ההיי-טק מאמין בבורסה: מספר שיא של חברות הצטרפו השנה למסחר

19 חברות הנפיקו השנה, "ועוד עשרות רבות בדרך", אמר איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה ● במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר (ג') הוא חשף נתונים אופטימיים על פעילותן של חברות ההיי-טק בשוק ההון

שנה של עליות לחברות ההיי-טק שנסחרות בבורסה בתל אביב. צילום: פלי הנמר

"בשנת 2020 הושגה פריצת דרך משמעותית בחיבור בין הבורסה להיי-טק בישראל, עם מספר שיא של חברות טכנולוגיות שהצטרפו למסחר, ועוד עשרות רבות בדרך", כך אמר הבוקר (ג') איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל אביב, במסיבת העיתונאים השנתית של הגוף הפיננסי, שסיכמה את 2020.

מנתונים שמסר בן זאב עולה שמתוך 27 חברות ישראליות שהנפיקו השנה, 19 היו חברות היי-טק, בהן חמש שותפיות מו"פ וחברה אחת שביצעה רישום כפול. בסך הכול פועלות בבורסה בתל אביב 137 חברות ושותפיות היי-טק, מתוכן 50 בתחום הביומד. המספר הכללי של החברות שרשומות למסחר עומד על 454, כש-51 מהן ברישום כפול. "העובדות האלה מסמלות הצלחה לתוכנית שלנו, שבמסגרתה הנחנו תשתית שתשקף טוב יותר את מצבו של ההיי-טק הישראלי, כדי שהבורסה תהיה בית אמיתי לחברות בענף", אמר.

שש חברות היי-טק נכנסו למדד ת"א-35

בן זאב ציין כי "עדות נוספת להתחזקות תחום ההיי-טק על חשבון סקטורים אחרים באה לידי ביטוי בכניסה של שש חברות בתחום למדד הדגל ת"א-35, שעלה השנה ב-35%. מדד חברות ההיי-טק, ת"א טק-עילית, רשם השנה עלייה של 32%". שיעור העלייה של מניות חברות הטכנוגיה הישראליות נמוך מזה שנרשם בנסדא"ק, שעמד השנה על 42%.

נושא נוסף שאליו בן זאב התייחס הוא הרישום הכפול של חברות. "אין סיבה שחברות שצמחו פה ויש להן מרכז פעילות משמעותי בישראל לא יצטרפו בלעדית לבורסה בתל אביב", אמר.

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב. צילום: פלי הנמר

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב. צילום: פלי הנמר

הוא ציין שני שחקנים חדשים שהודיעו השנה על הצטרפותם למסחר: הבנק הדיגיטלי הראשון, שיאפשר ללקוחותיו לפעול בבורסה, וברק קפיטל – חברה ותיקה שעוסקת שנים רבות בניהול השקעות. הבורסה חשפה הבוקר גם שתי מצטרפות חדשות לפלטפורמת המסחר שלה, TASE Up, המאפשרת לחברות ולקרנות לגייס כספים ממשקיעים כשרים ומוסדיים – נושא שדובר עליו רבות השנה – ולהישאר פרטיות. שתי החברות הן קרן הון-הסיכון גרופ 11 של המשקיע הישראלי דובי פרנסיס, שפעילה בשוק האמריקני וגייסה עד היום 100 מיליון דולר, והסטארט-אפ Veev, שמפתח פתרונות טכנולוגיים לענף הבנייה וצפוי לגייס בקרוב 30 מיליון דולר.

פירות השלום – גם בין הבורסות בישראל ובאמירויות

בן זאב התייחס גם לפירות השלום שבין ישראל לאיחוד האמירויות, ככל שזה נוגע לבורסה. אלה באים לידי ביטוי בהסכם שנכרת בשבוע שעבר בין הבורסות בתל אביב ובאבו דאבי. הוא ציין כי "ההסכם יאפשר לחברות באיחוד האמירויות ובישראל לאמץ הזדמנויות חדשות של מימון והשקעה, וכן לשתף בפיתוח ובמסחור טכנולוגיות חדשניות בשוק ההון".

נושא נוסף שאליו התייחס מנכ"ל הבורסה הוא גל מתקפות הסייבר, שפוקד את העולם בתקופה האחרונה. הוא ציין כי "מרבית הבורסות בעולם הן יעד תקיפה קבוע של האקרים, ויש מהן שנפגעו. אנחנו משקיעים מאמצים רבים בהגנה מפני סייבר, ועד כה לא נפגענו".

בהמשך מסיבת העיתונאים פירט בן זאב את השירותים הטכנולוגיים שהבורסה השיקה באחרונה, בהן מאגר מרכזי של השאלות ניירות ערך, מבוסס בלוקצ'יין, שמאפשר השאלה ישירה בין משקיעים בכל המכשירים הפיננסיים וריכוז כל פעולות ניירות הערך תחת קורת גג אחת. כמו כן, הוא הזכיר את מערכת TASE Data Hub, שמאפשרת גישה לנתוני הבורסה בחיבור ישיר, לקבלת תובנות על הנעשה בשווקים. בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים אמר בן זאב כי "המסלול הזה מתאים לחברות היי-טק צעירות וכאלה שעדיין לא ביצעו סבבי גיוס. הממשלה, דרך רשות החדשנות, עשתה פעולות רבות כדי לסייע לחברות אלה, ונשמח אם הן יצטרפו למסלול זה".

עוד הוא ציין כי באוקטובר השנה השיקה הבורסה שירות "אופציות לעובדים בקליק", שמאפשר לחברות ציבוריות שמנפיקות אופציות לעובדיהן לעשות זאת בצורה דיגיטליית ומאובטחת, ובכך להגביר את השקיפות ולייתר את הצורך בהכנת מסמכים והדפסתם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים