נוודות דיגיטלית או הגירה מישראל – שאלות המס

כל אלו שמבקשים להגר לחו"ל צריכים לבחון, בין היתר, את שאלות המס העולות בקשר לעבודה ונכסים בישראל ובחו"ל

מימין: עו"ד יונתן בן דוד, עו"ד בני קליפי, כהן ושות', עורכי דין.

לאחרונה פונים למשרדנו יותר ויותר לקוחות, בעיקר מהמגזר הטכנולוגי, בשאלות המס בקשר להגירה מישראל או רילוקיישן זמני או קבוע. התגברות ההתעניינות יכולה להיות על רקע יוקר המחייה בישראל, הצעות עבודה בחו"ל או לימודים בחו"ל, האפשרויות הזמינות והקלות לעבוד בעבודה דיגיטלית בחו"ל, אשר כמובן התרחבו בעקבות תקופת הקורנה, ואולי גם על רקע החששות מהמצב הפוליטי. כך או כך, כל אלו שמבקשים להגר לחו"ל צריכים לבחון, בין היתר, את שאלות המס העולות בקשר לעבודה ונכסים בישראל ובחו"ל.

ככלל, שאלות המס נגזרות ממקום התושבות של אדם, מקום הפקת ההכנסה ומקום הנכסים. תושב ישראל חייב במס על כלל הכנסותיו ברחבי העולם וימשיך להיות חייב במס על הכנסות שיפיק בחו"ל כל עוד ייחשב תושב ישראל. השאלה הראשונה, אפוא, היא מיהו תושב ישראל וממנה נמשיך לשאלות הבאות.

מיהו "תושב ישראל" לצרכי מס?

התשובה הקצרה היא שתושב ישראל הוא מי ש"מרכז החיים" שלו בישראל, אבל למעשה זו לא תשובה קצרה או פשוטה כלל וכלל ולרוב גם אינה חד משמעית. לצורך שאלת מקום מרכז החיים יש, בין היתר, לעמוד על כל הזיקות של אדם, ובהן מקום המגורים שלו, מקום משפחתו, מקום עבודתו, מקום נכסיו וכו'. מי שמבקש להתנתק מישראל לחלוטין מבקש או מתבקש לבצע את כל פעולות הניתוק הקושרות אותו לישראל, ובין היתר להתפטר מהעבודה, למכור או להשכיר את דירתו בישראל לתקופה ארוכה, למכור את מכוניתו ומיטלטליו, ומנגד, למקד את מאמציו בחיזוק הקשרים האישיים והמשפחתיים מחוץ לישראל.

כמה ימים אני צריך שלא להיות בישראל כדי שלא אהיה תושב ישראל?

שאלה נוספת שאנו נשאלים באופן תדיר היא כמה ימים צריכים לא להיות בישראל כדי לא להיחשב תושב ישראל. בעניין זה, נקבעו בחוק שתי חזקות מספריות לקביעה כי אדם הינו תושב ישראל: (1) מי ששהה בישראל 183 ימים בשנת המס ו-(2)        מי ששהה בישראל 425 ימים בשלוש שנים רצופות ושהה בישראל באותה שנה 30 ימים.

ראשית, מבחן מרכז החיים הוא המבחן המהותי. כלומר גם מי שבתוך חזקות אלה לא ייחשב תושב ישראל אם יוכיח שמרכז חייו היה מחוץ לישראל. שנית, לעניין חזקות אלה גם חלק מיום בישראל ייחשב יום בישראל ולכן יש להקפיד בעניין זה. שלישית, כפי שרואים, מי שרק עוזב את ישראל והיה בשנים קודמות בישראל ייקלע לרוב לחזקה השניה אשר בוחנת את מספר הימים ששהה בישראל גם בשנתיים הקודמות למועד העזיבה. עם זאת, יש לבחון את הדברים, ואם לא ישהה בישראל אף לא 30 ימים באותה שנה לא ייחשב תושב ישראל.

חובות הדיווח

תושב ישראל חייב להמשיך לדווח בישראל על הכנסותיו מחוץ לישראל.

מי שאינו תושב ישראל לא חייב בדיווח על הכנסותיו מחוץ לישראל, אך לרוב ימשיך להיות חייב בדיווח על הכנסות שהפיק בישראל (כגון הכנסות משכר דירה).

יש לשים לב היטב, שמי שעומד בחזקות המספריות, אך טוען שאינו תושב ישראל ממועד העזיבה, צריך על פי החוק להגיש טופס ייעודי (טופס 1348 ) שבו הוא מפרט למה לעמדתו הוא אינו תושב ישראל בשנת המס.

מס היציאה (EXIT TAX)

מי שאינו נחשב תושב ישראל אינו חייב במס על הכנסות מחוץ לישראל, אבל ייתכן שימשיך להיות חייב במס בישראל על מכירת נכסים בישראל וכן נכסים מחוץ לישראל שהיו לו לפני שעזב את ישראל.

בעניין זה נקבע בחקיקה "מס יציאה", אשר נועד למנוע מצב שבו אדם עוזב את ישראל על מנת שלא לשלם מס על נכסים שרכש כשהיה תושב ישראל. על פי החוק, אדם יכול לשלם את מס היציאה במועד היציאה לפי שווי שוק הנכסים, או לשלם את המס באופן יחסי במועד המכירה של הנכסים.

מה קורה עם האופציות לעובדים (ESOP) ברילוקיישן?

על פי לשון החקיקה, גם על אופציות לעובדים שקיבל עובד במהלך עבודתו בישראל וטרם הגירתו לחו"ל חל מס יציאה. עם זאת, בעניין חיוב אופציות, קיימות, כאמור, כמה גישות, ויש לבחון היטב את חובות המס בישראל ומחוץ לישראל, ובמקרים מסויימים קיים פוטנציאל לא אכזב לחיסכון מס.

בין הגישות האפשריות לחלוקות המס בין ישראל למדינת התושבות החדשה, ניתן לחלק את ההכנסה החייבת בין ישראל למדינת התושבות החדשה באופן יחסי לתקופת האחזקה בהתאם לעקרונות מס היציאה. גישה אפשרית נוספת היא חלוקה של הרווח בהתאם  לתקופות ההבשלה (vesting). בעבר נתקלנו גם בעמדה מחמירה של רשויות המס בישראל, שלפיה בכל מקרה האופציות יתחייבו במס בישראל על כל הרווח, והעובד יקבל רק זיכוי מס על המס ששולם בגין חלק העבודה בחו"ל. לדעתנו עמדה זו מחמירה ואינה הולמת בהכרח את הוראות החוק ואמנות המס.

אוקיי, לא תושב ישראל, האם פטור ממס לחלוטין?

השאלה תלויה, כמובן, במדינה שאליה אותו אדם עוזב ובהכנסותיו. ברוב רובן של המדינות חלה חבות מס על תושבים של אותה מדינה, אך יש מדינות שבהן יש פטורים או שיעורי מס נמוכים על הכנסות בכלל או הכנסות מסוגים מסויימים.

יצויין, כי לאחרונה בחנו בתי המשפט בקפידה רבה יותר האם אדם שטוען כי אינו תושב ישראל נחשב תושב במדינה אחרת, ואחד המקרים המפורסמים בעניין זה היה בעניין הדוגמנית בר רפאלי.

בכל מקרה, כמובן יש לבחון את הדברים היטב לפני המעבר לאותה מדינה שאליה מבקשים לעבור.

 

הכותבים הם ממשרד קליפי, כהן ושות', עורכי דין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים