70 שנה למדינה: ההמצאות הגדולות של אומת הסטארט-אפ

Waze ,ICQ והדיסק-און-קי הם בין הפיתוחים הטכנולוגיים המפורסמים שנוצרו כאן, אבל יש לצידם כמה פחות ידועים ● סקירה ליום העצמאות של ה-"פטנטים" שהמציא לנו הראש הישראלי

70 שנים של חדשנות. מזל טוב! אילוסטרציה: BigStock

כבר בימי המלך עוזיהו, שמלך בשנים 769 עד 733 לפני הספירה, ושעליו נכתב השיר המפורסם וייבן עוזיהו מגדלים בירושלים, ויחזקם, יצא למרחוק שמעו של המוח היהודי. זאת, לאחר שמהנדסיו – ולא היוונים, כפי שנהוג בטעות לחשוב – המציאו את הבליסטראות והקטפולטות (שהתבססו על עקרונות פיזיקליים): "…וַיָּכֶן לָהֶם עֻזִּיָּהוּ לְכָל הַצָּבָא מָגִנִּים וּרְמָחִים וְכוֹבָעִים וְשִׁרְיֹנוֹת וּקְשָׁתוֹת וּלְאַבְנֵי קְלָעִים. וַיַּעַשׂ בִּירוּשָׁלִַם חִשְּׁבֹנוֹת מַחֲשֶׁבֶת חוֹשֵׁב לִהְיוֹת עַל הַמִּגְדָּלִים וְעַל הַפִּנּוֹת לִירוֹא בַּחִצִּים וּבָאֲבָנִים גְּדֹלוֹת וַיֵּצֵא שְׁמוֹ עַד לְמֵרָחוֹק כִּי הִפְלִיא לְהֵעָזֵר עַד כִּי חָזָק" (דברי הימים ב', כ"ו).

מאז היו עוד מוחות יהודיים גדולים רבים, שתקצר היריעה מלספר על כולם, ששינו את מהלך ההיסטוריה בזכות גילויים והמצאות. ב-1948 הוקמה המדינה שלנו, ואם נחשוב על כך שמוחות יהודיים רבים כל כך (ולא רק) התרכזו במקום אחד קטן בעולם – אין סיבה שלא יצאו מהמקום הזה המצאות, גילויים, פיתוחים וחידושים, שעד היום משנים את פני האנושות. יש אלפים כאלה ונזכיר כאן רק כמה, חלקם בולטים יותר וחלקם פחות.

התפוזים, התפוזים טובים באלף אחוזים

למען הנוסטלגיה, נזכיר את מסחטת ההדרים הישנה והטובה, שהיא המצאה ישראלית. יצחק זקסנברג עלה לארץ ב-1926 עם משפחתו, בדיוק בתקופה של תנופת בנייה. המחסור בתעשייה מקומית אילץ לייבא לארץ את מרבית המוצרים וחומרי הגלם, וזקסנברג נרתם למאמץ וניסה לייצר ברזים וחלקים למשאבות מים להשקיית פרדסים וחלקי מתכת לבנייה, על מנת להחליף את חומרי הייבוא בתוצרת עברית. בתקופה זו הוא המציא את מסחטת המיץ הראשונה בעולם, שנקראה מסחטת זקסנברג – שזכתה לרישום פטנט והפכה למותג בינלאומי שהגיע מפלסטינה. עד היום משמשת מסחטת זקסנברג, שניצבת בקיוסקים כמו גם בבתים ישראליים רבים, לסחיטת מיץ תפוזים טרי ומרווה, ומהווה סמל ישראלי שמחובר לסמל אחר שלנו – תפוזי Jaffa.

קח עוד תפוז, אתה יודע למה... אילוסטרציה: BigStock

קח עוד תפוז, אתה יודע למה… אילוסטרציה: BigStock

אם נעבור לתחום המחשוב, נזכיר את אינטל 8088, המעבד שעליו התבסס ה-IBM PC, שעוצב בישראל, במעבדת אינטל (Intel) בחיפה. בעקבותיו פותחו בישראל דורות נוספים של מעבדי החברה.

קוראינו בוודאי מכירים את הקינקט – בקר שליטה באמצעות חישה של תנועות גוף, שמבוסס על חיישן אופטי וחיישן עומק תת אדום. בטכנולוגיה הזאת, לכל פיקסל קיים עומק. מי שהמציאה אותו היא פריים-סנס הישראלית וזכויות השימוש נרכשו בידי מיקרוסופט (Microsoft) לטובת ה-Xbox 360. ב-2013 נרכשה פריים-סנס על ידי אפל (Apple).

סורק, מקלדת ודיסק-און-קי

בין ההמצאות הישראליות בתחום זה אי אפשר שלא להזכיר את הדיסק-און-קי – זיכרון פלאש (Flash) נייד שהופך להיות דיסק וירטואלי באמצעות יציאת USB, שפיתחה אם-סיסטמס בראשותו של דב מורן.

ההמצאה המוצלחת של דב מורן. דיסק-און-קי. צילום: BigStock

ההמצאה המוצלחת של דב מורן. דיסק-און-קי. צילום: BigStock

נספר גם על הקוויקשנרי – סורק קטן בגודל עט עבה, שסורק מילה או משפט מהכתוב ומתרגם אותו לשפה אחרת, או שומר אותם בזיכרון המכשיר להעברה למחשב האישי. המכשיר פותח על ידי ויזקום הירושלמית, אך לא זכה להצלחה עולמית גדולה.

עוד המצאה כחול לבן היא מקלדת הלייזר. מדובר במקלדת וירטואלית שמוקרנת על גבי קיר או שולחן ומאפשרת להקליד למחשבי כף יד וטלפונים סלולריים. כרגע היא עוד לא נפוצה, אבל סביר להניח שהיא תעשה את דרכה לשימושים המוניים יותר. הקרדיט לפיתוח ניתן ל-Lumio.

מהפכה בעולם הדפוס עשתה מכונת הדפוס הדיגיטלית, שמשתמשת בדיו נוזלי צבעוני ומאפשרת גמישות, מהירות, מזעור, אוטומציה והוזלה של תהליכי הדפוס. המציאה אותה אינדיגו, שהוקמה ב-1977 על ידי בני לנדא ונמכרה ל-HP.

איך אפשר בלי ICQ ,VoIP ו-Waze?

נחטא לקוראינו אם לא נזכיר כאן שלוש המצאות ישראליות בולטות. האחת מהן, בתחום התוכנות, הייתה גם אחת ההצלחות הראשונות של ההיי-טק הישראלי. הכוונה היא ל-ICQ – תוכנת המסרים המידיים הראשונה, שפותחה במיראביליס הישראלית על ידי ספי ויגיסר, יאיר גולדפינגר ואריק ורדי (הבן של היזם המפורסם ד"ר יוסי ורדי), ונמכרה לענקית האמריקנית AOL. יש אומרים שהיא זו שהציתה את מהפכת הסטארט-אפ בישראל בתקופת בועת הדוט-קום, והביאה גל עצום של השקעות (רובן השקעות אוויר) בחברות הזנק ישראליות. למעשה, טוענים רבים, בגלל מיראביליס מכונה ישראל אומת הסטארט-אפים.

נזכיר גם את טכנולוגיית ה-VoIP, שפותחה על ידי ווקלטק והייתה הראשונה שיכלה לשדר בין מחשב למכשיר סלולרי. בזכותה אנחנו חוסכים אלפי שקלים כשאנחנו משוחחים בשיחות טלפון אינטרנטיות עם חברים ומשפחה – בין אם זה בווטסאפ (WhatsApp), במסנג'ר (Messenger) או בכל אפליקציה אחרת.

תזכירו לנו מה זה לשאול אנשים איך להגיע? Waze. צילום: BigStock

תזכירו לנו מה זה לשאול אנשים איך להגיע? Waze. צילום: BigStock

כאן המקום להזכיר את Waze שלנו, אפליקציית ניווט GPS שיתופית לטלפונים חכמים (יש צורך להסביר?), שפותחה על ידי הסטארט-אפ Waze Mobile ונמכרה יחד אתו לגוגל (Google) ביוני 2013.

תרומה גדולה לתקשורת סיפקה LiveU, שהמציאה משדר נייד לשידור וידיאו חי באמצעות מקבץ של אמצעי תקשורת זמינים, כמו סלולר או רשתות אלחוטיות – המייתר ניידת שידור.

יש עוד המצאות ישראליות רבות בולטות, טכנולוגיות ואחרות, ביניהן כיפת ברזל, סיר פלא, מובילאיי (Mobileye), במבה, שקדי מרק והרשימה עוד ארוכה ארוכה. מי ייתן שנמשיך להשפיע ולפתח, לפחות באותה המידה, ב-70 השנים הבאות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים