מנהיגים על אוטומט: מנכ"לים מאיצים השקעות ב-AI – למרות המכשולים
תובנות ממחקר גלובלי של יבמ: למרות שהמרוץ לחדשנות ב-AI יצר בארגונים תשתיות מורכבות ולעיתים פחות יעילות, רוב המנכ"לים מתכננים להכפיל את ההשקעות בב-AI בשנתיים הקרובות מתוך הבנה שזה כבר לא יתרון, אלא הכרח
בעידן שבו בינה מלאכותית משתלטת על סדר היום העסקי, מנכ"לים ברחבי העולם שמים את כל הקלפים על השולחן: השקעה מסיבית ב-AI גם אם הדרך לשם רצופה באתגרים. כך עולה ממחקר גלובלי מקיף של יבמ לשנת 2025, שסקר 2,000 מנכ"לים מ-33 מדינות. לפי הממצאים, רוב המנכ"לים מתכננים להכפיל את ההשקעות ב-AI בשנתיים הקרובות, מתוך הבנה שהטמעת כלים כמו סוכני AI היא לא רק יתרון תחרותי – אלא כורח המציאות, וכן גם כורח ה FOMO.
אבל לא הכול ורוד: 50% מהמנכ"לים הודו, שהמרוץ אחר חדשנות יצר בארגונם תשתיות טכנולוגיות חדשות שפוגעות באפקטיביות של המערכות הקיימות. בנוסף, רק רבע מהפרויקטים ב-AI הניבו את ה-ROI המצופה, ורק 16% הוטמעו באמת בקנה מידה ארגוני. ועדיין, התקווה חיה – 85% מאמינים שבטווח של שלוש שנים מעכשיו, הם ייראו תוצאות משמעותיות בהפחתת עלויות ושיפור יעילות כמעט בכל נושא ארגוני, מוצרי ועסקי.
בואו נודה על האמת: כמעט כל מנכ״ל, סמנכ״ל טכנולוגיה או מנמ"ר כבר סימן “וי” על ה-AI. חלקם אף גייסו צוותים של מדעני נתונים, מומחי ML ומשלבים יועצים בסביבת העבודה. אבל הפערים בין המצוי למצוי עדיין גדולים.
"אל תמתינו לגיבוש אסטרטגיית AI מושלמת וכוללת. התחילו לפעול כבר עכשיו בשני ערוצים מקבילים: התמקדו ביישומים מיידיים של AI שיכולים לספק ערך משמעותי ויעילות תפעולית, ובמקביל הקצו משאבים ליוזמות אסטרטגיות ארוכות טווח המקדמות חדשנות וצמיחה עסקית"
ארגונים רבים ממשיכים להתנהל בתרבות של סיילואים, עם תהליכים איטיים והיעדר חיבור אמיתי בין אתגרי ה-core העסקיים לבין יכולות ה-AI. לא פעם אני פוגש מנהלים שמבקשים “להטמיע AI”, אך מתקשים להשיב על השאלה הפשוטה: איזו בעיה עסקית אתם באמת מנסים לפתור?
AI בארגון הוא הרבה מעבר לקבוצת הטכנולוגיה ולמפתחים שעושים שימוש יומיומי ב-ChatGPT, ב-Claude או ב-Copilot להאצת פיתוח ואוטומציה. אלו יכולות אינטגרטיביות נחוצות בסביבת הפיתוח , אך הם רק קצה הקרחון. השלב הראשון הוא ניסוח נכון של האתגרים העסקיים ובחירת כיוון אסטרטגי ברור. אני ממליץ לסווג את יישומי ה-AI לשני ממדים מרכזיים:
2. ממד ה-OPEX: הקטנת עלויות תפעוליות והתייעלות ארגונית.
כאן המטרה היא לייעל תהליכים קיימים, להפחית עומס ידני ולהפחית הוצאות תפעול. הדרך להתחיל היא במיפוי פעילויות שחוזרות על עצמן או מתבצעות ידנית ללא הצדקה: עדכון מידע במערכות, סיווג פניות לקוחות, בקרות איכות, טיפול בדאטה, ניהול מלאי, תיאום לוגיסטי. כל פעולה שצורכת זמן רב או נתקלת בשחיקה אנושית היא הזדמנות להתייעלות מבוססת AI.
2. מימד ה-CAPEX: השקעה בצמיחה, חדשנות מוצר והגברת מכירות.
במימד זה, AI עוברת ממנוע התייעלות למנוע צמיחה והעצמת יתרון תחרותי. בפן המוצרי: שילוב בינה מלאכותית במוצר מאפשר לפתח תכונות חכמות שמייצריות ערך כפול: מצד אחד עבור הלקוח, ומצד שני עבור הארגון. יכולות כמו המלצות מותאמות אישית, תמחור דינמי, פרסונליזציה של חוויית משתמש, בקרת מסע לקוח ומשוב בזמן אמת, שמסייעות ללקוחות עצמם לקבל החלטות טובות יותר: מה כדאי להם לרכוש? איזה מוצר או שירות מתאים להם? מהו התמהיל האופטימלי עבורם? בכך ה-AI משפרת משמעותית את חוויית הלקוח, מגדילה את תחושת הערך הנתפס ומחזקת את נאמנות הלקוח. כל תהליך כזה מתורגם ישירות לעלייה בהמרות, להגדלת סל קנייה (basket size) ולהארכת LTV.
בפן המסחרי: AI מאפשרת אוטומציה ושדרוג של כלל מערך השיווק והמכירה. תובנות מבוססות דאטה על התנהגות לקוחות וחיזוי נטישת לקוחות, המלצות פרואקטיביות לשימור, אוטומציה חכמה של מסעות מכירה ודיוק תעדוף לידים, כל אלו מייעלים את מסע המכירה מקצה לקצה ומסייעים לארגון להעמיק את הקשר עם הלקוח ולהגדיל את ההכנסות.
מה הלאה?
אל תמתינו לגיבוש אסטרטגיית AI מושלמת וכוללת. התחילו לפעול כבר עכשיו בשני ערוצים מקבילים: התמקדו ביישומים מיידיים של AI שיכולים לספק ערך משמעותי ויעילות תפעולית, ובמקביל הקצו משאבים ליוזמות אסטרטגיות ארוכות טווח המקדמות חדשנות וצמיחה עסקית
חשוב לזכור כי AI הוא כלי עוצמתי שמטרתו המרכזית היא לתמוך באסטרטגיה העסקית של הארגון. ארגונים שיצליחו הם אלה שידעו לחבר בצורה מהירה, מדויקת ואפקטיבית בין טכנולוגיות AI לבין האתגרים העסקיים האמיתיים שלהם.
לבסוף, הצלחה בהטמעת AI תלויה בשיתוף פעולה הדוק עם מומחי הדומיין בארגון, אשר מסוגלים להגדיר בצורה מדויקת ובהירה את האתגרים העסקיים וההזדמנויות האמיתיות שהארגון מבקש לפתור באמצעות AI.
הכותב הוא סמנכ"ל טכנולוגיות גלובלי בדן אנד ברד סטריט.











אשמח לקבל לינק למחקר של ibm שצויין, מסכים לגבי שילוב מומחי הדומיין בארגון והגדרת הבעיה העסקית שרוצים לפתור.,זה צריך לחלוש על כל מחלקה בארגון
החלוקה לשני מימדים שציינת פרקטית ועושה המון שכל, לקחתי!