לקראת ימי הסגר: לצאת ל-"מסע" אינטרנטי בקולנוע הישראלי

בעלות של 10 מיליון דולר, ולאחר סריקה ומיפוי מפורט של המידע ההיסטורי, הארכיון של סינמטק ירושלים משיק את אתר ארכיון ישראלי לסרטים, המאפשר לצפות ב-30 אלף פריטים, הכוללים סרטי קולנוע ישראלי לדורותיהם ולשוטט בהיסטוריה המצולמת שלנו כפי שתועדה ביומני חדשות, בסרטים ביתיים ובסרטים נדירים החל מסוף המאה ה-19 ואילך

מתטך ארכיון ישראלי לסרטים שהשיק סינמטק ירושלים. צילום: יח"צ

ימי הסגר ההולכים וקרבים עשויים להיות הזדמנות מתאימה לקחת פסק זמן ולצאת ל"מסע" בהיסטוריה של הקולנוע הישראלי, בזכות אתר ארכיון ישראלי לסרטים שהשיק סינמטק ירושלים, המאפשר לצפות בסרטי קולנוע ישראלי לדורותיהם ולשוטט בהיסטוריה המצולמת שלנו כפי שתועדה ביומני חדשות, בסרטים ביתיים ובסרטים נדירים החל מסוף המאה ה-19 ואילך.

בשנים האחרונות עמלו אנשי סינמטק ירושלים על הקמת תשתיות מתקדמות לארכיון דיגיטלי לתרבות ולהיסטוריה אודיו ויזואלית המונגש בימים אלה לראשונה לציבור הרחב. פלטפורמת ארכיון ישראלי לסרטים נועדה לפתוח את אוצרות הקולנוע הישראלי וקטעי היסטוריה אודיו-ויזואליים נדירים בפני קהל בארץ ובעולם.

הפלטפורמה כוללת אפשרויות צפייה במתכונת VOD, כלים להעשרת חוויית הצפייה, חיפוש קטעים לפי שנים או על פי נקודות ציון במפה אינטראקטיבית, ולפי מקומות, נושאים, אישים ועוד. הפלטפורמה מונגשת ללא תשלום והחיפוש זמין גם בשפה האנגלית.

בשנת 2015, כדי להתמודד עם פגעי הזמן והתיישנות עותקי הפילם, הוחלט בסינמטק ירושלים להצעיד את הארכיון אל עבר המאה ה-21, ולחולל מהפכה דיגיטלית בתחום המורשת האודיו-ויזואלית של ישראל. הנהלת הסינמטק פנתה לשורה ארוכה של שותפים, גופים וקרנות שבחרו לתת אמון במיזם השאפתני ונעתרו לתמוך בו, בהם קרן דיאמונד של משפחת יגלום, קרן ברכה, מפעל הפיס, משרד התרבות והספורט, הרשות לפיתוח ירושלים ותוכנית "ציוני דרך" במשרד ירושלים ומורשת.

הארכיון כולל יותר מ-30,000 פריטים, שצולמו על שני מיליון מטרים של פילם, ו-4,500 שעות יצירה תוצרת הארץ. עלות הפרויקט עומדת על 10 מיליון דולר, ובנפח אחסון דיגיטלי של כ-6 פטה-בייט.

לאחר שלוש שנים של עבודת סריקה ומיפוי מפורט של המידע ההיסטורי, המאפשר חיפוש ברזולוציה גבוהה בתוך קטעי הסרטים עצמם, מונגשים כעת הסרטים לציבור הרחב באמצעות פלטפורמת צפייה אינטרנטית ייחודית, המשלבת מבט אמנותי והיסטורי של המורשת האודיו-ויזואלית של ישראל.

הפלטפורמה כוללת שני מדורים עיקריים: "המבט האמנותי" – המאפשר לצפות במבחר סרטי הקולנוע הישראלי לדורותיו, ו"המבט ההיסטורי" – מסע בזמן אל ישראל של פעם דרך אלפי קטעי ארכיון נדירים.

לרגל השקת האתר, אמרה מנכ"לית סינמטק ירושלים – ארכיון ישראלי לקולנוע, נועה רגב,  כי "התחלנו לעבוד על הפרויקט לפני 7 שנים, במטרה להפוך את הארכיון למוסד תרבות דיגיטלי, הנגיש לכולם בכל מקום. לא יכולנו לדמיין שביום שבו האתר יעלה לאוויר, החזון הזה יתגלה רלוונטי כל כך.

מימין: מאיר רוסו, מנהל ארכיון הסרטים הישראלי, הילה אברהם, מנהלת פרויקט הדיגיטציה, ד"ר נועה רגב מנכלית הסינמטק וארכיון ישראלי לסרטים. צילום: יח"צ

מימין: מאיר רוסו, מנהל ארכיון הסרטים הישראלי, הילה אברהם, מנהלת פרויקט הדיגיטציה, ד"ר נועה רגב מנכלית הסינמטק וארכיון ישראלי לסרטים. צילום: יח"צ

אני מודה לצוות המופלא של הארכיון על עבודה חלוצית חסרת פשרות, ולתומכים והשותפים שלנו אשר מאפשרים להגיש לראשונה לציבור הרחב את אוצרות הארכיון. אין ספק כי הפלטפורמה החדשה תשרת תלמידים, חוקרים, יוצרי קולנוע, חובבי תרבות והיסטוריה, ואת כל מי שמבקש לאתר חומרים קולנועיים מן העבר הפרטי שלו.

עם השקת הפלטפורמה המקוונת, ממלא הארכיון את חובתו לשמר את המורשת האודיו-ויזואלית של ישראל בסטנדרטים מקצועיים בינלאומיים, ומממש את ייעודו בשימור ובקידום הקולנוע הישראלי בארץ ובעולם. עבודה רבה עוד לפנינו ואנו נרגשים לקראת גילוי של אוצרות קולנועיים בלתי ידועים, סריקת סרטים נדירים רבים, יצירת תוכן נלווה ורקימת שיתופי פעולה ויוזמות חדשות שהפלטפורמה החדשנית מאפשרת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים