"ישראל חייבת להמשיך לאמץ טכנולוגיות – כדי לשמור על הישגיה"

"קצב השינוי בעולם הטכנולוגי גדל - דבר המחייב אותנו להיות יותר זריזים ופתוחים לאימוץ טכנולוגיות חדשות ושיטות ייצור מתקדמות", אמרה שלי שחר, הבעלים של מפעיל, במענה לשאלון של אנשים ומחשבים לרגל 70 שנים למדינה

שלי שחר, הבעלים של מפעיל. צילום: בוריס וינוקורוב

במלאות 70 שנים למדינה ביקשנו, במערכת אנשים ומחשבים, ממנמ"רים ובכירים נוספים בעולם ההיי-טק לענות על שאלון, שעוסק בהם באופן אישי ובהיי-טק הישראלי בכלל. ביקשנו מהם לספר על ההישגים והפרויקטים הבולטים שביצעו בתפקידיהם, ולחזות מה יהיה בעתיד הענף. המשיבה הפעם היא שלי שחר, הבעלים של מפעיל.

מתי ואיך התחלתם?
״מפעיל הוקמה ב-1939 כחברה לריהוט ומיכון משרדי על ידי ד״ר ליאופולד צבילינגר, סבא שלי. המשרד הראשון שלנו היה ברחוב נחלת בנימין 57 בתל אביב. במשך השנים התרחבנו, עד שב-2003 עברנו לבית מפעיל בפתח תקווה".

מה היה החזון בתחילת הדרך?
"את שני המוצרים הראשונים מפעיל התחילה לשווק עוד לפני קום המדינה. כבר אז הבנו משהו מהפכני לאז – שחשוב להטמיע מערכות טכנולוגיות מתקדמות לשוק העסקי של המדינה שבהתהוות.

סבא שלי, שהיה דוקטור לכלכלה, מצא שיטה מיוחדת לניהול חשבונות באמצעות כרטיסיות ובנה מערכות כאלה. מערכות אלה נמכרו לבנקים ולמשרדים גדולים. בנוסף, היינו היבואן הבלעדי בישראל של מכונות כתיבה ממותג היוקרה הרמס, שהיו אהודות בקרב אנשי רוח כמו עיתונאים וסופרים, אבל גם בקרב אנשי עסקים.

אפשר לומר שחזון זה, של היכולת להביא מוצרי פרימיום טכנולוגיים למגזר העסקי וללוות אותו ברמה המקצועית (In house) מלווה אותנו לכל אורך 78 שנות פעילותנו".

היכן אתם כיום?
"אנחנו כיום חברה בולטת בתחום הטמעת פתרונות ההדפסה והמחשוב. יש לנו כ-220 עובדים בחמישה סניפים בפריסה ארצית. למפעיל חמש חטיבות עסקיות – דפוס מקצועי, תלת ממד, מחשבים ניידים, פתרונות הדפסה, ומחשוב וציוד היקפי, כשכל חטיבה מייצגת את המותגים המובילים בעולם. כך, למשל, אנחנו מייצגים חברות גדולות כמו HP, טושיבה (Toshiba), אפל (Apple) ו-Ultimaker".

מי הדמויות המובילות בדרך?
"למעט תקופה קצרה שבה מפעיל נסחרה בבורסה בתל אביב, אנחנו חברה משפחתית מיום הקמתנו. עם זאת, אני סבורה שסוד ההצלחה שלנו טמון בכך שלצד המעורבות של בני המשפחה, תמיד היה אתנו מנכ״ל מקצועי.

דוד שלי, אוריאל צבילינגר, ואבא שלי, יוסי צבילינגר ז״ל, שינו את פני החברה והכניסו אותה לעולמות הצילום, המחשוב והמדפסות. הם הובילו מהלכים גדולים בחברה עם דב קנטור, שהיה מנכ״ל 26 שנים ותרם רבות להישגי החברה עד היום.

מאז שאבי נפטר ב-2009 אני מובילה את החברה ביחד עם אחי, גיא. באותה השנה הצטרף למפעיל רז דרבי, ובשש השנים האחרונות, ניהול החברה, לרבות פריצות הדרך האחרונות בתחומי התלת ממד והדפוס הדיגיטלי, התבצעו בהנהגתו ובהובלתו של דרבי".

מהו ההישג הגדול ביותר של ה-IT בישראל, לדעתך?
"באופן יחסי לגודל האוכלוסייה במדינה, היי-טק בישראל, ושוק ה-IT בפרט, חולשים על היקפים גדולים מאוד ומדובר בשוק מאוד מפותח לעומת הרבה מדינות חזקות אחרות. הסיבה לכך היא שאנחנו, הישראלים, מסוגלים לקחת את הטכנולוגיה הקיימת צעד אחד קדימה. בדרכים יצירתיות הצלחנו ליצור חברות ענק ברמה גלובלית.

עם זאת, חשוב שההצלחה שלנו לא תשמש כחרב פיפיות ליכולת החדשנות שלנו. קצב השינוי בעולם הטכנולוגי הולך וגדל – דבר המחייב אותנו להיות יותר ערניים וזריזים, ולהמשיך להיות פתוחים לאימוץ טכנולוגיות חדשות ושיטות ייצור מתקדמות".

האם יש לך ברכה מקורית למדינת ישראל, ליום הולדתה ה-70?
"ב-70 שנות קיומה הגיעה ישראל להישגים יוצאי דופן בכלכלה, בהיי-טק ובביומד.

אני מאמינה שחינוך הוא מפתח לשגשוג, התפתחות והובלה, והוא לא עוצר בחינוך המדעי-טכנולוגי. חשוב שנמשיך לחנך לאהבת המולדת ואהבת האדם, שנשאף תמיד להיות טובים יותר – האחד עם השני, עם השכנים שלנו ועם עצמנו. חשוב לזכור שיש לנו ארץ אחת והיא פשוט נהדרת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים