתי בשנה החולפת ולחלוק עמנו את תוכניות העבודה שלהם לשנה החדשה. להלן דבריהם:

ד''ר נחמן אורון, יו"ר פורום המנמ"רים בממשלה ויועץ בכיר לתקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

ד"ר נחמן אורון, יו"ר פורום המנמ"רים בממשלה ויועץ בכיר לתקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור צילום: ניב קנטור

ד"ר נחמן אורון, יו"ר פורום המנמ"רים בממשלה ויועץ בכיר לתקשוב הממשלתי

"תשפ"א הייתה שנה טובה למנמ"רים במגזר הממשלתי. קיבלנו הזדמנות להוכיח תנופת עשייה בתחום ויכולת מרשימה להעניק פתרונות מהירים, שאפשרו לעובדי הממשלה להמשיך לעבוד מרחוק. התקשוב הממשלתי המשיך לפתח פתרונות על ידי הגדלת השירותים הדיגיטליים לאזרח. מנהלי המשרדים הבינו את החשיבות של מערכות המידע והמנמ"רים כיום שותפים לכל ההחלטות במשרדים.

אני סבור שהאירוע המשמעותי במחשוב הממשלתי בתשפ"א, שיימשך לתוך תשפ"ב, הוא מכרז נימבוס. במכרז הראשון זכו שתי חברות רב לאומיות מכובדות והחשב הכללי הצליח לסיים עוד שני מכרזים הקשורים בנימבוס: אסטרטגיה ומכרז שלישי, שהסתיים בימים אלה, לבחירת הספקים שיסייעו למשרדים להטמיע את הענן".

ליאור אשכנזי, מנמ"ר המשרד לשירותי דת. צילום: ניב קנטור

ליאור אשכנזי, מנמ"ר המשרד לשירותי דת. צילום: ניב קנטור

ליאור אשכנזי, מנמ"ר המשרד לשירותי דת

"הקורונה לימדה אותנו לתפקד במציאות כאוטית ולאמץ יכולות ניהול חדשות. המעבר לעבודה מרחוק יצר אתגרים לא פשוטים למנהלים, ולימד אותנו לחשוב מחוץ לקופסה. פתאום העובד לא נמצא קרוב אל המנהל והוא לא יכול להיכנס לחדרו, כפי שמקובל בשירות הממשלתי. בנוסף, למדנו השנה את החשיבות של מתן מענה והעלינו גרסאות רזות של מערכות, גם אם הן לא עברו את כל התהליכים – רק כדי לאפשר למשרד ולכל יחידות העוגן שלנו להמשיך לתפקד.

השנה נרתם האגף שבראשותי לתמוך מחשובית בארבעה מרכזי טהרה, שם טיפלו בנפטרים הרבים מאז תחילת המגיפה. בעזרת המידע שהגיע משם ניתן היה לתת מענה לאתגר לא פשוט זה, ועמדנו בכך בהצלחה.

פרויקט נוסף הוא פתיחת תיק נישואים מרחוק, באמצעות זום או ווטסאפ. התהליך עצמו לא השתנה, אבל הוא נעשה בצורה קלה יותר.

בשנה הבאה נמשיך ליישם פרויקטים, שהתחלנו בהם השנה, בהם תמיכה ברפורמת הייבוא הכשר ששר הדתות החדש, מתן כהנא, מוביל מאז כינון הממשלה החדשה. אגף המחשוב במשרד הוביל את מחשוב התהליכים שמקצרים כבר כיום בצורה משמעותית את הליכי הכשרות, לצד המשך התמיכה במועצות הדתיות וביתר המוסדות שמעניקים את מגוון שירותי הדת בישראל.

אני סבור שפרויקט נימבוס הוא מהפכה משמעותית בתחום התקשוב הממשלתי ומצפה ליישומו בכיליון עיניים. זוהי מהפכה הרבה יותר גדולה ממעבר לענן – היא מלמדת את כולנו בממשלה לדבר דיגיטל".

אלבי מלכה, מנמ"ר המשרד לשוויון חברתי. צילום פרטי

אלבי מלכה, מנמ"ר המשרד לשוויון חברתי. צילום פרטי

אלבי מלכה, מנמ"ר המשרד לשוויון חברתי

"מגפת הקורונה הביאה אתה גם את מגפת הדיגיטל, ונראה ששתיהן כאן להישאר. חלק מהמנמ"רים במשרדי הממשלה ידעו לנצל את ההזדמנות הזאת עד תום, וביצעו קפיצת מדרגה בשירותים הדיגיטליים שהמשרד שלהם מעמיד.

פרויקט בולט במשרד בשנה החולפת היה הקמת מאגר חירום לאזרחים ותיקים, כדי לסייע לרשויות המקומיות לאתר את האזרחים הוותיקים ביישובים שלהן. זה התחיל כיוזמה מקומית ועם הזמן הפך לפרויקט לאומי שהמשרד, בהובלת אגף מערכות המידע, הוביל אותו.

מאגר החירום מבוסס על יכולות האינטגרציה במידע שכבר היו קיימות בפרויקטים משרדיים קודמים שעשינו – מה שאפשר לנו לבנות בתוך זמן קצר מאגר לאומי עדכני, שמכיל פרטי קשר של אזרחים ותיקים בצורה מטויבת, בהתאם למקורות המידע ותאריך העדכון.

פרויקטים נוספים הם אפליקציית אזרח ותיק, שמנגישה באופן קל ונוח את השירותים והמידע הרלוונטיים לו, ומשלבת מנוע זכויות של ישראל דיגיטלית, שמאפשר הנפקת תעודת אזרח ותיק היישר ממנה.

אחד האתגרים שלנו לשנה הבאה הוא סיום הטמעת רשות ניצולי השואה, שהועברה אלינו ממשרד האוצר".

רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל. צילום: ניב קנטור

רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל. צילום: ניב קנטור

רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל

"במהלך השנה הושקה מערכת הליבה החדשה של הרשות במרחב הדרום, ובמהלך הקורונה בוצע המשך Roll-Out של פרישתה במרחב חיפה. בימים אלה אנחנו נערכים להשקה במרחבי ההמשך, בדגש על תל אביב והמרכז.

פרויקטים נוספים שביצענו בתשפ"א הם המשך ההתאמה של ערוצי הדיגיטל, על מנת לאפשר פונקציונליות טובה יותר בגישה לאזורים האישיים, קבלת מידע, ביצוע פעולות ומעקב אחרי פניות – וכל זאת בערוץ חדשני ודיגיטלי.

אני סבור שסביבת הענן נימבוס הינה בשורה גדולה למדינת ישראל בכלל ולרשות מקרקעי ישראל בפרט. מרבית מאמצי המחקר והפיתוח של החברות המשמעותיות מופנים לסביבת הענן ומדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להישאר מאחור בעניין זה. רשות מקרקעי ישראל נערכת לפרויקט נימבוס בהקשרים התשתיתי והעסקי".

המשך הרב שיח – ביום ה'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים