האם עכשיו זה הזמן להתמזג או לרכוש פעילות עסקית?

מה אנחנו יכולים ללמוד מהגדולים על מה שצפוי לנו ב-2024 בתחום המיזוגים והרכישות?

שחר בורשטין, רואה חשבון, יזם פיננסי והבעלים של חברת הייעוץ Gamma-DELTA.

מה יהיו המגמות השולטות בתחום המיזוגים והרכישות במעבר בין מלחמה לתקומה? מי יתאושש, מי ידשדש והאם ניתן לחזות מראש אילו ענפים יהיו אטרקטיביים יותר להשקעה או לרכישה?

באופן טבעי, עם פרוץ המלחמה חברות רבות נכנסו למצב התגוננות – הן ממוקדות בשימור הקיים ובתחזוקה שוטפת, עד יעבור זעם. במקביל, קיים החשש לזליגת השקעות מחוץ לישראל. כשמוסיפים את השינויים הכלכליים ברמה הגלובלית ואת חוסר היציבות החוקתית-פוליטית של השנה האחרונה, אין עוררין – המשבר כאן.
אבל השאלה היא האם באמת השווקים במצב כזה גרוע או שאולי כמו בכל משבר, יש הזדמנויות אטרקטיביות בתחום המיזוגים והרכישות, שנמצאות אצלנו ממש מתחת לאף?

מגמת המיזוגים והרכישות צפויה להימשך, כאשר החברות הצפויות לרכז התעניינות מצד משקיעים הן חברות תקומה, התאוששות והמשכיות עסקית. המעגלים של החברות והיקפי ההשקעה יגדלו. יצטרפו גם חברות בינוניות וקטנות יותר, וכן סוגי המשקיעים יגוונו ויתרחבו

כדי לענות על השאלה הזו, אנתח בקצרה את מה שקרה כאן בשבועות האחרונים בשוק המיזוגים והרכישות: בין דצמבר 2023-ינואר 2024, שתי קרנות הפרייבט אקוויטי הגדולות בארץ השלימו ארבע עסקאות ענק של רכש/מיזוג בישראל. ב-18 בדצמבר האחרון, קרן פורטיסימו רכשה את ענק התקשורת סלקום מדיסקונט השקעות, תמורת 925 מיליון שקל, לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל.

קרן פימי, מכרה ב-20 באותו דצמבר, 2023, 45% מאחזקתה בחברת גלעם, תמורת 360 מיליון שקל, לגופים מוסדיים שונים. כמו כן מכרה הקרן עם פתיחת 2024 ב-2 בינואר, 20% מאחזקותיה בחברת הסיעוד לגיל השלישי עמל ומעבר לקרן הפועלים אקוויטי, תמורת 300 מיליון שקל.

וב-4 בינואר הקרן השלימה עסקה נוספת, בה מכרה את יתרת אחזקותיה (כ-50.2%) ל-1G – הקבוצה המובילה והגדולה בישראל למתן שירותי ביטחון, אבטחה ובטיחות – לקבוצת יוניברסל מוטורס (UMI), שתהפוך לבעלת השליטה בה.

גורמים בינלאומיים כמו קרן אינפיניטי של משפחת קושנר היהודית-אמריקנית (חתנו של דונאלד טראמפ), וכן המיליארדר היהודי-אמריקני ביל אקמן, ביצעו בתחילת 2024 השקעות משמעותיות בארץ, ובכך הביעו אמון בכלכלה ובמשק הישראלי.

קרנות הפרייבט אקוויטי הישראליות ירו את יריית הפתיחה למה שעתיד להיות הטון שייקבע בתחום המיזוגים והרכישות, לצרכים החדשים שעולים מהשטח בתקופה מורכבת זו.

האם האם יעצרו או ישגשגו גם כעת? מיזוגים ורכישות בארץ.

האם האם יעצרו או ישגשגו גם כעת? מיזוגים ורכישות בארץ. צילום: אילוסטרציה. ShutterStock

מה משותף לכולם ואילו סקטורים צפויים לככב במיזוגים ורכישות השנה?

המשותף לעסקאות שהתבצעו בחודשים הללו הוא בין השאר:

התזמון – ארבעה עסקאות הענק התבצעו תוך כדי מלחמה בתנאי אי וודאות בארץ. עסקאות אלה בוצעו בין גופים, חברות ומשקיעים ישראליים או חברות בבעלות אנשי עסקים יהודים.

הרוכשים – גופים פיננסיים ועסקיים שביצעו את העסקאות למטרת רווח, ולמעשה בכך הביעו אמון במשק ובהמשך הצמיחה העתידי של החברות.
הגיאוגרפיה והמרקט-פלייס – למרות גודל העסקאות הן בוצעו בשוק המשני.

שיוך הסקטור העסקי – כאמור, מתחומי השירותים, הלואו-טק, מהחברות המסורתיות וכן מתעשייה של חברות תקומה ומגופים שיש להם אימפקט חברתי.
אם כך, אילו סקטורים עסקיים עשויים לככב בתחום המיזוגים והרכישות השנה?

אציין את הטופ 7 שלי:

חברות תקומה – מיזמים שמביאים פתרון לאתגרים חדשים, שעולים מהשטח בעקבות המצב. לדוגמה: אפליקציית ווקי טוקי לשימוש כיתות כוננות, שאומצה עם פרוץ המלחמה.

נדל"ן ותשתיות עם דגש על התחדשות עירונית – מצוקת הדיור רק הולכת ומחמירה עם עיכובי הבנייה שיצרה המלחמה והביקושים ממשיכים להיות גבוהים. עקב כך, חברות בתחום ההתחדשות העירונית וכל הענפים סביבן זוכות לפריחה מוגברת.

אבטחה, ביטחון אזרחי וציוד טקטי – חברות אבטחה פרטיות וציוד להגנה עצמית חוות צמיחה בביקושים בעקבות חוסר היכולת של גופי הבטחון לספק את הביטחון האישי.

שירותים פיננסיים – תקופות משבר מזמנות עלייה בביקוש לפתרונות פיננסיים ולגופי הכוונה מקצועיים, וזאת עקב צורך בקבלת סיוע במענקים, וכמובן בקבלת ליווי מקצועי בתהליכי גיוסי השקעה, מיזוגים ורכישות.

בריאות גוף ונפש – מעבר לפציעות הישירות שמצריכות שיקום, מתגבר צורך אזרחי לקבל טיפול למגוון בעיות וטראומות שצפו בעקבות המצב. לדוגמה: מכוני פיזיותרפיה, קליניקות לטיפול בהפרעות שינה, לטיפול בתפקוד מיני, כלים לפתרונות בריאות הנפש, וכדומה.

תרבות, בילוי ופנאי – כמו ביציאה מהקורונה, כך גם בחודשים הקרובים, הציבור הישראלי ירצה להתאוורר ויעשה זאת בבילוי וטיסות, כאשר הפעם, כחלק מאהבת הארץ, גם חברות תיירות-פנים צפויות להגדיל פעילות. בנוסף עתידים לשגשג תחומים של הופעות, משחקיות לילדים ועוד.

טכנולוגיה – חדשנות וטרנספורמציה דיגיטלית – חברות הפעילות בתחומים אלה מספקות מענה לחסכון בעלויות, לתקשורת עם הלקוחות בקבלת החלטות ולהנגשת מידע ומסרים.

מסקנה: המיזוגים והרכישות יימשכו

מגמת המיזוגים והרכישות צפויה להימשך, כאשר החברות הצפויות לרכז התעניינות מצד משקיעים הן חברות תקומה, התאוששות והמשכיות עסקית.

המעגלים של החברות והיקפי ההשקעה יגדלו. יצטרפו גם חברות בינוניות וקטנות יותר, וכן סוגי המשקיעים יגוונו ויתרחבו. אנו צפויים לראות הקמה של קרנות ייעודיות להשקעה בתחומי התקומה – התאוששות והמשכיות עסקית.

הקרנות יוכלו להתגבש כיוזמות פרטיות. הן יוכלו להיות משפחתיות וכאלה המקשרות בין חברות ישראליות ומשקיעים בינלאומיים המאמינים בכלכלת ישראל, ממניעים ציוניים ועסקיים כאחד. נכון להיום ומפרוץ המלחמה הוקמו קרנות ייעודיות לסטארט-אפים וקרנות ייעודיות לנדל"ן, אך טרם הוקמו קרנות ייעודיות לחברות תקומה – התאוששות והמשכיות עסקית.

אמנם השיקום המדיני-פוליטי-לאומי-כלכלי עוד רחוק, ואנו נמצאים בימים מאתגרים ולא פשוטים, ובנוסף, חלק לא קטן מהמיזוגים שיקרו בתקופה הקרובה יגיעו ממקום של חולשה או מצוקה של הצד המוכר, אך בפרספקטיבה של קרנות, חברות עסקיות וגופי השקעה, המשקיעים או רוכשים חברות כחלק מאסטרטגיית מיזוגים ורכישות, העניין והמומנטום צפויים להתחזק.

הכותב הוא רואה חשבון, יזם פיננסי והבעלים של חברת הייעוץ Gamma-DELTA, המתמחה במיזוגים ורכישות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים