היסטוריה בכפר קאסם: ראש העיר חנך את "בית ההיי-טק" הראשון במגזר הערבי

המיזם המופעל בשת"פ של צופן ופורום MIT ובתמיכת משרד החוץ האמריקני, מהווה חלק ממהלך כולל של העיריה להבאת תעשיה מתקדמת לעיר

ראש עיריית כפר קאסם, עו"ד עאדל בדיר

היסטוריה נעשתה עם פתיחתו של ה-TRI/O Tech – מרכז יזמות היי-טק בכפר קאסם, בעלות של שישה מיליון שקלים, הכולל בית ספר ליזמות ומאיץ למיזמים טכנולוגיים, שיפעל באיזור התעשייה "לב הארץ". איזור התעשייה החדש של כפר קאסם, הוא בית ספר ליזמות היי-טק שיכלול בשלב הבא גם מאיץ סטארט-אפים (אקסלרטור), חממה שתסייע ליזמי היי-טק מהמשולש להפוך את הרעיונות שלהם לעסק.

הקמת מרכז ההיי-טק היא חלק מאסטרטגיית הפיתוח העסקי של כפר קאסם, שמוביל ראש העירייה, עו"ד עאדל בדיר, במטרה להגדיל את הכנסות העירייה מארנונה ולהעלות את רמת השירותים לתושב. במקביל מוביל בדיר מהלכים להעלאת גביית הארנונה ביישוב, והגבייה אכן עלתה מ-52% ל-84%. כפר קאסם אף ממשיכה לפתח ולהרחיב את איזור התעשייה "לב הארץ", בו יוקם מרכז ההיי-טק, אשר גודלו מוכפל במסגרת שלב ב'.

כעת מתווסף למהפכה של כפר קאסם גם המרכז לתעשיית ההיי-טק שימשוך לכפר קאסם השקעה של חברות, ייצור מקומות עבודה, ובעתיד יסייע ליזמים מכפר קאסם להפוך את הפרויקטים שלהם לחברות יציבות.

עיר ערבית פורחת ומפותחת

לדברי עו"ד בדיר, "יש הרבה משמעות, כלכלית וסמלית, להקמת מרכז ההיי-טק בכפר קאסם. רק לפני חודשיים חתמנו על החזון העירוני בו התחייבתי בפני התושבים כי כפר קאסם תהיה עיר ערבית פורחת, וזה יקרה. אבל לא נסתפק בזה: כפר קאסם תהיה גם העיר הערבית הפורחת, וגם העיר הערבית המפותחת".

באזור המשולש חיים כיום אלפי צעירים, ואין ספק כי ביניהם ישנם מאות רבות ואולי אף יותר שיכולים להשתלב בעתיד בתעשיית ההיי-טק והיזמות. המרכז הוקם במטרה לאפשר ליזמים פוטנציאליים, תושבי המשולש בעלי רקע טכנולוגי, לפתח את יכולותיהם הניהוליות ולהעניק להם את הכלים שיעזרו להם בדרכם להצלחה בתחום היזמות. כמו כן,  מציינים בצופן, כי ישימו דגש רב בהכשרת נשים.

המיזם, המופעל במשותף על ידי צופן ופורום MIT ליזמות, ובתמיכת משרד החוץ האמריקני (תוכנית MEPI -Middle East Programs Initiative) ובהשקעה של 4.5 מיליון שקלים, מהווה חלק ממהלך כולל עם עיריית כפר קאסם להבאת תעשייה מתקדמת לעיר. פעילות המרכז תערב יזמים מצליחים, ונציגים של המעטפת המאפשרת לחברות סטארט-אפ להצליח, בפרט חברות רב לאומיות, נציגי ממשלה רלוונטיים ומשקיעים.

פורום MIT מלווה את "אומת הסטארט-אפ" מראשיתה, בתחילת שנות ה-90' – בהדרכה, בתמיכה, בחינוך מנהלים ובייעוץ.

צופן פועלת כבר שמונה שנים בחברה הערבית, לקידום העסקת אנשי היי-טק. כשהיא החליטה לעלות מדרגה בפעילות בתחום היזמות, הבחירה בפורום MIT הייתה טבעית.

אלה מטלון, מנכ"לית פורום MIT ליזמות, אמרה כי "אנחנו מאמינים ביכולתם של יזמי המשולש להפוך את חלומם למציאות, ונעזור להם להגשים את החלום".

בסיס לחברה משותפת ושוויונית במדינת ישראל

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שלח ברכה לאירוע בה כתב כי "פתיחת מרכז יזמות היי-טק בכפר קאסם מגשימה בפועל את חזונה החברתי והעסקי של מדינת ישראל. בכדי שהחדשנות הישראלית תצמח ותתפתח, עלינו לוודא שהחזון העתידי שלה כולל את כל חלקי החברה הישראלית המגוונת: חילונים ודתיים, עולים חדשים ו-ותיקים, ערבים ויהודים, מרכז ופריפריה. פתיחת מרכז היזמות בכפר קאסם היא אבן דרך חשובה עבורנו, כחברה ומדינה".

באירוע הפתיחה נכחו, מלבד עו"ד בדיר, אד מילבסקי, יו"ר פורום MIT, ד"ר רמזי חלבי, יו"ר צופן ושגריר ארצות הברית, דן שפירו שאמר כי "אנו רואים ביזמות את המפתח לשיפור מצבם של אנשים בכל חלקי החברה בישראל, ורואים זאת מחובתנו לייצר את ההזדמנויות הללו בכל מקום שאנו יכולים, תוך תמיכה בפיתוח הסקטור הפרטי וסיפוק הזדמנויות תעסוקה לצעירים. ה-TRI/O Tech יטפח יזמים צעירים יביא חברות ומשרות חדשות לאזור זה, בו הן בהחלט נדרשות, וייצור אקו-סיסטם יזמי באזור המשולש. אנו מצפים בשקיקה לקראת שמיעה על סיפורי ההצלחה שיצאו משותפות זו".

לדברי פז הירשמן וסאמי סעדי, מנכ"לים משותפים בצופן, "הפיתוח והקידום הכלכלי של החברה הערבית דרך התעשייה הטכנולוגית המתקדמת, מהווה בסיס אסטרטגי לבניית חברה משותפת ושוויונית במדינת ישראל. אנו נרגשים עם פתיחתו של ה-TRI/O Tech, ומאמינים שהפוטנציאל הוא אדיר, עם מאות צעירים ערבים מאזור המשולש הנחושים להצליח ולהשתלב בהיי-טק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים