מיזם "בדרך לגן": הורים למען הורים

עונת הרישום למסגרות החינוך לגיל הרך נמצאת בימים אלו בעיצומה, ומיזם חדש מנסה לסייע להורים אובדי עצות לבצע את הבחירה הנכונה

09/02/2020 17:28
איך ניתן לדעת יותר על גן הילדים המיועד? צילום אילוסטרציה: BigStock

שנת הלימודים בגני הילדים נפתחה בספטמבר 2019 עם חששות כבדים בקרב הורים רבים ברחבי הארץ. בשנתיים האחרונות עלה נושא מסגרות החינוך לגיל הרך לסדר היום הציבורי והתקשורתי לא פעם, ובהקשרים לא מחמיאים, כאשר הציבור המודאג נחשף למקרים רבים מדי של פגיעה בילדים ולמחדלים רבים בגני ילדים – ממותה הטראגי של יסמין וינטרה ז"ל בפעוטון בפתח תקווה, דרך המקרה המתוקשר של הגננת המתעללת כרמל מעודה, ועד למקרה המצער האחרון בחיפה, שבו מת הילד אריה בוגרוב ז"ל, שנחנק מחוט של וילון.

המקרים הללו ועוד רבים אחרים, תרמו בתורם להעלאת המודעות לחשיבות בחירת המסגרת המתאימה עבור הפעוט. מבין הנושאים הקריטיים שנבחנים ביתר שאת כיום: בטיחות, הכשרות הצוות, איכות המזון, קיומם של לחצני מצוקה ומצלמות אבטחה בגן, וכדומה. כאן בדיוק נכנס לתמונה האתר החדש "בדרך לגן", שנועד לסייע להורים מבולבלים לבצע את בחירת המסגרת המושכלת, עם פתיחת תקופת ההרשמה לשנת הלימודים הבאה. 

בדרך לגן הוא למעשה מיזם חברתי חדש המרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את גן הילדים המתאים עבור הקטנטנים שלהם. באתר ניתן לצפות במיפוי ארצי רחב היקף של מסגרות לגיל הרך, החל מגני ילדים פרטיים, דרך משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה – ולצידם חוות דעת ומידע מפורט ואותנטי, המבוסס על המלצות של הורים ותוצאות סקר בהיבטים חשובים בגן הילדים.

המיזם הוקם על ידי מיה סטיבה וניצן כץ. סטיבה, עורכת דין ויזמית מתל אביב, אמא של אלון שמצאה עצמה אובדת עצות בבואה לאתר עבורו את המסגרת המתאימה בהיעדר מידע הולם. כץ, יזם ובעלים של גן ילדים שחווה את הנושא מצדו השני, ומודע לצורך בהעלאת הסטנדרטים בענף, והצימאון בקרב ההורים למידע עדכני ומהימן על האפשרויות השונות העומדות בפניהם. כך הקימו השניים את אתר "בדרך לגן" המאפשר, באמצעות חיפוש פשוט וידידותי, למצוא על בסיס מיקום או שם הגן את כל המידע הנדרש. כל חוות הדעת המופיעות באתר הינן אותנטיות, ומזוהות באמצעות חשבון פייסבוק פעיל של ההורה, שגם נדרש לעדכן באיזה שנים הילד/ה היו בגן עליו נכתבת הביקורת. 

"ההרשמה לגני הילדים כבר בעיצומה, ובימים אלה הורים ברחבי הארץ מחפשים את הגן הטוב ביותר עבור ילדיהם. לצערנו, חוק הפיקוח שנחקק לאחרונה טרם יושם במלואו, ולאור מקרים קשים של התעללות והזנחה אליהם נחשפנו בשנים האחרונות, לנו ההורים יש אחריות להשפיע ולייצר מציאות טובה יותר לילדים שלנו", אמרה סטיבה, המנכ"לית. "הורים בישראל מרגישים שמגיע לילדים שלהם יותר ומשוועים למידע איכותי ולהסדרים בתחום גני הילדים. לשם כך הקמנו את המיזם, שיאפשר להורים להשפיע על איכות הגנים ולעזור להורים אחרים באמצעות כתיבת חוות דעת ודירוג הגן", היא פירטה וסיכמה: "אני מזמינה את ההורים להיכנס לאתר, לכתוב חוות דעת, לדרג ולהשפיע ויחד נעלה את רמת הגנים בישראל".

מימין: ניצן כץ ומיה סטיבה, מייסדי "בדרך לגן". צילום: יח"צ

מימין: ניצן כץ ומיה סטיבה, מייסדי "בדרך לגן". צילום: יח"צ

חוק הפיקוח על מעונות היום

בישראל חיים כחצי מיליון פעוטות בגילאי לידה עד שלוש שנים. ההערכה היא כי כ-60% מהם נמצאים במהלך היום במעונות הפרטיים, כ-20% במעונות היום המפוקחים (ויצ"ו/נעמ"ת) ו-20% הנותרים שוהים בבית. גורמים המעורים בתחום מעריכים כי קיימות בישראל כ-15,000 מסגרות לגיל הרך. לפני כשנה, לאור צבר המקרים הקשים, חוקק חוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות, אשר נועד להסדיר ולאפשר למדינה לפקח  אחר הפעלת מעונות היום, לשם הגנה על שלומם, על זכויותיהם ועל כבודם של הפעוטות.

החוק מחייב הסדרה עבור כל מעון יום שבו שוהים שבעה פעוטות ומעלה, ומגדיר את האופן בו תבצע המדינה את מלאכת הפיקוח הלכה למעשה. על פי חוק הפיקוח, כל מעון יום שכזה מחויב ברישיון הפעלה ראשוני ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ועל מנת לזכות ברישיון עליו לעמוד בשורת קריטריונים הנוגעים למבנה ולצוות. בין הקריטריונים, הצהרה כי מיקום המסגרת מתאים לשהיית פעוטות, הכשרת נאמני עזרה ראשונה מקרב צוות ההנהלה/המטפלות, היעדר רישום פלילי של כלל הצוות, והכשרת התנהלות בטוחה במסגרת קורס מתאים. החוק אמור היה להיכנס לתוקפו עם תחילת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, אך בפועל יישומו רחוק מאוד.  

סקר "בדרך לגן": רוב ההורים מרוצה מגני הילדים וסומך על הצוות

בחודש דצמבר נערך על ידי "בדרך לגן" סקר גני הילדים הגדול, בהשתתפות 1,024 הורים מרחבי הארץ. מהסקר עולה כי רוב מוחץ ביותר (91% מהנשאלים) בעד יישום מיידי של חוק הפיקוח. זאת ועוד, מנתוני האתר המבוסס על למעלה מ-10,000 חוות דעת אותנטיות של הורים מרחבי הארץ, עולה כי העיר כפר סבא ניצבת בראש דירוג שביעות הרצון. תושבי העיר דירגו את המסגרות לגיל הרך בציון משוקלל של 4.82 מתוך 5. צמודה אליה במקום השני אשקלון, שם קיבלו המסגרות ציון משוקלל של 4.81, ובמקום השלישי ראשון לציון 4.75. בהמשך הדירוג – המתבסס על הציון שניתן בקטגוריות ניהול הגן, תזונה, צוות הגן, ניקיון הגן, ומבנה הגן והחצר – ניצבות רמת גן, נתניה ובאר שבע.

עוד עולה מהסקר כי למרות המקרים החמורים שהתפרסמו בשנים האחרונות באמצעי התקשורת, הישראלים מרוצים מגני הילדים ומהמסגרות של ילדיהם, כאשר 48.7 אחוזים השיבו שהם מאוד מרוצים מגן הילדים ו- 38.4 אחוזים השיבו שהם מרוצים.

נתון מעודד נוסף הוא שרוב מוחץ של הנשאלים סומך על הצוותים שמטפלים בילדיהם. 87 אחוזים השיבו לשאלה 'באיזו מידה את/ה סומכ/ת על צוות הגן שמעניקים את הטיפול הטוב ביותר לילדיכם?" שהם סומכים/מאוד סומכים – 48.4 אחוזים; ו-38.8 אחוזים בהתאמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים