אורקל תובעת את הפנטגון בגלל חוזה הענן ששווה 10 מיליארד דולר

פרויקט JEDI, שמחלקת ההגנה של ארצות הברית מריצה מכרז להוצאתו לפועל בין ענקיות הטכנולוגיה במדינה, מעורר סערות ומחאות בקרב המתמודדות, עד כדי הגעה לבית משפט

ביטול פרויקט הענן של הפנטגון. צילום: BigStock

מחלקת ההגנה של ארצות הברית השיקה את חוזה ה-JEDI המקורי לשירותי הענן עבור שירותי הביטחון האמריקניים לפני מספר חודשים, וצפויה להודיע על הזוכה בחוזה באפריל הקרוב. ההנחה הרווחת היא ש-AWS תהיה הזוכה בפרויקט, ששוויו 10 מיליארד דולר, ולנוכח כך, הרוחות מתלהטות בקרב ענקיות אחרות, שטוענות לחוסר הגינות ולהתנהלות לא תקינה בנושא.

החדשות האחרונות בעניין המסעיר הן שאורקל החליטה לקחת את המאבק שלה נגד המכרז של הפנטגון לבית המשפט. דבר התביעה, שהגישה החברה נגד משרד ההגנה בבית המשפט הפדרלי בשבוע שעבר, פורסם אתמול (ג').

על פי התביעה, שני אנשים שהשתתפו בתהליך המכרז עומדים לכאורה בניגוד אינטרסים, כי יש להם קשרים עם AWS – מה שמציב את אורקל ואת המתחרות האחרות בעמדת נחיתות לא הוגנת. אורקל טוענת שדיפ יובי, ששימש כמנהל פרויקט JEDI בפנטגון, עבד בעבר עבור AWS, ואנתוני דמרטינו, ראש צוותו של סגן שר הביטחון האמריקני, שימש כיועץ לחברת שירותי הענן של אמזון לפני שהחל לעבוד בשורות משרד ההגנה.

בנוסף, תוהה התביעה על "תקינות" התהליך, לאחר שהגיעו לידיה פרטים על ההתקשרות בין הגורמים, שבמסגרתה אחד מאותם אנשים, שנקראו "עמיתים", נשמע מתייחס ליריבותיה של AWS כאל "טמבליות".

חוזה IT נחשק שהוא יותר מחוזה IT

מאז שהפנטגון הכריז על פרויקט JEDI (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure), לבניית פלטפורמת מחשוב ענן לתמיכה במערכות נשק ולאחסון נתונים מסווגים עבור צבא ארצות הברית, החל מרוץ סוער במיוחד לזכייה, שבו השתתפו מרבית חברות הטכנולוגיה הגדולות, בכללן יבמ, גוגל, מיקרוסופט, AWS ואורקל. כולן היו להוטות לזכות בחוזה הרווחי.

יצוין כי למעשה, מדובר בחוזה IT שהוא יותר מחוזה IT – ענן מסחרי הוליסטי, שבכירי המשרד מציגים כאמצעי לחולל מהפכה ביכולות הצבא לבצע ביעילות משימות ולהגן על המולדת. הוא מתאפיין בנפח בלתי מוגבל ויהיה הענן הגדול ביותר בשימוש הפנטגון.

מכרז שהזוכה בו ידועה מראש?

אבל התיאבון לזכייה במכרז הלוהט רוסן לא מעט לנוכח הסברות שחוזה JEDI בעצם נתפר ל-AWS. מקור דאגה זו של חברות הטכנולוגיה בהחלטה שהתקבלה בתחילת פברואר השנה לחתום על חוזה בהיקף של עד 950 מיליון דולר עם שותפה של אמזון, REAN Cloud, להעברת הנתונים של משרד ההגנה לענן. לאחר ההודעה על המכרז מסר הפנטגון שלא היה מודע לחוזה זה, שנחתם על ידי יחידת החדשנות שלו, שפועלת בעמק הסיליקון, ושהפחית עקב כך את שוויו ל-65 מיליון דולר.

באוגוסט הגישה אורקל מחאה רשמית לגוף הממשלתי המבקר עסקות מעין אלה, ה-Government Accountability Office, ובה טענה בין היתר נגד העובדה שהפנטגון מתכוון להעניק את החוזה לספק בודד. יבמ הגישה גם היא באחרונה מחאה דומה, וזאת ימים ספורים לפני המועד האחרון להגשת ההצעה למכרז, ב-12 באוקטובר. עוד באותו החודש, עם קשר לטענות או בלעדיו, הודיעה גוגל כי היא פורשת מההתמודדות על המכרז, ממבחר סיבות.

תביעתה של אורקל, שהוגשה ב-6 בדצמבר, עלולה לאתגר את תהליך המכרז. אם החברה תנצח בתביעתה, משרד ההגנה עלול להתמודד עם עיכוב ממושך ביישום הפרויקט היקר ממילא או אפילו להיאלץ לשנות אותו מהיסוד.

הפנטגון ו-AWS לא הגיבו לדבר התביעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים