ניידת החדשנות שכבשה את השכונות הירושלמיות

אורנית בן ישר, מנכ"לית עמותת מחשבה טובה, מספרת על יוזמה טכנולוגית פורצת דרך, שהפכה לאחרונה למציאות בשטח בשכונות הירושלמיות, לטובת הנגשת וצמצום הפער החברתי באמצעים טכנולוגיים

13/02/2020 15:18
אורנית בן ישר, מנכ"לית מחשבה טובה. צילום עצמי

"בעולם המודרני ועתיר הטכנולוגיה, חוסר שוויון דיגיטלי משפיע על שכבות אוכלוסייה רבות ומהווה חסם להשכלה ולהתקדמות תעסוקתית", אומרת אורנית בן ישר, מנכ"לית עמותת מחשבה טובה. "דווקא בישראל, 'אומת הסטארט-אפ', קיים פער דיגיטלי עצום אשר מעמיק את הפערים החברתיים ופוגע בשוויון ההזדמנויות בחברה".

בן ישר, שנולדה וגדלה בישוב פריפריאלי קטן ברמת הגולן, מתגוררת מזה עשור בירושלים. היא בעלת תואר MA בניהול מלכ"רים מהאוניברסיטה העברית ו-BA בלקויות למידה ופסיכולוגיה מהמכללה האקדמית תל-חי, מכהנת כמנכ"לית העמותה מאז 2013, לאחר שמילאה בה כמה תפקידים מאז שהצטרפה לעמותה ב-2008

"מסתבר שלא לכל ילד או מבוגר הסמארטפון והמחשב הם דבר מובן מאליו. יש אנשים שלא יודעים מה זה עכבר ומקלדת ואיך עושים בהם שימוש", מסבירה בן ישר על הרציונל העומד מאחורי פעילות העמותה. בן ישר מספרת על פרויקט חדש שיצא לדרך: "לאחרונה, השיקה העמותה את הניידת החדשנית, יוזמה טכנולוגית שהפכה למציאות בשטח בשכונות הירושלמיות, לטובת אוכלוסיות שיש להנגיש ולצמצם את הפער החברתי עבורן באמצעים טכנולוגיים", היא מפרטת.

הניידת הירושלמית הראשונה לחדשנות ויצרנות קהילתית הושקה לאחרונה במעמד ראש העיר משה ליאון, נשיא הקרן לירושלים, שי דורון, יו"ר ומייסד מחשבה טובה, ושותפים רבים לעשייה. הניידת המעוצבת והחדישה, שנראית כמעין מעבדת חלל, מאובזרת במחשבים עם מיטב הטכנולוגיות המתקדמות, וכן מדפסות תלת מימד, סורק וחותך לייזר. מאז הצבתה, מעוררת הניידת סקרנות רבה בקרב תושבי השכונות וואדי ג'וז, הר נוף וארמון הנציב שבהן ביקרה, ומושכת אליה גם ילדים ונוער, הסקרנים לראות מה יש בתוכה ולהתנסות בפעילות הייחודית.

השקת ניידת טכנולוגית ראשונה מסוגה עי עמותת מחשבה טובה. צילום: יח"צ

"דווקא בישראל 'אומת הסטארט-אפ', יש הזדמנות להשתמש באחת החוזקות שלנו כמדינה ודרך זה ליצור מוביליות חברתית. אני מאמינה שדווקא טכנולוגיה יכולה לצמצם פערים, ליצור גשר בין אוכלוסיות ולאפשר לכל אחד ואחת למצות את הפוטנציאל הטמון בו/ה", מפרטת בן ישר על האג'נדה של העמותה. "רצינו להביא את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר לשכונות בירושלים, חלמנו בגדול וחיברנו בין שני פרויקטים של העמותה, ומשם נולדה ניידת החדשנות והיצרנות של מחשבה טובה –   JLMakers on wheel. זהו מיזם שעבדנו להוציא אותו לפועל תקופה ארוכה, לגייס את השותפים והמשאבים ולגרום לחלום להפוך לרכב מדהים, עם כל הציוד הטכנולוגי הכי מתקדם שמגיע כיום לכל שכונה בעיר. עיריית ירושלים והקרן לירושלים, השותפות שלנו בפרויקט, ראו את הפוטנציאל האדיר בהבאת מרכזי חדשנות ניידים לשכונות ובכך להביא לפתח הבית של התושב את החדשנות", היא מציינת בסיפוק.

"הניידת עתידה להגיע בשנה הקרובה לכשש שכונות מהפסיפס הירושלמי הנדיר שיש בעיר: ערבים וחרדים, אזרחים ותיקים וילדים, דתיים וחילוניים, נשים וגברים – כולם עתידים ליהנות ממנה ובאמצעות העשייה לקדם את הקהילתיות והמנהיגות השכונתית. ישנם כמה מרכזי חדשנות בירושלים, אבל מה שמיוחד וחדשני בפרויקט הזה הוא שאנו מביאים את מרכז החדשנות לשכונה ולקהילה. האימפקט הגדול מהפעילות של הניידת הוא היכולת להגיע לכמה שיותר תושבים בשכונות. אנו מעריכים כי בשנת הפעילות הראשונה נגיע ליותר מ-500 תושבים, וזה לא כולל פעילויות שיא שיתקיימו בחגים ובאירועים שכונתיים ועירוניים", היא מדגישה.

"בשבועות האחרונים, מאז ההשקה, נפגשנו עם המנהלים הקהילתיים בעיר לטובת מיפוי הצרכים בכל שכונה ושכונה והתגובות מדהימות! יש רצון אדיר לתת לתושבי השכונות כלים וידע על העולם הטכנולוגי, ובעיקר לראות איך הניידת מחזקת את הקהילתיות בשכונה. מה שיפה בניידת הוא שכל דבר אפשרי. המכונות והטכנולוגיה המתקדמת, הם הכלים שלנו ליצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה והבאת העולמות הפנימיים של כל אחד ואחת".

במענה לשאלה על היעדים של העמותה עם פרוס העשור החדש, אומרת בן ישר, כי "יש לנו כמה יעדים בגזרת ההקמה וההתחדשות, ובהם חידוש המרכז הטכנולוגי שהוקם לפני כעשור בלוד והקמת מרכז חדשנות טכנולוגית לאזרחים ותיקים בירושלים. כמו כן, העמותה עתידה להשקיע בתהליך של מדידה והערכה של התוכניות לנוער". בהקשר זה, היא מפרטת, "יצאנו לדרך עם סקר בוגרים של העמותה, שאנו רוצים ללמוד ממנו על האימפקט של תוכניות הנוער ואיך אפשר להגדילו. כחלק מהתהליך, אנו בתהליך מקביל מול הצבא, לראות איך ניתן להביא את בוגרי התוכניות של מחשבה טובה לשירות משמעותי בצה"ל בכלל ולשילוב ביחידות טכנולוגיות בפרט".

עמותת מחשבה טובה הוקמה ב-2003 על ידי קבוצה של אנשי חינוך והיי-טק, ששמו להם למטרה לחבר אוכלוסיות מוחלשות לאפשרויות הרבות הטמונות בעולם הטכנולוגי. במחשבה טובה מאמינים כי האתגר הוא גם ההזדמנות, ויוצאים מתוך נקודת הנחה, שהנגשת טכנולוגיה בסביבה תומכת ומעצימה פותחת עולם שלם של אפשרויות להשכלה, תעסוקה, מוביליות והשתלבות חברתית. זאת ועוד, החיבור לעולם המודרני מעלה את תחושת הערך העצמי ואת תחושת השייכות לקהילה, וכך הופכת הטכנולוגיה בתורה לכלי אפקטיבי ותורם לצמצום פערים. כדי להגשים את חזונה, מפעילה עמותת מחשבה טובה מרכזים טכנולוגיים קהילתיים ברחבי הארץ וכן מרכז מחשבים נייד עבור אוכלוסיות הנעדרות גישה למרכזים הנייחים. בכל מרכז פועל צוות, אשר מתאים את תוכניות ההכשרה לצרכים הייחודיים של כל אוכלוסייה ומלווה את המשתתפים להצלחה. הפעילות מתקיימת עם כל הגילאים, החל מילדי גנים ועד לאזרחים ותיקים, ובמגוון אוכלוסיות, כגון בני נוער בסיכון, דורשי תעסוקה, עולים חדשים, בני המגזר החרדי והערבי ואנשים בעלי צרכים מיוחדים. מרכז המחשבים הראשון של העמותה הוקם בשנת 2004 בשכונת תלפיות בירושלים, ומאז הקימה העמותה מרכזים נוספים ברחבי הארץ, ובהם בירושלים, לוד ,קריית ים, כאוכב ויוקנעם, אשר יחד עם פעילות הכיתות הניידות סייעו לחבר יותר מ-40,000 אנשים לאפשרויות הגלומות בעולם הטכנולוגי. פעילות העמותה זכתה להכרה ולפרסים, בהם פרס ראש עיריית ירושלים, אות המופת בכנס ישראל-שדרות לחברה ופרס אשלים ג'וינט-ישראל.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים