למידה מרחוק: כך התגברו על האתגר במכללה האקדמית ת"א-יפו

פרופ' רותי גפני, ראשת החוג למערכות מידע במכללה, מספרת על המעבר ללמידה מרחוק בסופשבוע אחד, ועל ההיערכות של החוג לקראת השנה האקדמית החדשה

פרופ' רותי גפני, ראשת בית הספר והחוג למערכות מידע במכללה האקדמית תל אביב-יפו. צילום ארכיון: פלי הנמר

שנת הלימודים האקדמית הנוכחית עומדת בסימן לימודים מרחוק, עם קמפוסים מיותמים וכיתות ריקות, לפחות בינתיים. מערכת אנשים ומחשבים זימנה לשיחת זום כמה מראשי הפקולטות להנדסה ומחשבים באוניברסיטאות ובמכללות, ובכירי אקדמיה נוספים, כדי לשאול אותם כיצד מלמדים השנה את מקצועות המדעים מרחוק, איך תיראה שנת הלימודים וכיצד שומרים על איכות הלמידה, במטרה שלא לפגוע בסטודנטים. בפרק זה, השלישי בסדרה, מובאים דבריה של פרופ' רותי גפני, ראשת החוג למערכות מידע במכללה האקדמית תל אביב-יפו

במכללה יש שתי תוכניות בתחום המדעים: בית הספר למדעי המחשב, שבו לומדים 1,000 סטודנטים, והחוג למערכות מידע, עם 700 סטודנטים.

כיצד את מסכמת את ההרשמה השנה?
"מזה חמש שנים, אנחנו נמצאים במגמת גידול מתמדת במספר הסטודנטים שבוחרים ללמוד אצלנו. הסיבה לכך היא שיותר ויותר מכירים אותנו, התעשיה יודעת להעריך את רמת הלימודים אצלנו, בוגרים שלנו מוצאים עבודה – וכל אלה מביאים להמשך המגמה. בתקופת הקורונה, גם אנחנו חווינו גידול בולט מאוד בביקוש לרישום. ההסברים שלי לכך היא העובדה שהצעירים שמשתחררים מהצבא לא יכולים כעת לנסוע לטיול הגדול ורבים מהצעירים לא עובדים – אז הם בוחרים ללמוד. ראוי לציין גם שהרבה חיילים באים ללמוד אצלנו, בעיקר לקראת סוף השירות שלהם ובעיקר בלימודי הערב".

האם ביצעתם שינויים בתנאי הקבלה והתאמתם את רמת הלימודים, לאור המצב?
"לא היינו צריכים להוריד את תנאי הקבלה, כי הגיעו הרבה יותר מועמדים שהם בעלי נתונים שמתאימים לנו. באותה המידה, לא הורדנו את רמת הלימודים – לא בסמסטר השני, שאז החלה הקורונה בישראל, ולא בשנת לימודים זו, שהחלה אך עתה".

איך בוצע אצלכם המעבר מהלמידה בקמפוס ללמידה מרחוק?
"באמצע השנה, בסופשבוע אחד, עברנו מ-100% לימודים פרונטליים ל-100% לימודים אונליין, בזום. אם היית שואל אותי לפני שנה וחצי אם נלמד מרחוק, לא היה סיכוי שהייתי מסכימה, וכך גם צוות המרצים אצלנו. אבל צברנו מספיק ניסיון וכיום ברור לי שאחרי הקורונה נישאר גם אונליין – נעבור ללימודים היברידיים, מרחוק ומהקמפוס, פיזי ו-וירטואלי, בהתאמה לכל אחד מהמקצועות".

איך אתם נערכים לאתגר הבחינות בסוף הסמסטר?
"אכן, זה האתגר הרציני, שהחל בבחינות הסמסטר בשנה שעברה. בחלק מהמקצועות, שבהם זה היה אפשרי, נתנו עבודות סיכום, כי הבנתי שלא נוכל לעשות מבחנים בצורה מקוונת. אחר כך עברנו בכל זאת למבחנים אונליין ונעזרנו בתוכנות שמנטרות את התלמידים, בין היתר על ידי מצלמות. הודענו שנשווה את התוצאות לשנים קודמות. הייתה בעיה רצינית עם מועדי ב' של סמסטר א', שנתקעו בדיוק בתחילת הקורונה. בחלק מהמקרים עברנו לשיטה של עובר ולא עובר, אבל גם אנחנו וגם הסטודנטים מבינים שזה לא אידיאלי וזה עלול לפגוע להם בממוצע הציונים ואחר כך בחיפוש עבודה.

השנה ננקוט בשיטת הניטור, כל עוד לא יהיה אפשרי לבוא פיזית לקמפוס. הסקנו מסקנות ובמהלך הקיץ סגל המרצים עבר סדנאות, כדי ללמוד איך להפיק יותר מהלימוד מרחוק".

מה תגובת הסטודנטים? הם בוודאי היו מעדיפים להיפגש וללמוד ביחד.
"זה אכן דבר שאנחנו חשים בו מצד הסטודנטים, במיוחד מצד אלה שבשנה א', שלא מכירים אף אחד ולא יכולים לעבוד בצוות אונליין. תלמידי שנה ב' ו-ג' כבר מכירים את הסטודנטים האחרים. התחלנו במיזם של אפשרות לפתוח חדרים וירטואליים, כדי שהם יוכלו להיפגש וללמוד ביחד. אנחנו רק בתחילת השנה, ואני מקווה שזה יצליח".

פרופ' גפני סיפרה על תחומים חדשים ועל תחומים פופולריים בחוג שעליו היא אמונה. היא ציינה ש-"השנה השקנו תחומים חדשים בלימודי מערכות המידע, כי אנחנו מבינים שאנחנו צריכים להתאים את עצמנו למציאות. לכן, דווקא השנה חנכנו מגמת חדשנות דיגיטלית, שתוכננה מזמן. הלימודים יכללו גם אקסלרטורים, שבהם יוכלו הסטודנטים לפתח מוצרים".

"תחום אחר הוא הסייבר, שזוכה לביקוש גבוה במיוחד, והשנה נאלצנו לדחות סטודנטים שרצו להתקבל אליו", אמרה. לסיום ציינה פרופ' גפני ש-"אנחנו נערכים למצב שבו יאפשרו להחזיר חלק מהסטודנטים בקפסולות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים