"המטרה של שיבא: לתת שירותים רפואיים גם מעבר לים"

"אנחנו רוצים להגיע למצב שבו בית החולים יספק שירותי רפואה לכלל המטופלים ללא מגבלות כמו מקום, מרחק או זמן", אמר שימי ארנסט, מנהל אגף מערכות מידע ודיגיטל במרכז הרפואי שיבא

שימי ארנסט, מנהל אגף מערכות מידע ודיגיטל בבית החולים שיבא. צילום: נדב כהן יהונתן

"החזון של שיבא הוא להגיע למצב שבו בית החולים יספק שירותי רפואה לכלל המטופלים ללא מגבלות כמו מקום, מרחק או זמן. מי שירצה להגיע לשיבא יוכל כמובן לעשות זאת, אבל המטרה שלנו היא לתת שירות גם למקומות מרוחקים, כולל למקומות בעולם. הדרך שבה בחרנו לעשות זאת היא להקים בית חולים וירטואלי, Sheba Beyond. התפקיד שלו הוא לתת שירותי טלה רפואה, ולפתח שירותים אלה", כך סיפר שימי ארנסט, מנהל אגף מערכות מידע ודיגיטל במרכז הרפואי שיבא, בהרצאה שנתן בפני מקצוענים משוק הבריאות הדיגיטלית, מצד הלקוחות וספקי הפתרונות כאחד.

ארנסט דיבר במסגרת כנס הבריאות הדיגיטלית השנתי של אנשים ומחשבים, שהנחה העורך הראשי של הקבוצה, יהודה קונפורטס.

בדבריו התייחס ארנסט גם לאתגרים הבאים. "כדי לממש את החזון שלנו יש צורך בשני אלמנטים עיקריים: כלים טכנולוגיים מתקדמים פורצי דרך וההון האנושי הקיים בשיבא כדי ליצור תהליכי עבודה ופרוטוקולים מתאימים, עם צוות חזק ומיומן על מנת לתת את השירות הזה. הניסיון הראשון שבתהליך הזה היה אשפוז ביתי, והוא היה מוצלח מאוד", ציין.

"האתגר המשמעותי ביותר שעומד בפנינו הוא ביזור השירות במצב של חוסר בצוותי רפואה, חוסר באינטגרציה בין המערכות והטיפול בדטה, וכן להוסיף כלים להסקת מסקנות אוטומטית", אמר ארנסט.

עדי זמיר, מנהלת שותפות אמון רוש. צילום: פזית עוז

עדי זמיר, מנהלת שותפות אמון רוש. צילום: פזית עוז

עדי זמיר, מנהלת שותפות אמון רוש (aMoon Roche), דיברה על יישומי בינה מלאכותית לפתרון אתגרים קליניים גלובליים. "מדובר בשותפות בשם Starfinder, שהוקמה לפני שנה בידי רוש, שהיא חברת הביומד הגדולה בעולם, שפועלת ביותר מ-100 מדינות, יחד עם אמון, שהיא קרן הבריאות והלייף סטייל המובילה בישראל. המטרה היא לשלב את הטוב משני העולמות. הבחירה בישראל נבעה מכך שיש כאן שניים מתוך שלושה מאגרי המדיקל הגדולים בעולם, עם הרבה מאוד ידע ומחקר שגם הוא מהמובילים בעולם, וגם הרבה ניסיון מצטבר של יזמות סדרתית".

"השותפות כבר הקימה מעבדת חדשנות שמתמחה בבריאות דיגיטלית במיזמים בשלב מוקדם בלבד בתחומים שבהם יש אלמנט משמעותי של בינה מלאכותית", אמרה זמיר. "המטרה שלנו היא לזהות את הטאלנטים בתחום, אנשים וסטארטאפים, כדי לטפל באתגרים קליניים שהיו לפני הקורונה וימשיכו להיות גם אחר כך".

עופר ווייסברג, סמנכ"ל מערכות מידע במכבידנט. צילום: אלעד גוטמן

עופר ווייסברג, סמנכ"ל מערכות מידע במכבידנט. צילום: אלעד גוטמן

הדיגיטל משתלב גם ברפואת השיניים, ועל כך סיפר עופר ווייסברג, סמנכ"ל מערכות מידע במכבידנט. "אימצנו כבר לפני כמה שנים תיק רפואי ממוחשב, וברפואת השיניים זה פורץ דרך, כולל מערך מדדים רפואיים. הדבר הזה צבר אצלנו מיליוני רשומות, ובנה מאגר ביג דטה שמאפשר לנו לבצע מחקרים. Teledensitry הוא השם הכולל שניתן לשירותי רפואת שיניים מרחוק, והמטרה הראשונית שלו הייתה לתת מענה ראשוני במקומות מרוחקים, שבהם אין גישה למרפאות שיניים. כמו בתחומי רפואה אחרים, זה חוסך זמן מרפאה ורופא, וגם זמן יקר למטופל, שלא נדרש להגיע למרפאה עבור כל דבר. המהפכה הדיגיטלית היא גם במרפאה עצמה, כולל התקנה של מדפסות תלת ממד. בתקופת הקורונה נאלצנו להקטין ככל האפשר את הביקורים במרפאות, אבל הפעילות המשיכה ולא נגרם מקרה הדבקה אחד", סיפר.

רבקה רודינסקי, בית החולים שערי צדק. צילום: יח"צ

רבקה רודינסקי, מנמ"רית בית החולים שערי צדק. צילום: יח"צ

רבקה רודינסקי, מנמ"רית בית החולים שערי צדק, התייחסה גם היא לשעת החירום כמקפצה טכנולוגית. "אגף מערכות המידע בשערי צדק הוא אחד ההיבטים המדהימים בבית החולים, עם פיתוח פנימי, שמאפשר לנו להחזיק את כל הדטה שיש לנו, ואפשר את הדינמיות של הצוותים והמעבר המהיר בין מצב רגיל למצב חירום", אמרה.

"הקורונה גרמה לנו לעשות אסקלציה מטורפת למצב שבו כולם כבר לא נפגשים וכולם מתקשרים באופן דיגיטלי ותוך כדי צריכים לחשוב לא רק על הפתרון המיידי, אלא גם מה עושים כדי שמחר יהיה כאן יותר טוב. זה בא לידי ביטוי בעיקר בתשתיות, עם הקפיצה לענן ופיתוחים במקביל של כלי מחשוב ייחודיים, שיישארו איתנו גם הלאה", סיפרה.

ממלא מקום מנמ"ר מכבי שירותי בריאות, גיא רם, שהיה המרצה האחרון בכנס, העלה את השאלה: מה נשאר איתנו אחרי הקורונה? "למשבר הקורונה, עם כל הצדדים השליליים שלו, כמו הריחוק החברתי, היו גם צדדים חיוביים, ואחד הדברים המדהימים ביותר הוא המהירות שבה העלינו אלמנטים לאוויר, עם פרויקטים שעלו בתוך כמה ימים ואפילו יום אחד. זה ממש לא מובן מאליו בארגון כמו מכבי, שיש בו כל כך הרבה תהליכים עסקיים. זה קרה בזכות שלושה דברים: תשתית שכבר התחלנו לפתח לפני המשבר לעבודה אג'ילית, פוקוס על ערך עסקי וזמן ליצירת ערך ותרבות ארגונית, תחת דרישות מחמירות של הארגון. את הדברים האלה אנחנו צריכים לקחת איתנו הלאה", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים