גמישות היא שם המשחק: המשרד הבא שלכם כנראה יהיה מתחם עבודה

חברות רבות מוותרות על משרדים ובמקומם פונות למתחמי העבודה, שמציעים תנאים גמישים, הרחבה או צמצום שטחים לפי צורך ומעטפת שירותים איכותית ● על פי ההערכות, עד 2030, לפחות 30% מהמשרדים יפעלו מתוכם

20/06/2023 12:34
זיו פורדס, סמנכ"ל המכירות והתפעול ברשת מתחמי העבודה ROOMS מבית פתאל.

ודאות, אם לשפוט לפי קצב האירועים האחרון, היא משהו ששייך לעשור הקודם. אם חשבנו שהקלפים נטרפו במהלך תקופת הקורונה, אולם הלחימה באוקראינה ומצב הכלכלה העולמית שינו שוב את כללי המשחק והולידו תגובת שרשרת פיננסית כלל עולמית: האינפלציה גואה, הריבית דוהרת בעקבותיה ובמשק ניכרת האטה לאחר שנים של צמיחה.

השינויים תכופים, התזוזות דינמיות וכל גוף עסקי, החל מסטארט-אפ צעיר ועד קונצרן ענק, מבין שיותר מהכל יש רק דבר אחד שהוא צריך: גמישות. זה מה שמאפשר לו להגיב במהירות, להתאים את עצמו ואפילו לחסוך לא מעט כסף.

אפשר לתת לחברות מענה, מבלי שהן נאלצות להתחייב לתקופות שכירות ארוכות, וכשהתשלום מתאים להיקף פעילותן הנוכחי. כך, לחברה יש אפשרות להרחיב או לצמצם את השטח שלה בהתאם לצורך, והיא עדיין זוכה לקבל סביבת עבודה איכותית בסטנדרט גבוה

המגמה הזו ניכרת היטב גם בשוק חללי העבודה. במהלך תקופת הקורונה היו מי שכבר הספידו את החברות העוסקות בתחום. אלא שבפועל אלו מביניהן שפינו מקום – תרתי משמע – למודל עבודה חדש וגמיש, הפכו להיות אטרקטיביות מתמיד.

למעשה, השינויים התכופים במשק, יחד עם מודלים מתפתחים של עבודה היברידית, מקשים על חברות להתחייב על שכירת משרדים לטווח ארוך. יתרה מכך, במקרים רבים המשרד מנוצל באופן חלקי בלבד, וגורם בפועל לבזבוז מיותר. וזה – בכלל לא משתלם.

מתחם עבודה שיתופי מאפשר גמישות בתקופה לא יציבה.

מתחם עבודה שיתופי מאפשר גמישות בתקופה לא יציבה. צילום: יח"צ

מעטפת שירותים מלאה במתחמי העבודה

בעקבות השינויים האלו, חברות באות אל מתחמי העבודה. במתחמים הן יכולות לקבל מעטפת שירותים מלאה, מבלי לאבד את הגמישות שחשובה כיום יותר מתמיד.

באמצעות טכנולוגיה ויכולת להתאים את החללים לכמות האנשים שנוכחת בפועל, ניתן לשכור את השטח המדויק ולהוזיל עלויות, לשמור על DNA של חברה עצמאית, ליהנות מכלל מעטפת השירותים של המתחם, וחשוב מכך: להתנהל באמצעות חוזה גמיש ופשוט, ללא התחייבות ארוכת טווח.

שם אפשר לתת לחברות מענה, מבלי שהן נאלצות להתחייב לתקופות שכירות ארוכות, וכשהתשלום מתאים להיקף פעילותן הנוכחי. כך, לחברה יש אפשרות להרחיב או לצמצם את השטח שלה בהתאם לצורך, והיא עדיין זוכה לקבל סביבת עבודה איכותית בסטנדרט גבוה.
השינוי בגישה למתחמי העבודה השיתופיים ניכר גם מבחינת סוג ואופי החברות שבוחרות להתמקם בהם. אם בראשית הדרך חללי העבודה קרצו בעיקר לסטארט-אפים או לחברות בתחילת דרכן, עכשיו מתווספות אליהם גם חברות היי-טק גלובליות, לצד חברות גדולות ומבוססות, ששוכרות אזורים בנוסף למשרדים הראשיים שלהן. גם במקרה זה – הגמישות והדינמיות קורצת להן, ואף חוסכת את הצורך בהתחייבות לשכירת משרד לשנים ארוכות.

מדובר בנקודה שהיא קריטית כל הזמן, אבל אקוטית עוד יותר בתקופה הנוכחית, כאשר הסביבה העסקית תנודתית מתמיד. חלק ניכר מהחברות הללו מעדיפות דווקא מתחמים או גופים שמתמחים באירוח, ויודעים לספק ולשמור על סטנדרט שירות גבוה ואיכותי, בשיתוף או כחלק מקבוצת מלונאות איכותית, שכן הדבר מבטיח שמירה על סביבת עבודה שזהה, ואפילו מתעלה, על זו שבמשרדים הראשיים שלהן. סביבה זו כוללת חדר כושר, מספרה, שירותי לייף סטייל, מועדון לקוחות ועוד הטבות ייחודיות שמקנות ערך מוסף לעובדים.

מקבל אופי שונה וחדש לגמרי. נטוורקינג בחללי עבודה שיתופיים.

מקבל אופי שונה וחדש לגמרי. נטוורקינג בחללי עבודה שיתופיים. צילום: ShutterStock

הנטוורקינג מעדכן גרסה

את השינוי בתמהיל הלקוחות של מתחמי העבודה השיתופיים ניתן לראות גם בנתונים שאספנו לאחרונה. 41% מהשוכרים במשרדים כיום הם פרילנסרים ממקצועות שונים ומיד אחריהם בפער קטן (36%) הם עובדי חברות ותאגידים. כ-13% מבין השוכרים הם נוודים דיגיטליים ואילו 10% הם בסטטוס "אחר".

כתוצאה מהשינוי הזה, אפשר לראות "עדכון גרסה" של הנטוורקינג בעבודה. מתחמי עבודה היו מאז ומתמיד כר פורה לשיתופי פעולה, אבל עכשיו זה כבר באמת לפתוח דלת – תרתי משמע – לפוטנציאל עסקי רחב במיוחד עם סוג אחר של שכנים: ענקיות טק גלובליות, גופים פיננסים מובילים ושחקנים שפעילים בכל סקטור או דווקא בנישות ייחודיות.

מגמה נוספת שעולה מהנתונים היא שמתחמי העבודה כאן כדי להישאר ואפילו לצמוח.

עד 2030, כ-30% מהמשרדים יעברו לפעול מחללי עבודה שיתופיים – ולא מן הנמנע כי בפועל הנתונים הללו יהיו גבוהים עוד יותר.
ממצאים דומים נמצאו גם בדו"ח מיוחד שערכה לאחרונה חברת הייעוץ הבינלאומית JLL, המתמחה בנדל"ן. על פי המחקר, מודל העבודה הגמיש צפוי ליהנות בשנים הקרובות מצמיחה משמעותית, וזאת לנוכח תנודות תכופות יותר בכלכלה, קושי להתחייב לשכירת משרדים בטווח הבינוני והארוך, והטמעת שיטות של עבודה מרחוק.

ב-JLL אף הוסיפו כי חברה יכולה להעסיק כיום מאות עובדים, אבל זה לא אומר שכולם יגיעו למשרד. לכן, מעסיק כבר לא נדרש לשטח גדול כמו זה ששכר בפועל עד כה, ומעבר למתחמי עבודה שיתופיים עשוי לספק לו פתרון מדויק לצורך הנוכחי שלו.

הכותב הוא סמנכ"ל המכירות והתפעול ברשת מתחמי העבודה ROOMS מבית פתאל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים