מבקר המדינה: ליקויים בהנגשת מאגרי מידע ממשלתיים

החלטות ממשלה לגבי חובת הנגשת המאגרים לא מיושמות ו-10% ממשרדי הממשלה בכלל לא מנגישים מידע - כך עולה מדו"ח המבקר ● למשרד הבריאות אין מידע על ניצול נכון של חדרי הניתוח ושירותים רבים ברשות מקרקעי ישראל עדיין לא מקוונים

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

על אף שאחד מיעדי התקשוב של הממשלה הוא הנגשת המידע בצורה גורפת לציבור ועל אף שי החלטת ממשלה בנושא עוד מ-2018, עדיין יש משרדי ממשלה שלא הנגישו את המידע ל-Data Gov – האתר הרשמי שבו מנגישה הממשלה את המידע. כמו כן, יש עדיין מאגרים רבים במשרדי ממשלה שמונגשים באתרים שונים, בניגוד להחלטת הממשלה לאחד אותם למקום אחד. הדברים עולים מדו"ח שפרסם אתמול (ג') מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

הדו"ח חושף ליקויים חמורים במימוש החלטת הממשלה וקובע כי 10% מהמשרדים כלל לא טורחים להנגיש את המידע לציבור. זאת ועוד, במשרדי הממשלה וביחידות הסמך טרם יישמו החלטת ממשלה קודמת, ממאי 2017, שלפיה עליהם להשלים את מיפוי המאגרים שברשותם ולהכין תוכנית עבודה רב שנתית להנגשתם. המבקר כתב כי "נכון לכתיבת הדו"ח, מנתוני רשות התקשוב עולה כי נכון למאי 2019, כשליש מהמשרדים ביצעו את המיפוי באופן חלקי או לא ביצעו אותו כלל וכ-28% מהם לא הכינו תוכנית עבודה כאמור".

לפי תוכניות רשות התקשוב, עד 2022 הממשלה אמורה לייצר קטלוג עדכני של כלל מאגרי המידע ותוכנית עבודה רב שנתית לפרישת הנגשת המידע. אלא שעל פי ממצאי הדו"ח, אין כל סיכוי שהקטלוג יושלם במועד. אנגלמן כתב כי "קובץ מיפוי לא טויב ולא תוקף. עקב כך יש קושי ממשי לקבל תמונת מצב מהימנה לגבי מאגרי המידע הממשלתיים ונפגעת היכולת להפיק מקובץ המיפוי השוטף תובנות תקפות".

עוד הוא ציין כי הסכומים שאושרו למשרדי הממשלה בכל שנה בין השנים 2017 ל-2022 כדי לבצע את המיפוי וההנגשה של המאגרים והנגשתם היו נמוכים בשיעור של בין 30% ל-80% מהסכום שלפי החלטת הממשלה יש להקצות לכך בכל שנה – 15 מיליון שקלים.

כמו כן, המבקר קובע כי גם החלטת הממשלה להרחיב את חובת ההנגשה לרשויות המקומיות ולמשטרת ישראל לא בוצעה.

אנגלמן ממליץ לרשות התקשוב לבחון כיצד עליה להמשיך ולהסביר את עניין חשיבות ההנגשה, בעיקר בקרב הדרג הניהולי במשרדי הממשלה, כדי להשלים את הנגשת המידע לציבור.

משרד הבריאות: אין מערכות מידע שעוקבות אחרי ניתוחים

המבקר בדק שורה של משרדי ממשלה וגופי סמך, ומצא שהסיבה לחלק מהליקויים הם מחסור במידע או בכלים למימושם. כך, למשל, אחד הממצאים בדו"ח קובע כי למשרד הבריאות אין מידע אמין ומלא על הניצולת והתפוקות של חדרי הניתוח בבתי החולים הממשלתיים, בהעדר מערכות טכנולוגיות רלוונטיות – דבר שלא מאפשר לו לתפקד כגורם מפקח.

בתשובה לדו"ח ביקורת קודם של מבקר המדינה שעסק בנושא הודיע המשרד כי יקים ועדה רב תחומית שתעסוק גם בנושא זה. עד למועד חיבור הדו"ח הוועדה טרם סיימה את עבודתה.

רשות מקרקעי ישראל: אין מספיק שירותים מקוונים

בביקורת על פעילות רשות מקרקעי ישראל ציין המבקר כי מועצת הרשות לא מקדישה מספיק משאבים כדי לאפשר הנגשת שירותים לציבור באונליין. הרשות החלה בתהליך זה, אבל על פי ממצאי המבקר, ניתן לבצע באופן מקוון רק שישה מתוך 163 תהליכים ברשות.

עוד מציין המבקר את העומס הרב שיש על המוקדים הטלפוניים של הרשות. בשנה האחרונה נרשם מספר שיא של 163 אלף פניות טלפוניות, כאשר המבקר מציין שהרשות עדיין לא מאפשרת לבצע תשלומים דרך הטלפון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים