כך רותמים את הטכנולוגיה לשירות הפדגוגיה ברשת עמל

בהרצאתה בכנס Edutexpo סיפרה ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראשת מינהל פדגוגיה, רשת עמל, כיצד הרשת רותמת את הטכנולוגיה כדי ליצור חדשנות בלמידה בארבעה תחומים: למידה במרחבי החיים, גיימיפיקציה, פרסונליזציה ולמידה מבוססת אירועים

חדשנות בלמידה היא משהו שאנו לא רק מדברים עליו, אלא עושים את זה כאן ועכשיו", אמרה ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראשת מינהל פדגוגיה, רשת עמל. "אנחנו מדברים על עולם דינאמי, מעניין מאוד וגם אטרקטיבי, כי זה מחובר למה שהילדים היום עושים".

ד"ר אשכנזי דיברה בכנס Edutexpo של קבוצת אנשים ומחשבים וקרן אתנה, שנערך בשבוע שעבר באולם האירועים לאגו בראשון לציון, בהשתתפות מאות אנשי חינוך וטכנולוגיה ובהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

ד"ר אשכנזי פירטה על ארבעה תחומי חדשנות בלמידה שהרשת מובילה בהם ומקדמת אותם: למידה במרחבי החיים, גיימיפיקציה, פרסונליזציה ולמידה מבוססת אירועים.

"אצלנו מאמינים בלצאת מהכיתה ולחוות את העולם דרך כל החושים. אנחנו בעמל קוראים לזה 'למידה במרחבי החיים', אמרה ד"ר אשכנזי. "אנחנו מדברים על שימוש בכל הכלים הטכנולוגיים לצורך למידה. היא סיפרה על פרויקט שנעשה על ידי תלמידי עמל, של שלוש דתות: "תלמידים של בית ספר כנסייתי מניוארק, יחד עם תלמידי עמל טירה ותלמידי עמל חדרה מפתחים אפליקציה לטיפול בנושא ספורט. הם גם נפגשים פנים אל פנים, אבל חלק גדול מן הפעילות מתבצע באמצעות מסכים, עם תוכנת ספארק של סיסקו, שחברה אלינו לפרויקט. אצל הילדים זה מובן מאליו שכך יכולים ללמוד, והפרויקט מבטא חוויית למידה מעניינת  יותר, של יציאה לשטח, מיפוי אתרים ועוד – ובכך הם נתרמים בנושאים כמו היסטוריה או מדעים, ובעצם כל נושא יכול להתאים".

הילדים והמורים 'חוגגים'

"גיימיפיקציה, משחוק. הוא תחום שאנו משתמים בו רבות, שמאפשר למידה שונה, חווייתית, שמרתקת את התלמידים", אמרה ד"ר אשכנזי. יכולת הקשב של ילד בעידן שלנו היא בערך שלוש דקות. אבל מנגד – הם יכולים לשחק מול המחשב שעות ארוכות. לכן, משחקי מחשב הם חלק ממה שאנו עושים. השתמשנו ב-Minecraft, למשל, כדי ללמד ערכים של דמוקרטיה, או, לדוגמה, הילדים מפתחים 'קופסאות בריחה' בכל מיני נושאי לימוד. "מכנים זאת אצלנו EduGaming, והוא יכול להיות קבוצתי, חברתי, אישי, ממוחשב וגם ללא ממוחשב. ידוע היום, שמבחינת הנוירונים במוח יש לאדם נטייה לשחק, ומשחוק הוא דבר משמעותי בתהליך הלמידה. לכן אנחנו מנצלים את זה, והילדים וגם המורים 'חוגגים'…"

"כמו שהרופא מאבחן את מטופליו, גם אנחנו צריכים לאבחן כל תלמיד ולתת לו את הלמידה המותאמת לו", אמרה ד"ר אשכנזי, בהתייחסה לתחום הפרסונליזציה. "חדשנות בלמידה חייבת להיות מבוססת פרסונליזציה אנו יודעים היום שלתלמידים יש שיטות למידה שונות. כיום קל לבדוק מה מתאים לכל תלמיד ולקבץ קבוצות וללמד את התלמידים בדרכים המתאימות להם. אנו בונים תוכניות ממוקדות, למשל לילדים שמתקשים במתמטיקה בשל בעיות רגשיות, או לילדים ש'נתקעו' עם לוח הכפל, וכך מאפשרים לתלמידים ללמוד בדרך המתאימה להם.

התחום של למידה מבוססת אירועים, אמרה ד"ר אשכנזי, "זהו מודל שאנחנו פיתחנו, והוא חורג מהשגרה. יש לנו מגוון רחב של אירועים שנערכים בחלקם גם בשעות הערב והלילה, והתלמידים שמחים מאוד להשתתף בהם. למשל, הקאתונים, פיצוח קופסאות בריחה, אירועי דיבייט שבהם הם לומדים אנגלית, תחרויות בתחומי דעת שונים, והתלמידים אוהבים זאת מאוד".

"אנחנו צריכים לשאול את התלמידים את השאלות הגדולות, המשמעותיות", אמר ד"ר אשכנזי, "לתת להם אתגר חדשני ומרתק שיהיה מחובר לעולם שלהם – סמארטפונים, מציאות רבודה והדברים שמעניינים אותם. אנו מעוניינים לפתוח להם צוהר לעולמות חדשים ולתת להם הזדמנות לחשיבה יצירתית, ורותמים את הטכנולוגיה לשירות הפדגוגיה. וגם עושים זאת בסביבות למידה חדשניות. הסוד של חדשנות בלמידה הוא שהמורה חדשן וגם התלמיד חדשן, ואנו כרשת מחדשים כל הזמן וממציאים את עצמנו מחדש", סיכמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים