הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע: "סלקום הפרה את חוק הגנת הפרטיות"

החברה שלחה לתלמידת תיכון דיוור ישיר עם הצעה שיווקית להצטרף כלקוחה במבצע המיועד לחיילים, מאחר שהיא עומדת להתגייס לצה"ל ● התלמידה התלוננה לרשות, וזו גילתה, כי סלקום לא עמדה בהוראות החוק ● הרשות לא ציינה באילו צעדים היא תנקוט נגד סלקום ● מהחברה נמסר בתגובה, כי היא "מקפידה על קיום הוראות החוק, לרבות חוק הגנת הפרטיות" וכי היא "חולקת על החלטת הרשות במקרה זה"

סלקום הפרה את חוק הגנת הפרטיות בכך שעשתה שימוש במידע שנמסר לה במסגרת התקשרות עם לקוחותיה על מנת להשיג מידע אישי על בני משפחותיהם שאינם לקוחותיה – כך קבעה הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט). הקביעה ניתנה לאחר שהרשות ביצעה הליך פיקוח מנהלי נגד החברה, בעקבות תלונה שהתקבלה.

בהודעה שפרסמה הרשות נכתב, כי תלמידת תיכון שאינה לקוחת סלקום הגישה תלונה לאחר שקיבלה מהחברה דיוור ישיר עם הצעה שיווקית להצטרף כלקוחה במבצע המיועד לחיילים, מאחר שהיא עומדת להתגייס לצה"ל. הנערה ביקשה לברר האם מידע אישי שלה ועובדת היותה לפני גיוס נמסרו על ידי צה"ל לחברה פרטית לצרכים מסחריים.

בבירור התלונה נמצא, כי הורי הנערה הם לקוחות סלקום, וכי סלקום טייבה את המידע על לקוחותיה (בהם, כאמור, ההורים) באמצעות רכישת מידע מחברה לשירותי דיוור ישיר, על בסיס נתוני הלקוחות שהיו בידיה. בנוסף, החברה רכשה מידע אישי דמוגרפי מפורט על אודות קרובי משפחה מדרגה ראשונה של לקוחותיה, כגון המידע על הנערה. המידע שרכשה סלקום על קרובי המשפחה פולח, בין היתר, לפי אפיוני אוכלוסיה וגיל. לאחר מכן, החברה שלחה פנייה אישית שיווקית בדיוור ישיר לחברי קבוצת גיל פוטנציאלית לגיוס לצה"ל.

על פי החוק, בעל מאגר מידע אינו רשאי לעשות שימוש בו כדי להשיג מידע אישי על קרובי משפחה של לקוחותיו.

עוד עלה מהבדיקה של הרשות, כי נוסח הדיוור ששלחה סלקום לתלמידה לא עמד בחובות החוק בפנייה אישית לאדם. סלקום שלחה את הדיוור מבלי לציין בו, כי הפניה היא בדיוור ישיר; לא צירפה את מספר הרישום של המאגר שממנו נלקחו פרטי הנמען; לא נתנה הודעה על זכות מקבל הפניה להימחק מהמאגר בצירוף המען שאליו יש לפנות לשם כך; ולא ציינה את זהותו ומענו של בעל המאגר שבו מצוי המידע, כמו גם את המקורות שמהם קיבל בעל המאגר את המידע הזה.

עו"ד יורם הכהן, רשם מאגרי מידע וראש רמו"ט, מסר, כי "שימוש במאגר מידע למטרות השונות מהתכלית המקורית של המאגר היא הפרה של חוק הגנת הפרטיות. חובות הדיווח שהושתו בחוק על בעלי מאגרי מידע והמשתמשים במאגרי מידע נועדו להבטיח, בין היתר, את אפשרות הציבור לעמוד על זכויותיו ולהילחם נגד שימוש בלתי מורשה במידע האישי שלו. הפרת חובות אלה פוגעת בזכויות מהותיות של הציבור. חמור במיוחד המקרה שבו הדבר נעשה לגבי קטינים".

בהודעה שפרסמה הרשות לא צוין אילו צעדים או סנקציות היא תנקוט נגד סלקום, אך בהתבסס על קביעתה יכולים מי שנפגעו מהחברה להגיש נגדה תביעה, כולל בקשה לתביעה ייצוגית.

מסלקום נמסר בתגובה, כי החברה "מקפידה על קיום הוראות החוק, לרבות חוק הגנת הפרטיות" וכי היא "חולקת על החלטת הרשות במקרה זה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים