"הלקוחות מקבלים את מגמת הקונסולידציה של חברות ה-IT בברכה"

"הקונסולידציה מאפשרת לייעל את תהליכי הרכש בארגונם, לנצל את היתרון לגודל וליעילות במשא ומתן מול הספקים ולצמצם את מספרם", אמר קובי חזן, מייסד ומנהל קרן אמידה, שמנהלת השקעות למשקיעים פרטיים וחברות

קובי חזן, מייסד ומנהל קרן אמידה. צילום: אורן קאן

מה המגמות הצפויות בשוק ה-IT מבחינה פיננסית בעתיד הקרוב?
"צריך לזכור שבשוק המניות של חברות ה-IT יש הזדמנויות, אם כי יש גם סיכונים. המגמות הצפויות בשוק זה קשורות למצב המשק, שכן מצב זה משקף את היקף העבודות שחברות אלה יידרשו לבצע ולפיכך, את ההכנסות והרווחים שלהן. על פי STKI, היקף שוק ה-IT בישראל נאמד השנה ב-6.9 מיליארד דולר ושיעור הצמיחה הוא 2.7%.

כאשר בוחנים את המגמות העיקריות בענף בישראל, ניתן לציין את ירידת שיעור העובדים הבלתי מועסקים במשק, כיוון שהיא משפיעה באופן ישיר על היקפי הפעילות הכלכלית כאן, לרבות ההיי-טק וה-IT. על פי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון ליולי 2017, שיעור הבלתי מועסקים במשק הינו 4.1% – נתון נמוך בשיעורו, שלא היה כמותו מאז 1980. מגמת הירידה בשיעור הבלתי מועסקים היא עקבית ומתמשכת לאורך השנים האחרונות, והיא תומכת ומגדילה את הביקוש למוצרי ושירותי חברות האינטגרציה בשוק ה-IT.

מגמה נוספת שמשפיעה על הענף היא תהליכי הקונסולידציה המתרחשים בו. כבר לפני מספר שנים, החברות המקומיות בשוק ה-IT השכילו להבין שאמנם, התחום שלהן מאופיין ברמת סיכון בינונית, אך מצד שני הצמיחה בו, באופן כללי, איננה גבוהה ולכן, אחת ההחלטות שהתקבלו אצלן הייתה לנקוט באסטרטגיה של רכישת חברות, בנוסף לגידול האורגני. לרוב מדובר על רכישת מספר חברות קטנות במהלך השנה, כאשר היקפי כל רכישה מסתכמים בסכומים נמוכים ואיתו הסיכון שמלווה את הרכישה, אך גם חברות בסדרי גודל בינוני וגדול נמצאות על הכוונת".

אילו דוגמאות יש לכך?
"דוגמה לכך ניתן למצוא ברכישה של חילן את נס ישראל במהלך 2014, בהיקף של 145 מיליון שקלים. רכישה זו הקפיצה את חילן מדרגה הן מבחינת מגוון המוצרים אותם היא מספקת והן מבחינת מיצובה בשוק – היא יותר מהכפילה את מחזור מכירותיה בזכות רכישה זו.

אציין שלאחר שעברו שלוש שנים של 'עיכול' רכישת נס ישראל והטמעת התרבות הארגונית ה-'חילנית' בה, עושה רושם שבהנהלת החברה שוקדים על הרכישה המהותית הבאה".

האם הלקוחות מרוצים מהקונסולידציות? הרי זה מקטין את התחרות.
"הם קיבלו את מגמת הקונסולידציה בברכה, כיוון שהם מעוניינים לייעל את תהליכי הרכש בארגונם, לנצל את היתרון לגודל וליעילות במשא ומתן מול הספקים ולצמצם את מספרם. בעקבות מגמה זו, נוצרו בשוק המקומי מספר שחקניות ציבוריות גדולות – מטריקס, חילן, One1, מלם תים, א.מ.ת מיחשוב וטלדור. ייתכן שבעתיד, ובזכות הצמיחה בשוק ה-IT, תצטרפנה חברות חדשות לבורסה המקומית או שהן יעדיפו להירכש".

מהי קרן אמידה?
"זוהי קרן שמנהלת השקעות למשקיעים פרטיים וחברות. אחד ההישגים יוצאי הדופן שלה הוא שבעוד שמדד הת"א 125 הניב בשנתיים האחרונות תשואה שלילית של 15% משיאו, התשואה של קרן אמידה לא רק שלא הייתה שלילית, אלא הייתה חיובית וגבוהה מאוד – נתון שמעיד על איכות ניהול ההשקעות".

יצוין כי אין באמור לעיל משום המלצה כלשהי להשקיע בנייר ערך כזה או אחר. כל המשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה עושה זאת על דעתו בלבד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים