"בשנים האחרונות משרד התקשורת יצר מצב שמדינת ישראל מפגרת בתשתיות"

כך אמר מיקי ברקאי יועץ בכיר לתחום התקשורת, שהוסיף כי: "בישראל עדיין מתווכחים על התדרים בעוד בארצות הברית כבר הטכנולוגיה בשימוש. זה עולם הפוך, ארצות הברית תמיד היתה מפגרת בסלולאר" ● ראיון לא אופטימי

האינטרנט של הדברים, האם יגיע מתישהו לישראל? אילוסטרציה: ג'יימס תאו, BigStock

ישראל מגבירה את הפער מול העולם בהתקדמות לרשת הדור החמישי הסלולארי. אתמול פורסם בגלובס כי מפעילים סלולריים מבקשים ממשרד התקשורת דחייה בהגשת הבקשות המשותפות להתמודדות במכרז הדור החמישי בסלולר. וכי המשרד שוקל להיענות לחלק מהבקשות בחיוב.

מיקי ברקאי יועץ בכיר לתחום התקשורת אומר כי הבקשה אינה מפתיעה וכי ההתנהלות סביב הכניסה של ישראל לדור הסלולארי החמישי צפויה להיות באיחור לא אופנתי: "בישראל עדיין מתווכחים על התדרים בעוד בארצות הברית כבר הטכנולוגיה בשימוש. זה עולם הפוך, ארצות הברית תמיד היתה מפגרת בסלולר."

למעשה ישנן כיום שלוש רשתות סלולאריות פיזיות – לחברות פלאפון, סלקום, ו-PHI שהיא חברת תשתית משולבת לפרטנר ולהוט. כל שאר החברות – גולן טלקום, WE4G ואקספון הן מפעילות וירטואליות הפועלות על רשת סלקום.

איך הגענו למצב הזה?
"הגענו למצב הזה בגלל שבשנים האחרונות משרד התקשורת יצר מצב שמדינת ישראל מפגרת בתשתיות, גם דור 5, גם סיבים אופטיים בזמן שאירופה וארה"ב וגם סין רצות קדימה. לכל הנושא הרגולטורי תרמה גם העובדה שהרגולציה של שר התקשורת לשעבר משה כחלון שהביאה תועלת רבה ללקוחות – הוזלה של שירותי הסלולר – יצרה מצב כלכלי קשה למפעלים שבו הם מפסידים כסף או לפחות לא מרוויחים. המצב הכלכלי של המפעילים גורם לכך שאין להם כספים להשקעה בתשתיות, כתוצאה מזה קודם כל המפעילים לא לוחצים על משרד התקשורת לקידום טכנולוגיות בגלל ההשקעות שכרוכות בזה, ומצד שני הן מחפשות דרכים להתאגד ולשתף השקעות כדי להקטין את העלויות מבחינתן ועל רקע זה בקשת הדחיה החדשה.

"אחת השאלות הקשות היא איך לצאת מהמצב הזה כשמצד אחד מדינת ישראל מפגרת בתשתיות ומצד שני למי שיש עניין בקידום התשתיות אין כסף כדי לבצע את זה. ומעל כל זה מעיב מצב של ממשלה זמנית שקשה לה לקבל החלטות ארוכות טווח. הפתרון הוא כנראה בהקלות רגולטוריות שיתן משרד התקשורת למפעילים כדי לאפשר להם השקעות בצורה מצומצת אבל עם הבטחה להחזר על ההשקעה מה שבתעריפים של היום בכלל לא מובטח."
האם המשמעות היא פיגור טכנולוגי של ישראל לעומת שאר העולם בתחומים כמו ה"אינטרנט של הדברים"?

הדור החמישי הוא בעצם קידום טכנולוגי של רשת הסלולאר שיאפשר מצד אחד העברת נתונים מהירה בהרבה ומצד שני תמיכה בתקשורת לאינטרנט של הדברים, מה שמתאפיין במספר רב של יחידות קצה שבמקרים רבים דורשות רוחב סרט מצומצם. כלומר רשת דור 5 נדרשת לטפל בשתי הקצוות של הביצועים. רשת הדור החמישי תתמוך גם באפשרות של חיבור כל ציוד הקצה לרשת הסלולר וזה יאפשר למעשה ביזור של מכשירי קצה באתרים מרוחקים ויישום רשתות WIFI וירטואליות מאובטחות במקום בניית רשתות כאלה בכל אתר, אך לדעת ברקאי, זה לא תמיד כדאי. "הנושא של הוואיפי קשור בין היתר בארכיטקטורה של "האינטרנט של הדברים". לדעתי התפיסה שלכל יחידת קצה של IOT כמו נורת חשמל או מפסק כלשהו יהיה חיבור סלולרי. לדעתי הגישה הזו היא לא הנכונה. הגישה הנכונה היא להקים רשת WIFI או בלוטות' ולחבר אותן בGATWEAY בין הרשת המקומית לבין רשת הסלולר הציבורית. מדברים על מצב שבו ציוד הקצה צריך להיות מודם סלולרי עם סים קארד מה שמייקר אותו, צורך אנרגיה ומחייב התחשבנות כזו או אחרת בין משתמש הקצה לבין המפעיל הסלולארי. לעומת זאת הפתרון שאני מדבר עליו משחרר את הרשת המקומית בספק הסלולר, מאפשר להקים אותה בצורה עצמאית ומותאמת ולצמצם את נקודות הממשק בין רשת הIOT לרשת הסלולאר הציבורית. יש תפיסה שאומרת שרשת דור 5 תשרת גם את הרשתות הפנימיות, מול זה עומדות הרשתות המקובלות כיום של וואיפי ובלות'ט למשל בלוטות' נו אנרג'י ואני מאחל לטוב יותר לנצח.

יש משהו שהשר אמסלם יכול לעשות במסגרת המגבלות שיש לו בממשלה זמנית ועם צפי לבחירות שלישיות?
"הוא יכול לקדם את הטכנולוגיה באותם קווים שהצבעתי עלה כל המדינה זמנית. המדינה נמצאת במצב של מדינה זמנית חודשים ארוכים ולכן חבל להמתין."

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים